رسانه‌ها و دولت پای کارِ مردم/ رقابت برای امید در سال رونق تولید

گزارش الناز پاک نیا، کبریا مقدس | امروز روایت بخش مهمی از روزگار رسانه ای شده جامعه را در برمی گیرد، روزگاری که روایت اول و نخستین و یا روایت کامل و مستند، می تواند تاثیر شگرفی بر افکارعمومی داشته باشد، بخش مهمی از فرهنگ سیاسی و اجتماعی آنان را تحت الشعاع قرار می دهد. مردم از روایت ها امید دریافت می کنند و با چشمی امیدوار به روزگار می نگرند، شاید همین دلیل برگزار "جام رسانه امید" است تا در سال رونق تولید، رقابت برای پای کار بودن رسانه ها و دولت برای مردم، را نشان دهند.

گزارش الناز پاک نیا، کبریا مقدس | امروز روایت بخش مهمی از روزگار رسانه ای شده جامعه را در برمی گیرد، روزگاری که روایت اول و نخستین و یا روایت کامل و مستند، می تواند تاثیر شگرفی بر افکارعمومی داشته باشد، بخش مهمی از فرهنگ سیاسی و اجتماعی آنان را تحت الشعاع قرار می دهد. مردم از روایت ها امید دریافت می کنند و با چشمی امیدوار به روزگار می نگرند، شاید همین دلیل برگزار “جام رسانه امید” است تا در سال رونق تولید، رقابت برای پای کار بودن رسانه ها و دولت برای مردم، را نشان دهند.

جام رسانه امید در مازندران با شرکت بیش از 100 خبرنگار چهارشنبه 20 دی ماه در شهرک صنعتی فرح آباد ساری با حضور استاندار مازندران، جانشین سپاه کربلای مازندران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مدیرکل کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران و مدیرکل عامل آب و فاضلاب مازندران برگزار شد و در پایان هم رسانه‎ها از دو واحد تولیدی احیا شده در دولت سیزدهم بازدید کردند.

اما استاندار مازندران در سخنان خود هم به رویکرد دولت مردم اشاره کرد و هم وظیفه رسانه ها را در این میان مهم برشمرد، از سویی هم بخشی از عملکرد دولت در دو سال اخیر به ویژه در زمینه رونق تولید را بیان کرد.

 

پای کار بودید

 

سیدمحمود حسینی‌پور با ابراز رضایت‌مندی از حضور رسانه‌ها در بیان عملکرد دولت و دفاع یا نقد آن اظهار کرد: رسانه‌های این استان نیز تاکنون همکاری خوبی با دولت مردمی داشتند و پای کار بودند.

وی با بیان اینکه در مازندران اولین دغدغه دولت مردمی بحث معیشت و اقتصاد استان بوده است، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان آمار نرخ رشد استان طی ده سال گذشته منفی بود که برای رسیدگی بر حوزه اقتصاد و در گام نخست ستاد عالی رشد اقتصادی با هفت کارگروه تشکیل شد.

حسینی‌پور با اعلام اینکه طبق بررسی‌ها در آن ستاد موظف بر تعیین نرخ چهار درصدی رشد اقتصادی تا پایان سال ۱۴۰۱ برای استان مازندران شد، تصریح کرد: مهمترین این هدف‌گذاری استان چگونگی به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی مازندران بوده با توجه به اینکه ظرفیت بالاست و بستر فعالیت‌های اقتصادی در استان فراهم است.

حسینی‌پور با تاکید بر اینکه در ستاد عالی رشد اقتصادی بررسی اولیه موانع رشد اقتصادی در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: در آن ستاد همه دستگاه‌ها موظف بر شناسایی موانع واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی استان شدند و اقدامات لازم انجام شد.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال اقتصادی با کشورهای همسایه از سیاست‌های راهبردی اقتصادی این استان بوده، گفت: به منظور موثر بودن در نقش کریدور شمال به جنوب به یک دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه نیازمند بودیم که در این زمینه هیئت‌های مختلف فعالیت خود را شروع کردند.

 

دیپلماسی فعال اقتصادی در مازندران

 

حسینی‌پور یادآور شد: در سال اول اجلاس اکو با حضور بیش از ۱۴ کشور در استان مازندران برگزار شد که پیام‌های خوبی از استان به کشورهای اکو ابلاغ شد و اتفاقات خوبی رقم خورد که موفق شدیم برای اولین بار در تاریخ استان مازندران با کشور روسیه و بویژه مسکو سه قرارداد به مبلغ ۲۴۰ میلیون دلار امضا کنیم.

استاندار مازندران با اعلام اینکه در ادامه روند توسعه استان برای اولین بار توانستیم در سفر به مسکو قراردادی را با فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای داشته باشیم که ۱۲۰ میلیون نفر از این فروشگاه‌ها خرید می‌کنند، خاطرنشان کرد: محصولات مازندران شامل مرکبات و برنج به سمت روسیه صادر و در این فروشگاه‌ها می‌شود که سال‌های آینده محدودیتی در بازار جهانی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به فاینانس ۸۳ هزار میلیارد ریالی برای توسعه زیر ساخت‌های برق مازندران با کشور چین گفت: این پروژه با چنین میزان سرمایه‌گذاری زیر ساختی استان اثرش را در رشد اقتصادی مازندران مشاهده می‌کنیم.

مدیرکل ارتباطات و فناری اطلاعات مازندران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و حق شناس رئیس بسیج رسانه مازندران هم در این جام پای تریبون رفتند و از عملکرد خود در راستای امیدآفرینی برای مردم سخن گفتند.

اسماعیل اعزی مدیرکل ارتباطات و فناری اطلاعات مازندران به شاخص های توسعه فناوری اطلاعات در این استان اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم شاهد افزایش ۹ درصدی پوشش اینترنت روستا‌ها و ۳ درصدی جاده‌ای و ۱۳ درصدی میزان انتقال به نسبت دولت گذشته بودیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۹۷ درصد روستا‌ها و ۱۰۰ درصد شهر‌ها از پوشش اینترنتی بهره‌مند هستند، افزود: در حوزه عدالت ارتباطی در مناطق کمتر توسعه یافته با اقدامات صورت گرفته حدود ۱۹۴ روستای مازندران با جمعیت ۹ هزار و ۲۵۱ خانوار از خدمات مخابراتی بهره‌مند شدند که از این تعداد ۱۲۰ روستا در سال ۱۴۰۲ با اعتبار ۲۵۲ میلیارد تومان بوده است.

اعزی با اشاره به پوشش دهی در حوزه فیبر نوری مطرح کرد: پوشش فیبرنوری ۵ شهرستان با میزان ۳۵۲ کیلومتر اجرایی شده است که اجرای آن در ۱۳ شهرستان با میزان ۱۵۳ کیلومتر و اعتبار ۳۴۵ میلیارد تومان دستور کار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز افزایش ساخت خانه های بهداشت روستایی و نیز کاهش مرگ و میر مادران باردار را بخشی از مهم ترین اقدامات در سال های

فرهاد غلامی، با بیان اینکه در مازندران یک‌هزار و ۱۰۰ خانه بهداشت، ۳۸۰ مرکز سلامت، ۲۶ بیمارستان، ۲۲ شبکه بهداشتی و درمان وجود دارد، اظهار کرد: این تعداد مراکز درمانی و بهداشتی به ۳ میلیون جمعیت مازندرانی خدمات ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر  تحت پوشش علوم پزشکی این استان هستند، گفت: شاخص امید به زندگی بعد از انقلاب در مازندران ۷۶ رسیده که میزان مرگ و میر در مادران باردار به ۲۶ هزار نفر کاهش یافته است.

غلامی با اعلام اینکه قبل از انقلاب این استان از وجود دانشگاه علوم پزشکی بهره‌مند نبوده است، گفت: هم‌اکنون این دانشگاه جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار گرفته است.

رئیس علوم پزشکی مازندران یادآور شد: در این دانشگاه ۱۳۰ رشته با ۵۸۰ عضو هیأت علمی به ۸ هزار دانشجو در ۱۲ دانشکده علوم پزشکی و پرستاری خدمات آموزشی و علمی ارائه می‌دهد.

وی از افتتاح و بهره‌برداری بیمارستان رازی قائم‌شهر خبر داد و گفت: همچنین فاز یک بیمارستان ماهفروجک ساری در هفته دولت سال آینده افتتاح می‌شود.

 

لزوم تشکیل جبهه واحد در رسانه‌ها

 

عبدالمهدی حق‌شناس رئیس بسیج رسانه در این مراسم اهداف برگزاری جام رسانه امید را تحقق فرمایش رهبری در امر امیدآفرینی در رسانه‌ها، هم‌افزایی بین رسانه‌ها و تشکیل جبهه واحد رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: در این راستا بسیج رسانه اقدام به راه‌اندازی جام امید کرد تا با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای خدمات مسئولان را به گوش مردم برسانند.

وی با بیان اینکه در این رویداد با حضور یکصد اصحاب رسانه از سراسر استان به مدت ۲۴ ساعت پس از ثبت نام در سایت اطلاعات خود را بارگذاری کنند، بیان کرد: این رویداد در قالب‌های ایده‌پردازی، گزارش خبری، تحقیقی، تحلیلی، یادداشت و سرمقاله، تیتر، پادکست، کلیپ موبایلی، عکس، پوستر و اینفوگرافی برگزار می‌شود، ادامه داد: از برگزیدگان این رویداد رسانه‌ای با اهدای جوایز نفیس تجلیل به عمل خواهد آمد.

حق‌شناس از راهیابی منتخبان استانی به مرحله کشوری مطرح و یادآور شد: مرحله نهایی این رویداد رسانه‌ای در تهران برگزار می‌شود.