دشنه قاچاق بر پیکر جنگل
جنگل های مازندران یک مهمان دائمی و یک میزبانی همیشگی دارد و آن قاچاق چوب است. مهمانی که به بهای نابودی آرام آرام بکرترین و ناب ترین اکوسیستم های جهان موجود در مازندران تمام می شود. استان مازندران حدود۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ […]
جنگل های مازندران یک مهمان دائمی و یک میزبانی همیشگی دارد و آن قاچاق چوب است. مهمانی که به بهای نابودی آرام آرام بکرترین و ناب ترین اکوسیستم های جهان موجود در مازندران تمام می شود.
استان مازندران حدود۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی اعم از جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران دو اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.
استان مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران است.
همشهری در گزارشی نوشته است در میان 3استان شمالی کشور که بیشترین میزان و حجم کشفیات را بهخود اختصاص دادهاند، استان مازندران با 30درصد، بیشترین سهم قاچاق درختان جنگلی را بهخود اختصاص داده البته این میزان در حوزه ساری بسیار بیشتر از حوزه نوشهر است.
افزایش قیمت واردات چوب و آغاز طرح تنفس در جنگلهای شمال که از اواخر سال 96آغاز شد، میزان فشار بر جنگلهای زاگرسی و حتی جنگلهای هیرکانی را افزایش داده است.
بررسیها نشان میدهد با وجود آغاز طرح تنفس جنگلهای شمال از سال گذشته و حفاظت و مراقبتی که باید افزایش یابد، این جنگلها بیشترین میزان حجم چوبهای قاچاق را بهخود اختصاص دادهاند.
قاچاق چوب با اوضاع و شرایط اقتصادی ارتباط مستقیمی دارد، هر قدر شرایط اقتصادی سختتر شود میزان قاچاق چوب هم افزایش خواهد یافت. بعضی از جنگلنشینان عمدتا معیشت خود را از این راه میگذرانند.
افزایش قیمت چوب در سال های اخیر، روند قاچاق این محصول باارزش را افزایش چشمگیری داده است به طوری که وجود کارگاه های متعدد چوب بری به ویژه در شهرستان آمل و شهرستان های همجوار و رونق این واحدها نشان می دهد که روند تخریب جنگل ها و تهیه چوب از ناب ترین جنگل های جهان همچنان ادامه دارد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ( منطقه ساری) در سال 97 گفته بود که آمار کشف چوب قاچاق از جنگل های این خطه شمال کشور در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 برابر رشد کرد.
یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران منطقه ساری توضیح داده که تا پیش از اجرای طرح تنفس در جنگل های شمال بیشترین قاچاق از طریق خودروهای باری بود ولی با اجرای این طرح و تنگ تر شدن حلقه حفاظتی جنگل، قاچاق چوب به وسیله خودروهای شخصی و سواری و حتی خودروهای حامل لبنیات انجام می شود. به گفته وی ریز شدن شیوه قاچاق چوب در مازندران، شناسایی قاچاقچیان را دشوارتر از گذشته کرد
قاچاقچیان جلوتر از متولیان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه ساری در سال گذشته به ایرنا گفته که قاچاق چوب به موضوعی حاد برای منابع طبیعی مازندران و همچنین به مشکل اساسی برای حفاظت از جنگل های استان تبدیل شده است.
سید محسن موسوی تاکامی به علت استفاده از خودرو شخصی برای قاچاق چوب اشاره کرد و افزود: متاسفانه قاچاقچیان چوب به دلیل قابل رویت و شک برانگیزبودن خودروهایی همچون وانت در حال حاضر بیشتر رو به جابجایی چوب با خودرو شخصی کرده اند.
وی با اشاره به اینکه مسئله قاچاق چوب با خوردو شخصی در ۲ سال اخیر با افزایش چشمگیر قیمت چوب مشاهده می شود، اظهار داشت: البته مقدار جابجایی با خودرو شخصی کم است اما با توجه به قیمت بالای چوب های جنگلی قاچاق قیمت هر مترمربع برخی از درختان به پنج تا ۶ میلیون تومان میرسد که کاملا این مسئله را برای قاچاقچیان سودآور می کند.
مدیرکل منابع طبیعی منطقه ساری با بیان اینکه در حال حاضر قیمت چوب حدود ۱۰ برابر قیمت در سا لهای ۹۵ و ۹۶ است، افزود: این افزایش قیمت تمایل سودجویان به قاچاق چوب را بیشتر و راه های قاچاق را متنوع تر می کند که با امکانات و منابع موجود سخت می توان جلوی آن را گرفت.
وی همچنین توسعه شبکه مخابرات را از دیگر امکانات اضافه شده به تجهیزات قاچاقچیان عنوان کرد و گفت که امروزه به راحتی در تمامی جنگل ها استفاده از تلفن همراه تسهیل شده و فرار را برای قاچاقچیان راحت تر کرده است.
مجازات کم قاچاقچیان چوب
هر روز خبرهایی از کشف قاچاق چوب در استان مازندران به گوش می رسد. قاچاقچیان خردی که امروز تبدیل به یکی از مهم ترین معضلات جنگل های بر و ناب مازندران شده اند و شاید یکی از دلایل رونق این تخلف، اندک بودن مجازات قاچاقیان خرد است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، اسفند99 به خبرنگار الینا گفت: تشدید برخورد با قاچاقچیان حمل چوب باعث شده تا از حمل با کامیون، نیسان و تراکتور دست بردارند و به روشهای جدید همچون استفاده از خودروهای سواری همراه خانواده، خودروهای یخچال حمل گوشت و حتی استفاده از آمبولانسهای حمل جسد روی بیاورند.
«سرهنگ علی عباسنژاد» با اشاره به ترفند جدید قاچاقچیان چوپ، بیان کرد: در سال جاری قیمت چوب افزایش حدود ۱۰ برابری پیدا کرد، یعنی اگر قبلا یک مترمکعب چوب ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان بود، اما الان ۶ تا ۷ میلیون تومان شده است، بنابراین طبیعتا یکسری افراد متخلف و سودجو وسوسه میشوند تا این کار را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه بنابراین قاچاق چوب نسبت به قبل افزایش قابل توجهی پیدا کرده و در همین راستا ما هم اقدامات حفاظتیمان را توسعه دادیم و برخوردها را شدیدتر کردیم، گفته اما همین موضوع تشدید برخورد با قاچاقچیان حمل چوب باعث شد تا از حمل با کامیون، نیسان و تراکتور دست بردارند و به روشهای جدید روی بیاورند.
وی با تاکید بر اینکه اکنون با روشهای دیگر مثل استفاده از خودروهای سواری همراه خانواده، خودروهای یخچال حمل گوشت، اتوبوس و مینیبوس، حتی سه مورد هم در استانهای فارس، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد داشتیم که با آمبولانسهای حمل جنازه این کار را انجام میدادند که توسط همکاران ما متوقف شدند، گفته: بیشتر این تخلفها که در سطح استان هستند بارها با آنها برخورد شده، اما مجازاتی که برای آنها در نظر گرفته میشود با جرمی که انجام میدهند متناسب نیست و باعث ایجاد تکرار جرم میشود. او ادامه داد: این تغییر روش قاچاقچیها نشان از حساسیت و برخورد بیش از قبل ما است که به این وضع روی آوردند و برخوردهای ما همچنان ادامه دارد. در ۱۰ ماهه اول امسال ۵ هزار و ۲۰۰ فقره تشکیل پرونده قضایی داشتیم و سه هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروی حمل چوب قاچاق متوقف کردیم که اینها آمارهای بالایی است که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش دارد.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: همچنین ۲۱۰ تن کشف زغال قاچاق داشتیم که نشان دهندهی شدت برخوردهاست.
وی افزود: حوزههایی که برای سال جدید تعیین میکنیم، از آنها عکسهای هوایی با دستگاههای پیشرفته میگیریم که حتی اگر دو یا سه ماه قبل را بخواهیم کنترل کنیم عکسهای آن موجود باشد، که همهی اینها نشان از برنامه ریزی برای برخورد سختتر با قاچاقچیان است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0