افزایش 10 پارک جنگلی در مازندران

معاون امور جنگل های اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری با توجه به استقبال مسافران و مردم استان به حضور و استفاده از زیر ساخت های رفاهی و خدماتی موجود در پارک های جنگلی گفت : در آینده نزدیک 10 پارک جدید به مجموعه های فعلی اضافه می شود . محمد رضا جهان آرا […]

معاون امور جنگل های اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری با توجه به استقبال مسافران و مردم استان به حضور و استفاده از زیر ساخت های رفاهی و خدماتی موجود در پارک های جنگلی گفت : در آینده نزدیک 10 پارک جدید به مجموعه های فعلی اضافه می شود .

محمد رضا جهان آرا افزود : با اضافه شدن این تعداد پارک حدود پنج هزار هکتار به وسعت فضای پارک های جنگلی حوزه زیر پوشش منابع طبیعی مازندران منطقه ساری اضافه می شود . وی تعداد پارک های جنگلی فعلی در حوزه این اداره کل را 25 پارک به وسعت پنج هزار و 778 هکتار اعلام کرد و ادامه داد : بسته جدید پارک های جنگلی در شهرهایی از جمله ایزدشهر و بهشهر قرار دارد .پارک های جنگلی ، عرصه های منابع طبیعی که به صورت کارشناسی ظرفیت و پتانسیل های آن شناسایی شده و پس از تهیه طرح توسط مشاور با تایید سازمان جنگل ها در مزایده ای به بخش خصوصی و شهرداری های علاقمند به اجرای طرح برای مدت زمان مشخص واگذار می شود .

براساس آنچه در کتابچه قرارداد مجری طرح در مدت زمان تعیین شده می بایست برای ایجاد زیر ساخت های اقامتی ، رفاهی و خدماتی متناسب با ظرفیت هر منطقه از جمله جاده آسفالته و دسترسی مناسب به عرصه های تفرجی پارک ، سرویس بهداشتی ، چشمه آب ، چایخانه سنتی ، لوله کشی و آبرسانی ، کباب پز ، آلاچیق و سکوهای نشستن و وسایل بازی برای کودکان اقدام بکند . به گفته معاون اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری در حال حاضر پرونده ایجاد پارک های جدید گردشگری در این حوزه که تاییدیه سازمان جنگل های کشور را اخذ کرده است در مرحله انتخاب مشاور و یا تهیه کتابچه طرح توسط مشاور قرار دارد .به گزارش ایرنا، وی که مراحل اجرای پارک های جنگلی را بلحاظ ارسال و دریافت نظرات کارشناسی از چند دستگاه همچون اداره کل منابع طبیعی استان و سازمان جنگل های کشور را طولانی اعلام کرد ، گفت : زمان ایجاد این پارک های جنگلی منوط به پیگیری مشاور برای انجام اجرای آن است .

*** سیاست جلوگیری از ازدیاد پارک های جنگلی مازندران

جهان آرا به صرفه بودن پارکداری برای بخش خصوصی و سرمایه گذاران را در مقوله پارک های جنگلی لازم دانست و گفت : ازدیاد این مجموعه ها بدون در نظر گرفتن درآمدزایی این بخش مورد نظر و حمایت اداره کل منابع طبیعی نیست .

وی با این عنوان که ‘زیاد شدن دست ‘ در ایجاد پارک های جنگلی در عدم موفقیت مجریان طرح ها برای درآمدزایی تاثیر دارد ، افزود : علاوه بر رعایت نکات زیست محیطی و حفاظت از منابع طبیعی در اجرای این مجموعه ها ، به صرفه بودن این طرح ها برای مجریان نیز ضرورت دارد .

مازندران با دارا بودن ظرفیت های خوب گردشگری از قبیل جنگل و دریا سالانه میزبان 30 میلیون نفر مسافر است که در ایام سال نقاط مختلف این عرصه های طبیعی مکان حضور مسافران است . ایجاد پارک های جنگلی برای استفاده مسافران از فضایی محدود و مشخص شده از عرصه های منابع طبیعی همسو و همگام با چهارچوب های زیست محیطی و منابع طبیعی به شمار می رود موضوعی که مسئولان منابع طبیعی مازندران از آن به عنوان کنترل لجام گسیخته گردشگری در جنگل ها نام می برند .

سابقه ایجاد اینگونه فضاها در مازندران به ایجاد و ساخت پارک جنگلی سعیدی آشتیانی به وسعت 3 هزار و 600 هکتار در شهرستان نور در سال 1351 بر می گردد فضایی که در سال های دهه 80 با رونق گرفتن واگذاری این عرصه ها به بخش خصوصی و شهرداری ها به تعداد 25 پارک به وسعت پنج هزار و 778 هکتار افزایش یافته است .

مازندران با حدود 24 هزار کیلومتر مربع وسعت حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر اداره می شود .