فرهنگ اکتسابی است نه انتسابی

شهرستان بابلسر با مساحت 345/7 کیلومتر مربع ، بیش از 150 هزارنفر را در خود جای داده است و از دو بخش شهری هادی شهر و بهنمیر برخوردار میباشد. این شهرستان بدلیل تنوع آب و هوایی و وجود زیستگاه ها و داشتن بیشترین مسافت نوار ساحلی دریای خزر مهمانپذیرها ، هتل ها و متل های […]

شهرستان بابلسر با مساحت 345/7 کیلومتر مربع ، بیش از 150 هزارنفر را در خود جای داده است و از دو بخش شهری هادی شهر و بهنمیر برخوردار میباشد. این شهرستان بدلیل تنوع آب و هوایی و وجود زیستگاه ها و داشتن بیشترین مسافت نوار ساحلی دریای خزر مهمانپذیرها ، هتل ها و متل های متنوع سالیانه توانسته از سراسر ایران گردشگران زیادی را به طرف خود بکشاند ، از این رو سرمایه گذاران متعددی حاضر به سرمایه گذاری در این شهر شده اند. امروزه بدلیل گسترش شهرها و زیادی تراکم جمعیت؛ مسافران زیادی در تمام فصول سال از شهرهای هم جوار به این شهر عزیمت می نمایند و این در حالیست که این شهر توریستی با این حجم مسافر از امکانات ریلی ، هوایی و دریایی بی بهره است و تنها راه سفر از طریق جاده ای میباشد و با توجه به تنها پایانه مسافربری موجود ، این شهر قادر به ارائه سرویس به این خیل عظیم مسافران نمی باشد و البته عدم وجود درگاه های ورودی در مدخل ورودی شهرها و دریافت نشدن عوارض خود کمک کرده اقبال عمومی و گرایش به سمت استفاده از اتومبیل شخصی بدلیل ارزانی و سهولت در سفر بیشتر باشد. این در حالی است که این شهر تنها از یک پارکینگ عمومی طبقاتی برخوردار است که حتی در زمان عادی قادر به پاسخگویی نیاز شهروندان بومی نمیباشد و این خود نیز موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان این شهر شده است.

در این راستا عوامل دیگری نظیر بافت سنتی کوچه ها و معابر؛ دست به دست هم داده تا این شهر از وجود سیستم قوی حمل و نقل شهری بی بهره بماند و مردم عادی ، کسبه ، کارمندان و بازاریان ناگزیرند جهت رسیدن به محل کارشان از اتومبیل شخصی استفاده نمایند. به عنوان مثال خیابان شهید رجائی که از دیرباز مردم این خیابان را به راسته بازار میشناسند و تنها قطب تجاری و گردشگری این شهر است و وجود معماری زیبایش که قدمتی بیش از یک قرن دارد یکی از جاذبه های این شهر بحساب می آید. این خیابان هم اکنون با قرار گرفتن تعداد زیادی واحدهای صنفی متنوع اماکن خصوصی و دولتی و حدود 70 درصد شعب مرکزی بانک ها همواره یکی از شلوغ ترین و پر رفت و آمد ترین خیابان های اصلی به شمار می آید. در روز چهارم خرداد نود و سه در پی اجرای یک عملیات از سوی نیروی انتظامی بدون اطلاع و اعلام قبلی این خیابان برای مدتی مسدود و هیچ اتومبیلی حق عبور و مرور از این خیابان را نداشت که این عمل موجب بروز اعتراضاتی از سوی کسبه و بازاریان شد.

در اجرای این طرح نیروی انتظامی آنهم در یک شهر کوچک توریستی آنقدر خشمگین شدند که انزار عمومی را با پادگان نظامی اشتباه گرفته و در ملاء عام جلوی کسبه و بازاریان پس از پایان اجرای این طرح، فرمانده نیروی انتظامی استان در حال قدم زدن در راسته بازار با دیدن چند اتومبیلی که در حاشیه میدان شهداء (س) این شهر پارک بود با لهنی تند و پرخاشگرانه  خطاب به رئیس راهنمایی و رانندگی بابلسر «که چرا این اتومبیل ها اینجا پارک شده اند؟ و اگر نمیتوانید جلوی این متخلفان را بگیرید بی سیم خود را تحویل دهید و بروید و از این مدل حرف ها … » الحمدالله متخلفان بعد از دیدن خشم و جدیت سردار دیگر اتومبیلشان را در آن محل پارک نکردند و در حال حاضر حتی یک اتومبیل هم در آن محل پارک نمیباشد، همچنین دیگر بعد از آن طرح حتی یک دیش ماهواره هم وصل نشد و اراذل و اوباش هم بطور کامل در عرض همان یک روز و چند ساعت که هیچ کس هم از آن طرح باخبر نبود و کاملاً محرمانه بود پاکسازی شدند و هم اکنون بابلسر مدینه فاضله ! میباشد.

مسئولان نیروی انتظامی بهتر است بدانن که قبل از اجرای هر طرحی لازم است ابتدا پیرامون آن منطقه و محل تحقیقی داشته باشید. باید بدانیم با ایجاد راه بندان و مسدود کردن خیابان اصلی راسته بازار صرف اینکه چند تکه آهن پاره را به مردم نشان دهیم جز وارد نمودن ضرر و زیان به بازاریان که اکثر کسبه های این راسته به طور استیجاری در این واحدهای صنفی ساکن میاشند و هر ساعت از کاسبی برایشان با ارزش است هیچ دستاوردی ندارد جز اینکه با پیمودن مسیر اضافه باعث ایجاد راه بندان و بستن خیابان ، اتلاف انرژی و سرمایه های ملی ، هدر رفت سوخت خودروها شده ایم. حتی لازم نبود این همه هیأت همراه جهت تماشای این نمایش خیابانی به این شهر بیایند.بهتر است ابتدا زیرساخت ها را توسعه دهیم و این مهم میسر نمیشود مگر با افزایش فضاهای تفریحی و فرهنگی ، کانون های تربیت فکری!!

وقتی شهری مثل بابلسر با داشتن این همه پتانسیل های فراوان از داشتن یک پارک سلامت و یا حتی یک شهربازی محروم است چگونه ممکن است اوقات فراغت را در آن گذراند؟! چگونه ممکن است با پخش برنامه های درجه سه و چهار کلیشه ای و تکراری از سوی صدا و سیما با وجود تمام ممنوعیت ها به سمت استفاده از تجهیزات غیر قانونی امواج ماهواره ای نروند!؟ چگونه انتظار دارید با تولید روز افزون خودروهای داخلی و موج عظیم ورود اتومبیل های لوکس وارداتی و تبلیغ تجمل گرایی از سوی صدا و سیما با پخش برنامه ها و سریال های داخلی که نقش اول آن سوار بر مرکبی گران قیمت است؛ مردم به سمت مد گرایی پیش نروند!؟ اینکه امکانات زیرساخت جاده ای و پارکینگ وجود ندارد مشکل شماست نه مردم ، پس با صدای بلند و لحنی پرخاشگرانه در انزار عمومی با مردم شهید پرور و ولایت مدار و انقلابی صحبت نکنید ، این را بدانیم فرهنگ اکتسابی است نه انتسابی و با اجرای این قبیل طرح های یک روزه نه تنها چیزی عوض نمیشود بلکه بیت المال را هدر داده ایم. فرزندان امروز جامعه ما به جای پناه بردن به دامن امن پلیس با دیدن این صحنه های خشن رعبی در دلشان بوجود آمده و از آنان فراری هستند و این است نتیجه چنین اقدامات غیرکارشناسانه !!!