رتبه نخست بانک توسعه تعاون مازندران در پرداخت تسهیلات

حرف آنلاین: مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران از پرداخت 130 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک توسعه تعاون استان به بخش تعاونی در سال گذشته خبر داد و گفت: بانک توسعه تعاون مازندران رتبه نخست پرداخت تسهیلات به بخش تعاونی را در میان استانهای دیگر دارد. وی افزود: بانک توسعه تعاون بر […]

30253_orig
حرف آنلاین: مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران از پرداخت 130 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک توسعه تعاون استان به بخش تعاونی در سال گذشته خبر داد و گفت: بانک توسعه تعاون مازندران رتبه نخست پرداخت تسهیلات به بخش تعاونی را در میان استانهای دیگر دارد. وی افزود: بانک توسعه تعاون بر اساس اهداف و وظایف حمایت از بخش تعاون، چهار برابر منابع خود تسهیلات پرداخت کرده است.
علی بابایی کارنامی در نشست خبری بمناسبت هفته تعاون، با اشاره به اینکه ایجاد بانک توسعه تعاون یکی از ابتکارات وزارتخانه در حوزه اقتصاد بود، گفت: بانک توسعه تعاون تنها بانکی است که با نرخ 15 درصد حتی از منابع داخلی به تولیدکنندگان بخش تعاونی تسهیلات پرداخت می کند. مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران از افتتاح 14 طرح با سرمایه گذاری بالغ بر 218 هزار میلیون ریال در هفته تعاون خبر داد و اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح برای 300 مازندرانی فرصت شغلی بوجود آمده است.
وی یکی از مشکلات بخش تعاون در نرسیدن به سهم 25 درصدی را قوانین مربوط به این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: اصلاح قوانین حوزه تعاون در مجلس در حال بررسی است و امیدواریم با به ثمر رسیدن آن وضعیت بخش تعاون کشور متحول شود. به گفته وی، اتاق تعاون نیز به دلیل نداشتن جایگاه در قانون نتوانسته در حد نیاز به وظایف خود نظیر اتاق بازرگانی عمل کند. وی افزود:قانون باید وظایف دستگاه های مختلف در رسیدن به سهم 25درصدی بخش تعاون از اقتصاد کشور را مشخص کند. بابایی کارنامی تصریح کرد: مشکلات بخش تعاون کشور باید بصورت زیر ساختی حل و فصل شود زیرا بسیاری از دستگاه های در خصوص وظایف خود نسبت به تعاون پاسخگو نیستند.
وی همچنین به ارائه برنامه صد روزه به وزارتخانه اشاره کرد وافزود: افزایش سه برابری تسهیلات بخش تعاون استان، فروش اموال مازاد و هزینه آن برای توسعه بخش تعاون و توجه به تشکل ها از مهمترین مواردی است که در این برنامه از وزارتخانه خواسته شده است.بابایی کارنامی با اشاره به اینکه درحال حاضر 7500 تعاونی در مازندران به ثبت رسیده است، تصریح کرد: افزایش کیفیت فعالیت تعاونی ها و حذف تعاونی های راکد از برنامه های اصلی در دوسال آینده است.
* ضرورت تغییر فرهنگ کار
مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران در بخش دیگری از سخنانش نرخی بیکاری در مازندران را بر اساس اعلام مرکز آمار ایران کمتر از میانگین کشور اعلام کرد و گفت: تعداد بیکاری سال 90 در مازندران 122 هزار و 247 نفر است. وی با بیان اینکه نظرات افرادی که بخشی از کارها نظیر کار ساختمانی و باغدار بیمه شده را شغل نمی دانند؛ قبول ندارد، افزود: آموزش نیروی متخصص و تغییر فرهنگ کار نیاز ضروری حوزه اشتغال کشور است. به گفته وی، در صورتی که دولت تدبیر و امید نیز نتواند در این دو محور برنامه ریزی موثری داشته باشد، موفق نخواهد شد.