“رونق تولید” در کیلومتر 12

الناز پاک نیا: رونق تولید همینقدر نزدیک شده است، به نزدیکی‌ها رسیده و با نام خودکفایی هم‌خانواده است. برگزاری جشن خودکفایی کاغذ مورد نیاز کاغذ درسی دانش‌آموزان ایرانی حالا در 12 کیلومتری ساری برگزار شده، جایی که قرار است قریب به 60هزار تن کاغذ موردنیاز حوزه نشر کشور تامین شود. از همان کارخانه چوب و […]

الناز پاک نیا: رونق تولید همینقدر نزدیک شده است، به نزدیکی‌ها رسیده و با نام خودکفایی هم‌خانواده است. برگزاری جشن خودکفایی کاغذ مورد نیاز کاغذ درسی دانش‌آموزان ایرانی حالا در 12 کیلومتری ساری برگزار شده، جایی که قرار است قریب به 60هزار تن کاغذ موردنیاز حوزه نشر کشور تامین شود. از همان کارخانه چوب و کاغذی که مشکل نقدینگی داشت، مشکل تامین برق در تابستان داشت و مواد اولیه آن یعنی چوب به زیست بوم طبیعی و جغرافیایی مازندران وابسته بود. سیاست‌های ارزی، مشکلات تحریم و سیاست‌های انقباضی بانکی در کنار مدیریت نادرست، صنایع عظیم چوب و کاغذ مازندران را از میز جهانگیری تا میز مخبر کشانده بود. مشکلاتش برای تامین نقدینگی، تامین مواد اولیه و حتی رفع مشکلات مدیریتی‌اش که گره‌ای بزرگتر بود، از ساختمان پاستور تا بهارستان از صمت را به خود دیده بود و مصوبات ستاد تسهیل آن روی کاغذ مانده بود.

کاغذ مورد نیاز برای نشر در ایران 60هزار تن است که در ابتدای سال 99 تنها 5هزار تن از آن در داخل تولید می شد، مشکلاتی که مسائل واردات کاغذ، افزایش قیمت آن به دلیل افزایش بهای ارز و دسترس‌ناپذیر شدن آن برای ناشران مطرح شد، مساله تولید داخلی کاغذ را جدی‌تر از قبل کرد.

حالا در میانه پاییز 1402، میزان تولید صنایع چوب و کاغذ مازندران در بخش کاغذ نشر و تحریر به 45هزار تن رسیده است و مدیرعامل این مجموعه وعده تامین 55هزار تن کاغذ موردنیاز نشر و چاپ را داده است.

امید نیک‌نژاد جمعه دهم آذرماه در مراسم جشن خودکفایی تولید کاغذ در صنایع چوب و کاغذ مازندران که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساری با اشاره به اینکه در سال جاری  155میلیون جلد کتب درسی، دانش‌آموزان کشور با کاغذ ایرانی، مقوای ایرانی و محتوا ایرانی تولید شده است، اظهار کرد: رونق تولید و رشد شرکت چوب وکاغذ مازندران از دو سال پیش تاکنون آغاز شده است، در سال 99 میزان تولید این شرکت 4500 تن بود که در سال 1401 میزان تولیدات آن به 45هزار تن رسیده است و این مهم در سال 1402 به 55هزار تن تولید کاغذ چاپ و تحریر ایرانی خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه دست یافتن به خودکفایی در تولیدکاغذ از اهتمام دولت و ذیل کارگروه ساماندهی کاغذ کشور میسر شد، اظهار کرد: شاید کاغذ چاپ و تحریر کالای سوددهی نباشد و در مقایسه با سایر کالاهایی که می‌توان در این شرکت تولید کرد سود بالایی نداشته باشد اما امروز با  600 میلیون دلار تجهیزات و ماشین‌آلات مستقر شده در این مجموعه آنچه نیاز کشور است تولید می‌شود.

نیک‌نژاد با تاکید بر اینکه همان طور که در دکترین امنیت ملی کشور در حوزه دفاعی عقبه استراتژیک ایران در خارج از مرزها تدوین شده است امروز عقبه استراتژیک حوزه فرهنگی در حوزه تولید محتوا و کالاهایی که در آن حوزه تولید می‌شود، تولید کاغذ و برنامه ریزی برای آن است، یادآور شد: این امر مهم از عقبه‌های استراتژیک است که در مجموعه دولت دیده شده است.

مدیرعامل چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه هزینه کردن برای رسیدن به عقبه استراتژیک و تولید آن، طبیعتا هزینه نیست، اظهار کرد: مهمترین مسئولیت اجتماعی ما به عنوان یک شرکت دولتی در این است که کالایی تولید کنیم که مورد نیاز کشور است کالایی که قطعا با نگاه بنگاهداری و اقتصادی صرف میسر نمی‌شود.

 

استاندار: از مدیریت تا کارگران همه ایستادگی کردند

 

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران نیز در این مراسم تاکید کرد: با وجود چالش‌هایی که طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ در کشور رخ داد، توجهی به تولید کاغذ نشد و ریشه تولید کاغذ در کشور زده شد. همان زمان هم افراد سودجو شروع به احتکار کاغذ کردند. اما از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تولید کاغذ در دستور کار قرار گرفت.

حسینی پور گفت: کارخانه چوب و کاغذ مازندران تا ۲ سال پیش در آستانه ورشکستگی بود، اما با سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم این مجموعه نه تنها پابرجا ماند، بلکه امروز میزبان جشن خودکفایی است.

وی با اشاره به اینکه باید قدردان کارکنان نجیب این کارخانه باشیم که ماه‌ها با تاخیر در دریافت حقوق در زمان بحران کارخانه پای کار ایستادند تا چرخ کارخانه از حرکت نایستد، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مواد اولیه صنایع چوب و کاغذ در مناطق جنگلی مازندران است. با سیاست‌گذاری‌هایی که در این دولت انجام شد قرار شد بیش از یک میلیارد اصله نهال را در استان تا پایان دولت سیزدهم بکاریم تا ماده اولیه و اصلی تولید کاغذ را بتوانیم تامین کنیم.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه از همه کسانی که در تولید کشور نقش موثر دارند به ویژه مقام معظم رهبری که بیش از ۱۳ سال است موضوع تولید را در اولویت قرار دادند و همه عزیزانی که در کشور و استان در هر جایگاهی پای کار ایستاده‌اند تا چرخ تولید بچرخد تشکر ویژه می‌کنم، تصریح کرد: ما اقدامات موثری را در امر تولید در مازندران داریم که تولید چوب و کاغذ یکی از این موارد است و موارد دیگر نیز در آینده به سرانجام می‌رسند.

 

خودکفایی کاغذ، نماد هویتی حوزه فرهنگ است

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز گفت: خودکفایی در حوزه کاغذ را فقط یک موضوع فنی و صنعتی نمی‌دانیم و تولید کاغذ امروز به یکی از مهم‌ترین نمادهای هویتی ما تبدیل شده است.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم اظهار کرد: ۲ سال پیش که از این کارخانه بازدید کردم پس از بازدید و بررسی پیشینه کار افق روشنی را نمی‌دیدیم. اما امروز در نقطه‌ای ایستادیم که کاغذ همه ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی کودکان سرزمین توسط همین کارخانه تامین شد.

وی با اشاره به اینکه امروز فقط جشن خودکفایی تولید کاغذ تحریر را نداریم، بلکه در بخش کاغذ حوزه نشر نیز تا حد زیادی به خودکفایی رسیدیم. وضعیت حوزه نشر را که ابتدای حضورم در وزارت فرهنگ بررسی کردیم به رقم کمتر از پنج هزار تن تولید داخلی بود، اما فقط در بخش آموزش و پروش به ۵۵ هزار تن کاغذ نیاز داشتیم، افزود: کارگروه کاغذ و نشر در دولت تشکیل و معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، وزیر آموزش و پرورش، رئیس کل بانک مرکزی، مدیرعامل بانک ملی و همکاران وزارت فرهنگ بسیاری از مسئولان در کنار هم قرار گرفتیم تا به این نقطه رسیدیم.

وی با بیان اینکه اینجا نقطه پایان کار ما نیست. به زودی کارخانه بزرگی را در شیراز افتتاح می‌کنیم که سالانه بیش از ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید کاغذ کشور را افزایش می‌دهد. چند کارخانه دیگر نیز در کشور در حال ساخت است، گفت:  ۲ سال قبل در هفته کتاب در نماز جمعه تهران این نکته را عرض کردم که طی ۲ سال در تولید کاغذ به خودکفایی می‌رسیم. برخی خرده گرفتند که چنین هدفی قابل دسترسی نیست. در حالی که این اهداف در مقابل اراده و توان جوانان ما چیزی نیست.

وزیر ارشاد یادآور شد: کشور ما باید به صادرکننده کاغذ تبدیل شود و با تامین کاغذ بازار کشورهای منطقه به درآمدزایی در این حوزه برسیم. از همه اهالی نشر و اصحاب مطبوعات نیز دعوت می‌کنم استفاده از کاغذ ایرانی را در دستور کار قرار دهند. تولیدکنندگان هم قول می‌دهند که کیفیت کاغذ داخلی همواره رو به افزایش و در جهت جلب رضایت ناشران و مخاطبان پیش برود.

اسماعیلی تاکید کرد: همه تلاش ما کمک به حوزه نشر است. ملی شدن صنعت نشر به عنوان مهم‌ترین دستاورد حوزه فرهنگی در این دولت به نتیجه می‌رسد. متاسفانه زمانی در کشور به صورت عمدی به حوزه فرهنگ در کشور کم‌توجهی شد. ما این چرخه را تغییر دادیم و در همه بخش‌های فرهنگی به سمت حمایت و تسهیل‌گری به جای تصدی‌گری پیش رفتیم.

 

 

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با رونق تولید و حمایت از واحدهای تولید کاغذ در مازندران، شیراز و شادگان، تولید دو تا سه برابر کاغذ در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، محمدمهدی اسماعیلی امروز جمعه دهم آذرماه در مراسم جشن خودکفایی تولید کاغذ در صنایع چوب و کاغذ مازندران در ساری با اشاره به اینکه در کمتر از دو سال به وعده‌ای که دولت داده بود و از مطالبه دهه‌های قبل رهبرانقلاب بود و گلایه  داشتند از عدم انجام آن، پاسخ داده شد، گفت: با همت همه ارکان دولت و در استان مازندران این گام اولیه و مهم برداشته شد و در تولید کاغذ به خودکفایی دست یافتیم.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم به همین سرعت، سایر گام‌ها هم به زودی برداشته می‌شود، افزود: ایجاد زیرساخت‌ها و صادرات کاغذ نیز در دستور کار قرار دارد که امیدواریم به این مهم دست یابیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مجموعه چوب و کاغذ مازندران در ابتدای دولت مجموعه فروپاشیده و نگران‌کننده‌ای بود و مدیران عامل مختلف نتوانسته بودند آن را به سامان برسانند، اظهار کرد: زیرساخت‌های توسعه این بخش وجود داشت اما نیاز به روحیه و کار جهادی بود که میسر شده است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه در بقیه نقاط کشور نیز بقیه زیرساخت‌ها آماده افزایش توان تولید کاغذ است، ادامه داد: با تامین زیرساخت‌های موردنیاز در مجموعه شادگان و شیراز نیز بیش از دو برابر نیاز کشور در حوزه کاغذ را تولید خواهیم کرد تا این بخش به یکی از مزیت‌های ایران در حوزه دیپلماسی اقتصادی فرهنگی تبدیل شود.

 

گزارش الناز پاک‌نیا