ارز «آزاد» شد

رئیس‌کل بانک مرکزی از آزادشدن خرید و فروش ارز در صرافی‌ها خبر داد و گفت: خرید و فروش ارز از صرافیها از این به بعد آزاد است و دیگر قاچاق محسوب نمی‌شود. به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی رییس‌کل بانک مرکزی در اولین گفت‌وگوی رسمی خود بعد از رفتن به بانک مرکزی،‌ با حضور در گفت‌وگوی […]

111

رئیس‌کل بانک مرکزی از آزادشدن خرید و فروش ارز در صرافی‌ها خبر داد و گفت: خرید و فروش ارز از صرافیها از این به بعد آزاد است و دیگر قاچاق محسوب نمی‌شود.

به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی رییس‌کل بانک مرکزی در اولین گفت‌وگوی رسمی خود بعد از رفتن به بانک مرکزی،‌ با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما توضیحاتی در خصوص بسته جدید ارزی دولت به مردم ارایه کرد و اظهار داشت:‌ نظام تکلیف کرد این مسئولیت را بگیریم و به همین خاطر از چین به بانک مرکزی آمدم.

رییس‌کل بانک مرکزی با طرح این پرسش که “وضعیت بازار ارز الآن چگونه است؟” افزود: الاآن بر اساس نرخ ترجیحی 4200 تومان کلیه کالاها وارد می‌شوند البته این نرخ الآن به 4400 تومان افزایش یافته است.همتی تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت خرید و فروش ارز،‌ در حاشیه بازار نرخی شکل گرفته بود که در کل مجموعه اثر گذاشته بود. تلاش کردیم بازار به‌شکل درست باز شود، ادامه این مسیر به هیچ وجه صحیح نیست. چه اشکالی دارد اجازه دهیم فعالین اقتصادی به‌راحتی با یکدیگر همکاری کنند.وی با بیان اینکه بسته جدید ارزی در جلسه شورای سران مطرح و تحلیل شد، گفت: امیدواریم این طرح اثر خوبی داشته باشد هرچند گوشه‌ای از این طرح که امروز منتشر شد باعث کاهش قیمت طلا و ارز شد.

*  ارز 4200تومانی تا فروردین 98 نباید تغییر کند

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه اجرای بسته جدید ارزی را نویدبخش ثبات در بازار ارز دانست و ابراز کرد: ما یک بازار خواهیم داشت؛ دغدغه مهم مقام رهبری و رییس جمهور این است که کالاهای اساسی و دارو با قیمت ثابت و بدون افزایش نرخ به دست مردم برسد. این دغدغه رئیس جمهور بود و در تمام جلسات به این موضوع تأکید می‌کرد.

وی اضافه کرد: لیست‌های مربوط به کالاهای ضروری که از کالاهای اساسی نیز جلوتر است, دارو و هر آنچه در گروه ضروری مردم قرار دارد باید با ارز 4200تومانی تأمین شود. تا فروردین 98 هم نرخ این ارز نباید تغییر کند. این دستور رئیس جمهور است.این عضو کابینه دوازدهم، در تشریح سیاست دولت در بازار ثانویه ارز گفت: بازار دوم عمق خیلی زیادی خواهد داشت و مثل قبل نیست، قبلاً‌ قرار بود 20 درصد ارز صادراتی‌ها به این بازار برود ولی نشد.

* چه‌کسانی از بازار ثانویه می‌توانند ارز بخرند؟

همتی در پاسخ به این سؤال که “چه‌کسانی باید ارز خود را به بازار ثانویه بیاورند؟” گفت: یک بخش واردکننده‌ها هستند که غیر از کالاهای اساسی و ضروری باید ارز خود را به بازار ثانویه بیاورند.به‌گفته وی، عرضه ارز پتروشیمی‌ها،‌ فولادی‌ها،‌ فلزات رنگی،‌ گاز،‌ فرآورده‌های نفتی در بازار ثانویه خواهد بود که براساس عرضه و تقاضا رخ خواهد داد.

* نرخ ارز بازار ثانویه چند است؟

همتی درباره نرخ ارز در بازار ثانویه گفت: ما در نرخ دخالت نخواهیم کرد فقط در مواردی که احساس کردیم ضرورت است وارد می‌شویم.رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که “چه‌تضمینی وجود دارد صادرکننده‌ها ارز خود را وارد بازار کنند؟” تصریح کرد: دوره اول صادرکننده‌ها این کار را نکردند و اشتباه هم کردند. در این دوره مابه‌التفاوت را از آنها می‌گیریم، و حتما باید به خزانه برگردانند. تمهیداتی را رئیس جمهوری اتخاذ کرده و صادراتی‌ها در این بازار حضور جدی خواهند داشت.

همتی تأکید کرد: امیدواریم نیازی به دخالت در بازار نداشته باشیم و بانک مرکزی ذخایر خود را اضافه کند؛ سیاست من اضافه کردن ذخایر بانک مرکزی است، و ان‌شاءالله بهتر از این شود.

*  ارز آزاد دیگر قاچاق نیست

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به توضیح درباره ادامه فعالیت صرافی‌ها در قالب بسته جدید ارزی پرداخت و گفت: یکی از مشکلات فعلی ما این است که برای مسافرت و دارو  گرفتن ارز برایشان سخت بود؛ قاچاق اعلام کردن ارز مشکلات جدی به‌وجود آورده بود. تصمیم رئیس جمهور بر لغو این دستور است. خرید وفروش ارز از صرافیها از این به بعد آزاد است و دیگر قاچاق محسوب نمی‌شود.همتی ادامه داد: بنابراین امیدوارم صرافیهای محترم که مدتی است فعالیتشان متوقف شده واقعاً به سیستم بانکی و بانک مرکزی و دولت و مردم کمک کنند که بازار را شفاف کنیم و نیازهای مردم را با نرخ ارز بازار تأمین کنیم.وی همچنین گفت: صرافیهایی که خریدوفروش خرد انجام می‌دهند مثلاً تا 10 هزار دلار،‌ این صرافیها حتماً باید خود را با بازار ثانوی یکی کنند، در این بازار حسابشان تسویه می‌شود.

* سکه با آزادشدن ارز، ارزان می‌شود

همتی با اشاره به کاهش قیمت دلار و سکه بعد از اعلام برخی جزئیات بسته جدید ارزی در روز جاری اظهار داشت: وقتی قاچاق شده بود فشار روی سکه رفته بود بنابراین قطعاً قیمت سکه هم خواهد ریخت چرا که حباب دارد و بیشتر از امروز خواهد افتاد.وی گفت:‌ قبلاً اینها اثرش را روی تورم گذاشته و اتومبیل و موبایل و خانه و… گران شده است بیشتر از یک مقدار،‌ بنابراین واقعاً نرخی که در بازار شکل می‌گیرد حتماً کمک می‌کند که این تورم شکل‌گرفته را کنترل کنیم، در واقع سیستم کنترل تورم روی فعالیتهای بازار ارز سوار خواهد شد در حالی که الآن کنار بودیم و از دست ما خارج بود.

* ارز مسافرتی آزاد شد

همتی درباره ارز مسافرتی هم گفت که از این به بعد ارز مسافرتی آزاد است ولی آنها که حواله گرفته‌اند به همان نرخ قبلی ارزشان را می‌گیرند.وی در ادامه تأکید کرد: اعتقاد دارم بازارهای مالی باید به هم نزدیک بشوند. بانک مرکزی به‌عنوان متولی و بورس متولی سرمایه و بیمه مرکزی به‌عنوان متولی بیمه باید با هم هماهنگ باشند. الآن بازار غالب متأسفانه بازار پول است، یعنی بالای 80 درصد. باید کمک کنیم بازار پول در خدمت کوتاه‌مدت باشد و بازار بورس و حتی بیمه بروند به‌سمت تأمین مالیهای بلندمدت. الآن فرصت خوبی است و من ایده و علاقه دارم درباره‌اش. فعالان بازار سرمایه مطمئن باشند کنارشان هستم و کمک می‌کنیم این دو بازار به هم نزدیک شوند. به بیمه هم تعلقی مثل عرصه رسانه دارم، یعنی تعلق نوستالژیک.