تعطيلات دردسر ساز و كاسه چه كنم در دست مسئولان

حرف آنلاین: چند سالی است که حجم سفرهای داخلی مردم ایران بسیار زیاد شده است از ایام دو هفته ای تعطیلات نوروزی گرفته تا روزهای آخر هفته به خصوص اگر به هر مناسبتی این روزها به سه یا چهار روز تعطیلی افزایش پیدا کند. آن وقت است که جاده های کشور شلوغ می شود پلیس […]

حرف آنلاین:

چند سالی است که حجم سفرهای داخلی مردم ایران بسیار زیاد شده است از ایام دو هفته ای تعطیلات نوروزی گرفته تا روزهای آخر هفته به خصوص اگر به هر مناسبتی این روزها به سه یا چهار روز تعطیلی افزایش پیدا کند. آن وقت است که جاده های کشور شلوغ می شود پلیس راه گزارش های پی در پی از حجم سفرها و ترافیک سنگین جاده ای می دهد. جاده های کشور شلوغ است و ترافیک راههای رسیدن به مقاصد گردشگری را طولانی کرده، هتلها و مراکز اقامتی دیگر اتاق خالی ندارند. موزه ها و مراکز گردشگری پر از مسافر است. بلیت قطار اتوبوس و هواپیما پیدا نمی شود. رستوران ها مملو از گردشگر است. ساحل دریاها پر شده از مردمی که هر کدام بساط خوراکی پهن کرده و زباله هایشان را در کنار دریا و جنگل ها رها کرده اند بخشي از این اتفاقات كه در سه یا چهار روز افتاده، مثبت و موجب افزايش درامد شده و بخشي ديگر منفي و باعث هدر رفت سرمايه هاي مادي و معنوي مي شود.

این گردشگران ساعت های زیادی را در ترافیک جاده ها سپری کردند چون مقصد بسیاری از آنها شهرهای شمالی کشور و جاده های هراز و دماوند بود به این ترتیب راه سه ساعته را در 12 ساعت طی کردند. اگر قرار باشد در زمان برگشت نیز 12 ساعت زمان را در ترافیک جاده ها سپری کنند از چهار روز یک روز را هدر داده اند بنابراین تنها در سه روز می توانند از جاذبه های مقصد سفرشان لذت ببرند  منتها اگر اتاقی برای اقامت پیدا کنند چون شهرهای پر گردشگر این روزها دچار کمبود جا می شود. هجوم مسافران تابستانه برای سفر به مناطق خوش و آب و هوای شمالی در حالي بود که بیشتر راههای ورودی و درون شهری استان مازندران بر اثر تردد خودروها، قفل شده بود و این امر علاوه بر نارضایتی مسافران، در زندگي روزمره برخي مازندراني هاي ساكن شهرهاي توريستي نيز اختلال ايجاد كرد. مسئولان هم كاسه چه كنم در دست مي گيرند و چاره اي جزء مصاحبه و اطلاع رساني بابت مشكلات موجود ندارند. با وجود اينكه ورود اين حجم مسافر به استان در اين چهار روز پيش بيني بود، ظاهرا برنامه ريزي صحيحي نيز صورت نگرفته بود زيرا در مناطق گردشگري كه متولي آن نظير شهرداري ها و پيمانكاران مشخص بود نيز بي نظمي در جمع اوري زباله و نظافت سرويس هاي بهداشتي بيداد مي كرد. متناسب نبودن وضعیت جاده ها و معابر درون شهری از یکسو، حجم بالای خودروها از سوی دیگر سبب ایجاد راهبندان و ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به شهرهای شمالی در مازندران شد.این وضعیت درحالی بود که تردد در مسیرهای 5 کیلومتری برخی شهرهای مازندران به بیش از یکساعت می انجاميد و شهروندان این مناطق را کلافه کرده بود.  در واقع چهار روز تعطيلات براي مازندران بحراني نظير بحران برف سال گذشته بوجود آورد كه در سالهاي گذشته نيز تكرار شده است و باز هم تكرار خواهد شد. علاوه بر تدارك برنامه هاي سخت افزاري و زيرساختي كه اميدي به اجرايي شدن زود هنگام آن نيست، مديريت اين بحران نيازمند برنامه ريزي نرم افزاري و مديريتي براي ساماندهي ارائه خدمات با نظارت دقيق مي باشد. تنها ابلاغ بخش نامه و دستورالعمل براي روزهاي اين چنيني كه پيشاني عملكرد دولتمردان در اين بخش محسوب مي شود، كفايت نمي كند. بلكه بايد تدارك ويژه اي در نظر گرفت تا ديگر روزي نرسد كه مازندراني ها از حضور گردشگران و مسافران خسته شوند و آرزو كنند كه ايكاش در مازندران زندگي نمي كردند.

پیش از این نیز مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور گفته بود که باید زمان سفرها تغییر کند و مردم نباید تنها روزهایی را برای سفر انتخاب کنند که تعطیل است.متولیان گردشگری همیشه حرف از توزیع سفر در ایام سال را می زدند تا از این طریق هم دست اندرکاران گردشگری مانند هتلداران دفاتر خدمات مسافرتی و رستوران ها و مراکز گردشگری در تمام ایام سال میزبان گردشگر باشند و هم مسافران بتوانند از امکانات بهتری در طول سفر خود بهره مند شوند و دیگر با مشکل حجم انبوه مسافر در مراکز گردشگری مواجه نباشند.این بار هم مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی با طرح پیشنهاد در نظر گرفتن یک هفته تعطیلی در زمستان، افزود: این طرح اکنون در معاونت گردشگری در حال بررسی است تا پس از اجماع، به دولت ارائه شود. نباید همه‌ فشارها در نوروز یا نیمه‌ دوم شهریورماه باشد، مثلا جمعیت میلیونی بازنشسته‌ها می‌توانند در هشت‌ماه از سال به سفر بروند و بار کمتری را در نوروز و اواخر تابستان وارد کنند.با اجرای این طرح می توان امیدوار بود که هر بار با حجم انبوهی از سفر در ایام تعطیلات سال مواجه نشویم به شرط آنکه رئیس سازمان میراث فرهنگی مانند روسای قبلی این سازمان تنها پیشنهاد دهنده و سخنرانی کننده نباشد و این وعده را به کمک هیات دولت به سرانجام برساند.