حال جنگل هایمان خوب نیست

آمل خبرنگار حرف: حفاظت از جنگل ها این روزها از خبرهای دست اول کشور به شمارمی رود. حساسیت به حفظ همین اندک جنگل های باقی مانده هم موجب شده است که تلاش کنند تا همه بدانند که حال جنگل های ما خوب نیست. کاهش سطح جنگل ها از طریق تغییر کاربری های قانونی و غیرقانونی، […]

آمل خبرنگار حرف: حفاظت از جنگل ها این روزها از خبرهای دست اول کشور به شمارمی رود. حساسیت به حفظ همین اندک جنگل های باقی مانده هم موجب شده است که تلاش کنند تا همه بدانند که حال جنگل های ما خوب نیست.

کاهش سطح جنگل ها از طریق تغییر کاربری های قانونی و غیرقانونی، قاچاق بی رویه چوب از جنگل ها، حضور دام در مراتع و کاهش سطح مراتع از این طریق همه و همه تهدیداتی است که جنگل ها را تهدید می کند.

تهدیدی که اگرچه دیده می شود اما هنوز راه های از میان بردن آن شناسایی نشده ولی به نظر می رسد باید بیش از این برای جنگل های شمال کشور به ویژه آمل و مازندران وقت گذاشت.

ستار بابایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران در همایش زیست محیطی صیانت از جنگل ها و مراتع شمال آمل با اشاره به اینکه از ابتدای سال ٩۴ تا آذر ماه ٩۶، هزار و ۱٩۱ مورد قاچاق محمولات جنگلی در استان مازندران کشف شد، افزود: حدود ٢٩ درصد از کشفیات مربوط به شهرستان آمل است و این شهرستان بیشترین واحدهایی را دارد که از چوب استفاده می کنند.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران با بیان اینکه کمیته های این اداره کل یکی از مراکز ایجاد گرد و غبار در استان مازندران، را محور هراز تشخیص دادند، ادامه داد: بحث بهره برداری از معادن قانونی است اما به بهانه اشتغال بهره برداری زیادی انجام می شود.بابایی با اشاره به اینکه حفاظت از خاک، جنگل و مراتع وظیفه ما است، گفت: فقط منابع طبیعی مرتبط با جنگل نیست و برای حفظ زندگی در همه امور مکلفیم تلاش کنیم.وی با بیان اینکه از سال ۱٣٨۰ شاهد خشک شدن بلوط در مازندران هستیم، افزود: بلوط نماد جنگل است و باید دست به دست هم بدهیم تا از این مهم حفاظت کنیم.بابایی با اشاره به اینکه در چندین سال قبل تعاملی میان دستگاه برای حفاظت وجود نداشت، گفت: آنچه اتفاق می افتد با نظر برنامه ریزان رخ نداده است.

*زنگ خطر آلودگی هوای مازندران به صدا در آمد

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران نیز در این مراسم اظهار کرد: اکثر تالاب های داخلی در حال خشک شدن است و به طور مثال با کاهش ٢۰ درصدی آب تالاب میانکاله مواجه بودیم.مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان مازندران با اشاره به اینکه از تیر ماه سال جاری شاهد خشک شدن درختان هستیم، افزود: هنوز یاد نگرفتیم که با چه روشی از این مهم حفاظت کنیم.ابراهیمی با بیان اینکه محیط زیست با شعار درست نمی شود، گفت: مگر چند جاده احتیاج داریم که با درخواست احداث جاده مواجه هستیم.وی با اشاره به اینکه حال جنگل ما خوب نیست، افزود: ما نیاز داریم تا برنامه محور باشیم و در برخی نقاط به اسم گردشگری شاهد تخریب جنگل ها هستیم.مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان مازندران با اشاره به اینکه در ۶ دهه قبل این استان بیشتر از سه و نیم میلیون هکتار جنگل داشت، افزود: در حال حاضر استان مازندران کمتر از دو میلیون هکتار جنگل دارد و باید الگوی مصرف درست را طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه باید به انتقادات گوش کنیم، افزود: اوایل دی ماه هوای شهرستان ساری سنجش شد و به طور لحظه ای غلظت گرد و غبار ۴ برابر حد استاندارد بود که این مهم خطری برای استان محسوب می شود.ابراهیمی با اشاره به اینکه با برداشت بی رویه از کوه، هراز مانند خوزستان شد، ادامه داد: تا کی می خواهیم به اسم اشتغال از کوه ها برداشت کنیم، دنیا دانایی محور شد و از این راه کسب درآمد می کنند.وی با بیان اینکه منابع طبیعی دیگر ظرفیت ندارد، گفت: رسانه های خوبی در استان مازندران وجود دارد و باید مطالبه گری انجام بدهند و کاری کنیم تا پدیده طبیعی مخاطره جلوه نکند.

ابراهیم با تاکید بر اینکه ما با توسعه مخالفتی نداریم و مدافع تولید و اشتغال هستیم، گفت: کلنگ پروژه ای را میزنیم سپس از لحاظ محیط زیستی بررسی می کنیم.