سخنانی که به مزاج سعودی ها خوش نیامد!

حرف آنلاین:سخنانی که به مزاج سعودی ها خوش نیامد! ظاهرا عربستان سعودی از سخنان قاطع  رئیس جمهور در هشدار به کشورهائی چون کویت و عربستان در مورد کاهش قیمت نفن، با گلایه حکام سعودی روبرو شده است! بر اساس اخبار منتشره از دانا، در جریان بازی نفتی اخیر عربستان سعودی ردپای آمریکا به روشنی قابل […]

حرف آنلاین:سخنانی که به مزاج سعودی ها خوش نیامد!

ظاهرا عربستان سعودی از سخنان قاطع  رئیس جمهور در هشدار به کشورهائی چون کویت و عربستان در مورد کاهش قیمت نفن، با گلایه حکام سعودی روبرو شده است!

بر اساس اخبار منتشره از دانا، در جریان بازی نفتی اخیر عربستان سعودی ردپای آمریکا به روشنی قابل مشاهده است. هفت ماه پیش از سقوط قیمت نفت، آوریل 2014، روزنامه «براودا» روسیه در سر مقاله خود به خبر مهمی اشاره کرد؛ این روزنامه نوشت: اوباما در سفر ابتدای سال 2014 خود به عربستان از ریاض خواسته بود طی گام‌های هماهنگ با واشنگتن از قیمت نفت برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه استفاده کند. کاهش کم سابقه قیمت نفت در بازار جهانی، تبعات خطرناک اقتصادی برای فعالان اقتصادی در آمریکا، از جمله تولیدکنندگان داخلی، به دنبال داشته است؛ اما با این همه کاخ سفید تا کنون در قبال این رفتار عربستان سعودی سکوت اختیار کرده است. پادشاه عربستان سعودی در ماه سپتامبر 2014 ملاقات محرمانه‌ای داشت که متعاقب آن کاهش قیمت نفت و اصرار سعودی‌ها بر کاهش ندادن میزان تولید به وقوع پیوست. توطئه آمریکا و عربستان سعودی، قیمت نفت را ــ در مقایسه با بیشترین میزان آن در ماه ژوئن ــ تقریباً به نصف کاهش داده است. دستکاری قیمت نفت توسط آمریکا و عربستان سعودی، با هدف بی‌ثبات کردن اوضاع اقتصادی دولت‌های مخالف سیاست های آمریکا صورت گرفته است. البته هدف اصلی در این میان، دولت روسیه است، دولتی که مهم‌ترین تهدید برای تسلط هژمونیک آمریکا بر جهان محسوب می‌شود. کاهش شدید قیمت نفت، اگرچه ممکن است اهداف سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی را در کوتاه مدت تأمین کند، اما بدون تردید تبعات زیان‌بار سیاسی و اقتصادی را در طولانی مدت برای این کشور به همراه خواهد داشت. عربستان سعودی یک بازی خطرناک را شروع کرده است. شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ایران و روسیه تحت فشارهای اقتصادی، رفتارهای خود را تغییر دهند. هم‌چنین این سیاست عربستان ممکن است نتیجه معکوس بدهد و ایران و روسیه را در مقابله با این کشور جدی تر کند. سعودی‌ها نه می خواهند و نه می‌توانند به بازی کاهش نفت در طولانی مدت ادامه دهند. استفاده از اهرم‌های اقتصادی در بازی‌های سیاسی اصولاً عمر طولانی ندارد و بازیگران نمی‌توانند از برگ برنده‌های خود برای یک دوره طولانی مدت استفاده کنند. قطعا متضرر ترین کشور در این بحران قیمت نفت عربستان بوده و این موضوع را روحانی در آخرین سخنرانی خود اعلام کرد که با واکنش ها و گلایه‌های زیادی از سوی مقامات عربستانی مواجه شد.

*امید که این ادعا تایید نشود!

صحت ادعای یک نماینده مجلس در مورد توافق یکی از سران فتنه با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  در موضوع مجلس خبرگان ،هنوز تائید نشده است.

 بر اساس اخبار منتشره از صراط، کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس نهم از اظهاراتی که اخیرا سید محمد خاتمی در محافل خصوصی داشت،  پرده برداشته است. طبق اظهارات این نماینده ، خاتمی در این سخنان از توافق خود با آقای هاشمی در مورد انتخابات مجلس خبرگان سخن می گوید. مجلس خبرگانی که باید رهبرساز باشد. این توافق علنا از ایجاد شورای رهبری با محوریت هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و آیت الله هاشمی شاهرودی سخن می گوید و همچنین مدت دار شدن دوران رهبری و محدود شدن اختیارات رهبر در دادن حکم حکومتی و استفاده از اختیارات اصل 110 قانون اساسی متن اظهارات کریمی قدوسی به شرح زیر است: «خاتمي بيان مي‌کند که توافق کرديم تا شوراي رهبري با عضويت سه نفر که عبارتند از سيدحسن خميني، هاشمي رفسنجاني و آيت الله شاهرودي به وجود بيايد. البته آيت الله هاشمي شاهرودي در اين قضايا نيستند و تنها آن ها نام ايشان را برده اند. اخيرا آقاي هاشمي در جمعي گفته اند بايد ويژگي هاي رهبري را از هم تفکيک کنيم. يعني اينکه اولا رهبري بايد مدت دار باشد و خبرگان رهبري براي آن بايد زمان بگذارد، دوم اينکه شوراي فقاهتي بايد کنار دست رهبري به وجود بيايد که ايشان براي حکم حکومتي با اين شورا مشورت کند و سوم اينکه رهبري ملزم شود جهت اعمال اختياراتي که در اصل 110 قانون اساسي دارد با مجمع تشخيص مصلحت نظام مشورت کند.»

گفتنی است اگرچه هنوز صحت انتساب این اظهارات به هاشمی و خاتمی اثبات نشده است  اما باید به این نکته توجه نمود که در فتنه شوم 88جریانی که پس از به میدان آوردن همه توان سیاسی، اجتماعی، مالی و حتی حامیان خارجی خود، در برابر سد بزرگی به نام ارتباط امام و امت قرار گرفت و در نه دی متوقف ماند آنها  به خوبی دانسته اند  که تا قافله سالار انقلاب، خلف صالح خمینی کبیر هست  پس جائی برای فتنه و فتنه گران در این کشور  نیست.

 *حضوری که نباید انجام می شد!

ظاهرا حضور وزیر خارجه کشورمان در فرانسه همزمان با توهین یک نشریه چاپ پاریس به ساحت مقدس نبوی(ص) ، ظریف را به مجلس خواهد کشاند.

بر اساس اخبار منتشره از دانا، سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفتگوئی در خصوص حضور محمد جواد ظریف در فرانسه همزمان با توهین نشریه فرانسوی به پیامبر اکرم و راهپیمایی‌های گسترده ضد اسلامی در فرانسه اظهار داشت: قطعاً حضور آقای ظریف در فرانسه در حالی که در فرانسه به پیامبر اهانت شده و جهان اسلام در برابر این اهانت به پا خواسته و اعتراض کرده اند را، درست نمی دانیم. وی افزود: اعتقاد ما بر این است که ضرورتی وجود نداشته است که در شرایطی که همه جهان اسلام علیه فرانسه موضع گیری کرده و علیه این کشور اعتراض و راهپیمایی کرده و این جسارت را محکوم می‌کنند، وزیر امور خارجه ما در فرانسه حضور داشته باشد. عضو کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: حضور آقای ظریف در فرانسه در این زمان، بر خلاف نظر مردم کشور ما و اعلام اعتراض جهان اسلام به فرانسه بوده است. نقوی حسینی در پایان گفت: هنوز در مجلس جلسه‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل نشده است و هفته آینده در باره این موضوع در کمیسیون با دیگر اعضا مشورت می‌شود.

* پارادوکس «شیرین عبادی» درقبال ایران و آمریکا

علیرغم آنکه نامی از فعال به اصطلاح صلح حقوق بشر ایران در بین منتقدان وضع حقوق بشر آمریکا دیده نمی‌شود و امضای وی در پای نامه‌ای که آنها به باراک اوباما نوشتند نبود،شیرین عبادی در مصاحبه‌ای وضعیت حقوق بشر ایران را به باد انتقاد گرفت.

براساس اخبار منتشره ، «شیرین عبادی» یکی از برندگان صلح در مصاحبه با شبکه «العربیه» ضمن انتقاد از وضعیت حقوق بشر ایران مدعی شد که با ورود «حسن روحانی» به عرصه ریاست‌جمهوری، «هیچ پیشرفتی در وضعیت حقوق بشر ایران» حاصل نشده است.وی ادامه داد: قطعنامه‌های زیادی علیه ایران تصویب شده است…و این قطعنامه‌ها از ایران خواسته به تعهدات و وعده‌های بین‌المللی‌اش عمل کند اما هنوز وضعیت حقوق بشر در ایران هیچ بهبودی نداشته است.»

این برنده صلح نوبل در حالی از وضعیت حقوق بشر ایران انتقاد کرده که نامی از وی در بین انتقادکنندگان از وضعیت حقوق بشر آمریکا دیده نمی‌شود و او در این زمینه همواره خود را از هم قطاران خود جدا نگه داشته است.چندی پیش گزارشی منتشر شد که حاکی از آن بود جمعی از برندگان جایزه صلح نوبل با نوشتن نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از وجود شکنجه در سیستم قضائی این کشور، خواستار اقدام سریع دولت برای پایان دادن به این روند شدند.

محمد البرادعی برنده جایزه صلح نوبل در سال 2005، اسکار آریاس سانچز از کاستاریکا، جودی ویلیامز تبعه آمریکایی برنده صلح نوبل در 1997، آدولفو پرز اسکیول تبعه آرژانتینی، بتی ویلیامز برنده ایرلندی صلح نوبل در 1976، فردریک دی کلرک تبعه آفریقای جنوبی، بیشاپ کارلوس، جان هیوم، ‌لیما گبووی برنده صلح نوبل در 2011، محمد یونس برنده صلح نوبل در 2006 ، آرچ بیشاپ دزموند توتو و جوزیه روموس هورتا نویسندگان نامه مذکور هستند.

این مسئله نمایانگر معیارهای متناقض عبادی در برخورد با مسئله حقوق بشری می‌باشد. اخیراً بعد از اعلام حکم تبرئه «دارن ویلسون» افسر پلیس سفیدپوست آمریکا که «مایکل براون» نوجوان غیرمسلح سیاهپوست را با چندین گلوله کشته بود، اعتراضات گسترده‌ای در سراسر آمریکا در اعتراض به رفتار تبعیض‌آمیز و خشونت‌بار پلیس برگزار شد.مقالات زیادی و اعتراضات زیادی به اینگونه رفتار خشونت‌آمیز صورت گرفت و حتی سازمان ملل نیز خواستار توقف خشونت پلیس آمریکا شد و بسیاری از فعالان حقوق بشر از رفتارهای متناقض دولت آمریکا در برخورد با اعتراضات در آمریکا و کشورهای دیگر انتقاد کردند اما شیرین عبادی در قبال این فاجعه فقط سکوت اختیار کرده است.

شیرین عبادی در بخش دیگری از سخنان خود با شبکه العربیه همچنین گفت: «من مخالف حمله نظامی به ایران هستم. من همچنین مخالف تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هستم زیرا این تحریم‌ها بیش از اندازه به مردم آسیب وارد می‌کند اما راههایی وجود دارد که می‌توان دولت را بدون وارد آوردن آسیب به مردم، تضعیف کرد».