ظریف:‌ دور بعدی مذاکرات اوایل سپتامبر

حرف آنلاین: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبر با مردم مظلوم غزه ابراز همدردی کرد. وی در خصوص برنامه هسته‌ای کشور گفت:‌بحث هسته‌ای باید در چارچوب جامع دیده شود. در چند سال گذشته بدخواهان جمهوری اسلامی و آنهایی که می‌خواستند ایران را نه تنها از دستیابی به فناوری مهم محروم […]

حرف آنلاین:

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبر با مردم مظلوم غزه ابراز همدردی کرد.

وی در خصوص برنامه هسته‌ای کشور گفت:‌بحث هسته‌ای باید در چارچوب جامع دیده شود. در چند سال گذشته بدخواهان جمهوری اسلامی و آنهایی که می‌خواستند ایران را نه تنها از دستیابی به فناوری مهم محروم کنند بلکه می‌خواستند با استفاده از فضاسازی تصنعی در سطح بین‌المللی، ایران را تهدید نشان داده و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به عنوان تهدید بین‌المللی مطرح کنند.

ظریف اضافه کرد: طراحی که دولت جدید با استفاده از پشتوانه عظیم مردم در انتخابات، صورت داد نشان داد برنامه ریزی آنها که با ایجاد فشار علیه ایران بتوانند مردم را از دولت جدا کنند حضور گسترده مردم در انتخابات سال گذشته نشان داد که آن سیاست به جایی نرسیده و آن فرصت ویژه‌ا‌ی بود. همانطور که مقام معظم رهبری گفتند مردم حماسه سیاسی را رقم زدند و زمینه را برای حضور فعال ایران در عرصه بین‌الملل فراهم کرد و کشور تصمیم گرفت از این فرصت برای تغییر فضا استفاده کند.

ظریف در خصوص تحولات یک ساله در زمینه برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد:‌ سال گذشته برنامه هسته‌ای را به عنوان یک تهدید می‌دیدند و به عنوان تهدید معرفی می‌کردند و فضاسازی عجیب و سرمایه گذاری زیادی کرده بودند و ایران را به عنوان یک خطر مطرح می‌کردند و در کنار آن می‌گفتند ایران نه می‌تواند برنامه غنی سازی داشته باشد راکتور اراک از بین برود که همه این حرف‌ها از نظر مردم ما بی ارزش بود. تحریم‌های شدید بین‌المللی علیه ایران رو به افزایش بود و ماهی نبود که تحریم جدید علیه کنگره آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر نهادها علیه ایران وضع نشود و با تلاش و تدبیری که صورت گرفت این روند با توافق ژنو و شروع مذاکراتی که از بدو مسئولیت دولت جدید انجام شد، تمام آن روند متوقف شد.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته هیچ تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشده و حضور گسترده فعالان اقتصادی در ایران نشانگر شکل گرفتن فضای جدیدی در کشور است و علاوه بر آن فضای روانی علیه ایران ایجاد کرده بودند که گویا کار کردن با ایران باید هزینه داشته باشد و این فضا به یک باره فرو ریخت و حضور این تعدا بنگاه‌های اقتصادی در ایران پس از توافق ژنو نشانگر شکستن فضای قبلی است.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ادامه داد: در کنار آن این توفیق ایجاد شده که آن فضا که برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان برنامه غیر قابل قبول مطرح می‌کردند کنار برود و ادعاهایی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران داشتند کنار برود./فارس