سیاست های دولت، یک پای لنگ بازار مسکن

    گروه اقتصادی – حسین زحمتکش: هر روز رکود مسکن در کشور تشدید می شود، خرید و فروش مسکن در تمامی نقاط کشور به صورت یکدست راکد است و کارشناسان نیز موارد متعدد و مختلفی را دلیل بر این رکود بیان می کنند، اما نکته قابل تامل در کسادی بازار مسکن، قیمت بالای آن […]

 

 

گروه اقتصادی – حسین زحمتکش: هر روز رکود مسکن در کشور تشدید می شود، خرید و فروش مسکن در تمامی نقاط کشور به صورت یکدست راکد است و کارشناسان نیز موارد متعدد و مختلفی را دلیل بر این رکود بیان می کنند، اما نکته قابل تامل در کسادی بازار مسکن، قیمت بالای آن و هزینه سرسام آور تولید است که انبوه سازان و خریداران را بی رغبت در ساخت و ساز و خرید و فروش کرده است. جالب تر اینکه در بحبوحه چنین رکودی دولت دستور العملی را تصویب کرده که براساس آن بخش قابل توجهی از سود نهایی به دست آمده در امر ساخت و ساز به عنوان مالیات از سازنده دریافت می شود!!

یقینا این تصمیم نادرست و غیر کارشناسی شده بر تعطیلی صنعت ساختمان مهر زده است نکته قابل تامل نیز برخی گمانه زنی ها است که افکار و اذهان کارشناسان را نسبت به دلایل افزایش قیمت مسکن منحرف می کند ، برای مثال چندی پیش یکی از مسئولین دولتی دلیل افزایش قیمت مسکن را وجود واسطه ها و مشاوران املاک برشمرد، در این خصوص با چند نفر از مشاوران املاک ساروی به گفت و گو نشستیم.

*از سال 90 رکود مسکن تشدید شده است

بردیا از مشاوران املاک سابقه دار ساروی با بیان اینکه رکود مسکن از سال 90 هر سال تشدید شده است، اظهار کرد: بیان این مطلب که واسطه یا مشاور املاک باعث افزایش قیمت مسکن است فریب و انحراف اذهان عمومی از دلایل واقعی معضل است. این کارشناس باسابقه بازار مسکن؛  تعرفه نظام مهندسی ساختمان، تعداد زیاد مشاوران املاک و تسهیلات با بهره بالا را مهمترین دلایل افزایش قیمت مسکن دانست و اظهار کرد: تعرفه های نظام مهندسی ساختمان برای سازندگان بسیار گران تمام می شود و تولیدکننده از پس پرداخت آن بر نمی آید و مجبور است از خریدار دریافت کند، این مهم روی قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه به سیاست های نادرست تسهیلات مسکن اشاره کرد و گفت: وقتی بانک مسکن برای ارائه وام 50 میلیون تومانی اوراق آن را 10 میلیون تومان می فروشد و وام 40 میلیون تومانی را 50 میلیون تومان محاسبه کرده و با سود 18 درصد از مردم می ستاند چگونه می توان با چنین سیاستی مردم را خانه دار کرد.

بردیا وجود تعداد بالای مشاوران املاک را معضلی در بازار مسکن دانست و اظهار کرد: متاسفانه دولت در ورود افراد غیر خبره و غیر متخصص در کسب و کار مشاور املاک تمهیدی نداشته و هر فردی می تواند هر زمان که اراده کرد یک باب مغازه اجاره کند و مشاور املاکی راه بیاندازد.وی تاکید کرد: وقتی تعدد افراد غیر متخصص و غیر متعهد در یک صنف زیاد شود یقینا تخلف نیز مشاهده خواهد شد اما دلیل رکود مسکن و بازار آن نخواهد بود.

*مالیات بر مسکن موجب تعطیلی کسب و کار این صنعت می شود

فلاح از دیگر مشاوران املاک ساروی نیز مالیات را از دلایل افزایش قیمت مسکن و رکود در بازار آن دانست و اظهار کرد: دولت به رکود بازار مسکن کاملا آگاهی دارد و به جای آنکه طرح های تشویقی و تسریعی برای خروج صنعت مسکن از رکود داشته باشد با وضع مالیات بیشتر، بر تشدید آن می افزاید.وی خاطر نشان کرد: چرا دولت از تمامی چرخه تولید و بازار مسکن مالیات و مالیات ارزش افزوده می گیرد آیا این موجب افزایش قیمت و رکود در بازار مسکن نمی شود.فلاح در ادامه خاطر نشان کرد: اگر دولت به فکر خانه دار شدن مردم است چرا از تمام مراحل ساخت مصالح ساختمانی مالیات دریافت می کند که هزینه تولید افزایش یافته و نهایتا قیمت مسکن را افزایش دهد؟

*افزایش ۷.۲ درصدی شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که مصالح ساختمانی نیز افزایش بی سابقه ای داشته است. اگر پایتخت را به عنوان نمونه در نظر بگیریم و آن را به طور نسبی به استان های همجوار با تهران تعمیم دهیم یقینا متوجه دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی در مازندران خواهیم شد.

مرکز آمار با انتشار گزارش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران فصل بهار ۱۳۹۶ (بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰) اعلام کرد: شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل بهار ۱۳۹۶ به عدد ۱۹۷.۱ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (۱۹۱.۶)، ۲.۹ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (۱۸۳.۹)، ۷.۲ درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل بهار ۱۳۹۶ به عدد ۱۹۷.۱ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (۱۹۱.۶)، ۲.۹ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (۱۸۳.۹)، ۷.۲ درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل بهار سال ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۷.۶ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۶.۶ درصد)،  با افزایش روبرو بوده است.

شاخص قیمت در گروه  «خدمات » با ۵.۰ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیش‌ترین تاثیر را در افزایش شاخص کل در فصل بهار داشته است. شاخص قیمت گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره» با ۳.۱ درصد افزایش و گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه » با ۱.۴ درصد افزایش به ترتیب رتبه‌های بعدی را در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل بهار سال مورد بررسی داشته‌اند.

* 30 درصد جمعیت کشور مستاجر هستند

سیاست های غیر کارشناسی شده و جبری دولت موجب شده تا رکود مسکن به عنوان صنعت پراشتغال اقتصادی کشور تشدید شود و مردم محروم همچنان در آروزی داشتن یک سقف بمانند، 30  درصد جمعیت مردم کشورمان خانه ملکی ندارند و مستاجرند، این درحالی است که آماریک میلیون و ششصدهزاری خانه‌های خالی کشور از سال 90 تا سال 95 به حدود دو میلیون و ششصد هزار خانه خالی افزایش پیدا کرده است. دولت می بایست در اتخاذ مالیات و تسهیلات بازنگری اساسی داشته باشد تا بخشی از این رکود تسهیل گردد.