بررسی آخرین وضعیت گلخانه‌داران مازندران؛

رقابت کمیت با کیفیت در گلخانه‌ ها

حرف آنلاین: مازندران این استان مستعد برای تولیدات در حوزه‌های مختلف، طی سال‌های اخیر محلی برای تولید انواع گونه‌های گل و گیاه تزیینی و آپارتمانی بود، تا جایی که شاهد افزایش تعداد گلخانه‌ها و اشتغال بوده‌ایم.

هرچند دوران بحرانی شیوع کرونا برخی از کسب و کارهای این‌چنینی را حذف کرد اما بسیاری از آن‌ها با فروش از طریق مجازی سروپا ماندند و به کار خود ادامه دادند.

حوزه تولید گل و گیاه برای خودش دنیایی دارد، یک تولیدکننده باسابقه گل و گیاه در غرب مازندران در گفت‌وگو با حرف مازندران با اشاره به حال و هوای این روزهای گلخانه‌اش از دغدغه‌های تولیدکنندگان گل و گیاه مطالبی بیان میکند.

به اعتقاد ابوالفضل حقیقت ساکن روستای چهل شهیدان رامسر که حدود ۱۰ سال پیش اولین گلخانه گل‌های آپارتمانی در این روستا را افتتاح کرده و موجب روی آوردن افراد زیادی به حوزه تولید گل و گیاه شد، تولیدکنندگان گل و گیاه برای شروع کار باید کار را از ملک شخصی آغاز کنند.

وی اضافه میکند: اگر تنوع تولید محصول کم باشد کیفیت افزایش پیدا میکند، یعنی چنانچه تولیدکننده‌ای در حوزه یک یا سه نوع گیاه به‌طور تخصصی کار کند علاوه بر اینکه شناخته‌تر خواهد شد تولیداتی با کیفیت بیشتر ارائه خواهد داد.

حقیقت که به همراه همسر و پسرش در گلخانه ۲۰۰ متری مشغول فعالیت است تاکید میکند: در حال حاضر همچون گذشته محصولات متنوعی تولید می‌کنیم چرا که بازار فروش ضعیف است، در بحث فروش گل و گیاه فقط واسطه‌ها سود می‌برند، ما اگر دلال بودیم پیشرفتمان بیش از این بود اما به‌دلیل علاقه زیاد به گل و گیاه ثابت قدم کار میکنیم.

این تولیدکننده انواع سانس، کاکتوس، پتوس، مرجان، برگ انجیری و گل‌های دیگر مناسب فضای آپارتمانی و باز، بر لزوم وجود بازار عرضه تولیدات تاکید و یادآور می‌شود: اینجا کار کردن خروجی جالبی ندارد، فضای کار کاملا رقابتی است، کاسبان هوای هم را ندارند.

وی با بیان اینکه گل کاکتوس موج منفی را گرفته و تبدیل به موج مثبت میکند و گل‌های مرجان هلندی رنگی با گرده‌افشانی به‌هم رنگ داده و چندرنگه میشوند و برخی از گل‌ها بر هم تنیده هستند، تصریح میکند: اگر انسان‌ها همچون گل‌ها هوای هم را داشتند ما وضعمان این نبود، خلاصه اینکه بازار گل و گیاه داغ ولی رقابتی است، همسایه مشتری بیاورد به فکر دریافت پورسانت است‌. 

حقیقت خاطرنشان می‌کند: از آنجایی که من بدون آموزش وارد این حرفه شدم با آزمون و خطاها و تحمل ضرر و زیان تجربیات زیادی کسب کردم که حاضرم آن را در اختیار دیگران قرار بدهم.

این فعال در حوزه گل و گیاه می‌گوید: اگر در خاک گل‌های آپارتمانی مقداری ذغال بزنند خوب است چرا که ذغال خاصیت قارچ‌کشی دارد، پرهیز از آب دادن زیاد به انواف کاکتوس‌ها نیز به بقای بیشتر آن کمک میکند، ما کاکتوسی پرورش می‌دهیم که گلش بزرگتر از اندازه خود کاکتوس است.

وی با بیان اینکه مردم استان طرفدار گل‌های برگ درشت هستند، اضافه می‌کند: شرایط مازندران باید رشد گل و گیاه خوب است اما برای ریشه‌زنی و قلمه زنی تهران خوب است، گل شمعدانی پرطرفدار بوده و نظرها را به خود جلب می‌کند.

حقیقت با تاکید بر اینکه تشویق تولیدکنندگان گل و گیاه موجب برطرف کردن عیوب کار خواهد شد، نظارت در حوزه تولید گل و گیاه را ضعیف دانسته و خاطرنشان میکند: سال‌ها پیش برای دریافت مجوز آب، برق و گاز میلیون‌ها تومان هزینه کردم که اگر با همین پول ملک خریداری میکردم بهتر بود، کاش مسئولان در بحث ارائه مجوز آسانتر برخورد کنند.

تولیدکننده گل و گیاه رامسری همچنین به قیمت بالای تره‌بار و میوه در رامسر اشاره کرده و می‌گوید: در این شهری توریستی قیمت اکثر تولیدات بالاست اما از گل و گیاه به‌عنوان ارزان‌ترین کادو یاد می‌شود این در حالی است که قیمت مواد اولیه تولید گل و گیاه نیز با افزایش چندبرابری همراه بوده و گاها وارداتی است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به نیروی کار در گلخانه حس می‌شود اما نمی‌صرفد، اظهار میکند: واقعیت کار ما نوسانات بازار است، ما با علاقه در کنار گل و گیاه به تولید ادامه می‌دهیم، انسان با امید زنده است، گل‌ها زنده بوده و به ما حس زندگی می‌دهند‌.

هر شغلی سختی‌های خودش را دارد، این روزها با شرایط بد اقتصادی تولیدکنندگان زیادی هستند که استعداد پیشرفت را دارند اما امکانات آن را نه، در گلخانه خانواده آقای حقیقت گل‌های زیبایی تولید می‌شود که تکثیر انبوه آن به‌دلیل شرایط اقتصادی ممکن نیست.