قلعه مارکوه به افسانه ها می پیوندد

فرسایش تدریجی، معماری منحصربفرد قلعه تاریخی مارکوه رامسر را که از بناهای دوره اسلامی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است، تهدید می کند و تدوام روند کنونی، این قلعه را تخریب می کند. قلعه مارکوه در جاده بین رامسر – تنکابن و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و از بناهای […]

فرسایش تدریجی، معماری منحصربفرد قلعه تاریخی مارکوه رامسر را که از بناهای دوره اسلامی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است، تهدید می کند و تدوام روند کنونی، این قلعه را تخریب می کند.

قلعه مارکوه در جاده بین رامسر – تنکابن و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و از بناهای دوره اسلامی به حساب می آید و این قلعه در دوره‌های مختلف اسلامی به عنوان پایگاه نظامی در مقابل تهاجم دشمنان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مساحت قلعه مارکوه حدود 600 متر مربع است و از این معماری عظیم تنها 4 حصار جانبی و برج‌های پشتیبان آن باقی مانده است و مصالح به کار رفته در قلعه مارکوه عمدتا سنگ و ساروج و گچ است و این بنای تاریخی قلعه مارکوه در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره 3484 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جلیل غدیری استاد دانشگاه و عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامسر در این خصوص به خبرنگار مهر گفت : میراث فرهنگی  برجای مانده از قدیم بیانگر هویت و آیین ها و سنت های نیاکان ماست و نگهداری آن وظیفه همه مدیران است.

وی افزود : این میراث منبعی برای  تحقیق کاوشگران بوده تا با  پژوهش های خود، ما را با هویت اصیلمان آشنا سازند و آیین ها و رسوم  مان را احیا ء کنند.

غدیری اضافه کرد : وظیفه مدیران مرتبط ملی و استانی و شهرستانی این است که در جهت حفظ و احیای بناهای میراثی اعتبار لازم را اختصاص دهند و به حال خود رها نسازند.

سنگ چینه های قلعه تخریب می شود

این استاد دانشگاه ادامه داد: مدیریت صحیح و نظارت بر در آمدهای حاصله از این آثار مانند کاخ موزه رامسر اگر که بخشی از آن به خود کاخ برگردد قطعا می تواند در مرمت و بازسازی بناهای میراثی بهره برده و اعتبارشان خودگردان شود.

بابک ناصری کارشناس ارشد باستان شناسی نیز از تجمع مردم و مدیران در قلعه مارکوه انتقاد کرد و گفت : بهتر بود جشن میراث فرهنگی در  فضایی دیگر برگزار می شد زیرا  سنگ چینه های قلعه در اثر تجمع از بین خواهد رفت و جابجایی این سنگ چینه ها باعث تخریب آنها می شود.

وی افزود : یافته های معماری کاوشگران در اثر  رفت و آمد بیش از حد ازبین خواهد رفت.

شهردار کتالم و سادات شهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به جایگاه مهم این آثار میراثی در جامعه تاکید کرد و گفت : بناهای میراثی و آثار  فرهنگی  شناسنامه ی هر ملتی  بوده  و حفظ و احیای آن وظیفه ی همه مدیران است.

اعتباری برای مرمت قلعه مارکوه تخصیص نیافته است

مظاهر باقرسلیمی افزود : چندین  سال از ثبت مارکوه در فهرست آثار ملی می گذرد ولی تاکنون اعتباری جهت مرمت آن اختصاص داده نشده است.

وی اضافه کرد: ما شاهد فرسایش تدریجی این بناهای تاریخی ارزشمند هستیم ولی برخی تقابل بین ادارات مرتبط باعث رو به زوال رفتن آثار تاریخی شده است.

شهردار کتالم و سادات شهر  ادامه داد : آثار میراثی  علاوه بر اینکه بیانگر هویت ما و سنت گذشتگان و نیاکان ما هستند ، از ظرفیت گردشگری بالای نیز برخوردارند که در صورت حفظ و نگهداری به توسعه پایدار شهری ، در آمد زایی و اشتغال شهرستان نیز کمک خواهد کرد .

وی اعلام آمادگی شهرداری کتالم و سادات شهر را در جهت احیا و مرمت  قلعه مارکوه یاد آور شد و افزود : ما این توان را در خود می بینیم تا این مکان را احیاء و در کنار آن نسبت به احداث یک پارک جنگلی و پایگاه گردشگری اقدام کنیم.

105 اثر تاریخی مازندران مرمت می شود

مهدی ایزدی معاون مدیر کل میراث فرهنگی مازندران نیز گفت: 105 پروژه مرمتی در استان مازندران در دستور کار قرار دارد که 5 پروژه مربوط به شهرستان رامسر است.

وی افزود: 9 موزه در مازندران راهاندازی شده است که موزه شمال کشور که قرار است در رامسر احداث شود و جزء مصوبات سفر نیز بوده ، از اعتبارات ملی برخوردار است.

ایزدی اضافه کرد : طرح احیای باغ سی و سه هکتاری آماده شده و این باغ جهت نگهداری تحویل شهرداری رامسر داده شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی ادامه داد : تفاهم نامه ای مابین اداره میراث  فرهنگی با شهرداری جهت نگهداری باغ منعقد شده و از دستگاههای  دولتی و بخش خصوصی که بخواهند  در چارچوب و ضوابط میراث فرهنگی نسبت به مرمت و احیای باغ سی و سه هکتاری رامسر اقدام کنند ، استقبال می کنیم و می توانند در این بخش از اعتبارات ملی استفاده کنند.

وی در خصوص درآمد کاخ موزه رامسر نیز گفت : این که همه درآمد حاصله راهی خزانه شود ، یک اشکال است و باید بین 30 تا 70 درصد این درآمد به کاخ موزه اختصاص داده شود تا در صورت نیاز  به مرمت و باز سازی و یا برنامه های دیگر ، از تن خواه استفاده نکنند.

این مقام مسئول در خصوص مرمت کاخ آتا بای رامسر که یک بنا با معماری منحصر به فرد است، نیز اظهار داشت : قرار بود تا این کاخ را به عنوان موزه مرمت و باز سازی کنیم ولی بنیاد علوی وافقت خود را اعلام نکرد. لذا تقاضای ما از بنیاد علوی این است  تا  به صورت مشارکتی با سازمان میراث فرهنگی نسبت به مرمت و احیای  بناهای میراثی شهرستان رامسر اقدام کنند.

شهرستان رامسر با 12 اثر میراثی و تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و دارا بودن 150 اثر میراث فرهنگی شناسایی شده ، علاوه بر شهره بودن  در زمینه گردشگری ، در بخش آثار میراثی و تاریخی نیز نامدار است.

وجود قلعه تاریخی مارکوه ، دژ قلعه بند ، هتل قدیم و بلوار معلم (کازینوی سابق ) ، ساختمان آتابای ، کاخ موزه و باغ سی و سه هکتاری  ، رامسر  را در زمره  شهرهای تاریخی قرار می دهد./مهر