از کانون گرم خانه تا پشت میله‌های سرد؛

زندانیان بند نسوان برای آزادی می‌جنگند

در بند نسوان مادر و بانوان دل‌سوخته‌ای حضور دارند که هر شب خاطره روزهای خوبی را که در کنار خانواده بودند در ذهن تداعی می‌کنند

حرف آنلاین: همه ما انسان‌ها در زندگی شخصی خود و یا محیط اجتماعی مرتکب اشتباهاتی می‌شویم که بعضا از روی ناآگاهی، غیرعمدی و یا از روی غرض و یا غلبه احساس بر قلب است، این اشتباهات گاهی گران تمام می‌شوند.

گاهی تاوان اشتباهات این است که فرد روانه زندان شود و حبس را تحمل کند، همچون پرنده ای که درون قفس بی‌افتد و راهی جز تحمل نداشته باشد، اینجاست که زندگی چهره دیگر خود را نمایان می‌کند.

اما هستند کسانی که به‌عنوان زندانی جرائم غیرعمد شناخته میشوند، همان‌هایی که نمی‌دانستند قرار است روزی به‌جای حضور در کانون گرم خانواده لحظه‌ها را پشت میله‌های سرد بگذارنند، بدتر از همه اینکه این زندانیان زن باشند.

لحظاتی با چادر گل گلی‌ها

اگر سری به بند نسوان بزنید، از همان ابتدای ورود همه چیز مرتب است، فضای بیرون بند کاملا تمیز است، چند گلدان گل جلوی درب ورودی خودنمایی می‌کند، داخل بند، بانوانی با چادرهای گل گلی در فضایی کاملا مرتب و تمیز یا مشغول قالی بافی و تولید صنایع دستی، یا مشغول خواندن و حفظ کردن قرآن و یا سرگرم مطالعه هستند.

پای درد و دلشان که بنشینیم هر کدام از سرگذشت غم‌انگیز خود مطالبی بیان می‌کنند که از اشک از چشم هر شنونده‌ای جاری می‌سازد، غصه مشترک همه این بانوان غم دوری از فرزند و شرمندگی نزد آنان است، برخی در طول دوران حبس عزیزان خود را از دست می‌دهند بدون اینکه فرصتی برای رفتن به مراسم خاکسپاری و ختم عزیزشان داشته باشند.

هر کدام با بغض حرف می‌زنند و در نگاهشان کورسوی امیدی پیداست، گویی در انتظار دستی پنهان نشسته‌اند تا هر چه زودتر از بند خلاص شوند، اما برخی‌ها هم نگران این هستند که دوران حبس که تمام شود، مشکلاتی که تحملش سخت‌تر از تحمل زندان است سر باز کند که انصافا این مورد جای تفکر و تامل دارد.

گفتنی است؛ همه ساله برخی از این زندانیان که تعدادشان در مقابل زندانیان مرد بسیار کمتر است، توسط کمک خیرین از بند خلاص می‌شوند، طبق آمار در سال گذشته بیش از ۴۰۰ نفر زندانی مازندرانی با کمک خیرین از حبس آزاد شدند که ۱۹ نفرشان را زنان تشکیل می‌دادند.

بند نسوان در ۵ شهر مازندران

مدیرکل زندان‌های مازندران در گفت‌وگو با حرف مازندران به بیان آخرین اقدامات فرهنگی و حمایتی برای زندانیان بند نسوان پرداخته و می‌گوید: زندانیان زن در استان مازندران در همان ساختمان و پوسته زندانیان مرد اما در بندی متفاوت نگهداری می‌شوند.

وی افزود: در حال در پنج شهر؛ تنکابن، آمل، بابل، قائمشهر و بابل بند نسوان فعال است، در دوران کرونایی، شاهد فعال شدن دادرسی الکترونیک با هدف عدم اعزام زندانیان به دادگاه بودیم که میتوان از آن با عنوان تحولی مثبت یاد کرد.

استادی با اشاره به اینکه اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در بند نسوان تاثیرهای مثبت فراوانی داشت، عنوان می‌کند: آموزش قرآن به زندانیان، آموزش رشته‌های فنی و حرفه‌ای با هدف توانمندسازی و سایر دوره‌های آموزشی علاوه بر رونق کسب و کار زندانیان منجر به کسی رتبه‌های برتر توسط زندانیان استان در سطح کشور شد.

مدیرکل زندان‌های استان مازندران، یادآور می‌شود: در این بند در حوزه فرش‌بافی و تولید صنایع دستی بسیار توانمندانه عمل کرده و با کسب درآمد از این طریق اقدام به پرداخت بدهی‌های خود می‌کنند، برای بانوان زندانی فعال فرهنگی تشویقات و ارفاقاتی درنظر گرفته شده است.

این مسئول می‌گوید: برنامه‌های فرهنگی برای آقایان برای بانوان هم وجود دارد با این تفاوت که برای بانوان معذوریت انتقال از این زندان به آن زندان وجود دارد و مسابقات استانی و کشوری به صورت متمرکز برگزار می‌شود.

وی به توجه بانوان زندانی به مطالعه اشاره و بیان میکند: خرسندیم که خروجی مطالعات زندانیان کسب مقام‌های برتر، تولید فرش و گلیم و سایر محصولات دستی است، در این مسیر انجمن حمایت از زندانیان نقش موثری را اجرا می‌کنند.

استادی با اشاره به اینکه مادران زندانی میتوانند فرزندان زیر دو ساله را کنار خود نگه دارند، یادآور می‌شود: بانوان زندانی جرائم غیرعمد برای بازگشت به کانون خانواده یعنی همان جایی که به آن تعلق دارند چشم انتظار یاری و مساعدت خیران دلسوز هستند.

همانطور که گفته شد در بند نسوان مادر و بانوان دل‌سوخته‌ای حضور دارند که هر شب خاطره روزهای خوبی را که در کنار خانواده بودند در ذهن تداعی می‌کنند، فاصله این زندان تا خانه برای این زندانی‌ها فقط ادای دین است که گاها با دستان توانمند خیران باز می‌شود و برخی اوقات با دستانی که فرش و قالی می‌بافند و هنر خود را به نمایش می‌گذارند.