اخبار ویژه روزنامه حرف /13آبان

دست های دانه درشت ها در تغییرکاربری اراضی مازندران امروز نقش دانه درشت ها، سیاسیون و وابستگان آنها در ویلاسازی در مناطق جنگلی، بگر طبیعی و اراضی طبیعی مازندران به وضوح قابل مشاهده است. به نوشته یکی از رسانه ها در مازندران، دست داشتن افراد صاحب نفوذ، دانه درشت و بعضا سیاسی در تغییر غیرمجاز […]

دست های دانه درشت ها در تغییرکاربری اراضی مازندران

امروز نقش دانه درشت ها، سیاسیون و وابستگان آنها در ویلاسازی در مناطق جنگلی، بگر طبیعی و اراضی طبیعی مازندران به وضوح قابل مشاهده است.
به نوشته یکی از رسانه ها در مازندران، دست داشتن افراد صاحب نفوذ، دانه درشت و بعضا سیاسی در تغییر غیرمجاز کاربری اراضی از مهمترین چالشهایی است که مزارع بکر و حاصلخیز استان را تهدید می کند و در دورترین مناطق مازندران می توان رویش قارچ گونه ویلاهایی را به نظاره نشست که مالک امروز آن یا وکیل دیروز خانه ملت است و یا صاحب منصبان پرنفوذ امروز.
بررسی های میدانی نشان می دهد که در دل ییلاقات بکر و کوهستانی، لاریجان، کجور، مناطق شرقی و مرکزی استان ویلاهایی بدخیم سبز شده اند و حصارهای بتنی، دیوار حائلی بین آن و مناطق روستایی ایجاد کرده است که اگر نام مالک آن پرسیده شود، بومی ها می گویند متعلق به فلان شخص سیاسی است.
باید دید ناظران و بازرسان در حوزه های مختلف در مازندران چه می کنند و آیا اراده ای برای مقابله بااین شرایط وجود دارد یا نه.

بی تدبیری مازندران، گدوک را به تهران بخشید!

سال هاست که فعالان رسانه ای و اجتماعی در مازندران از نام بردن گردنه گدوک و کاروانسرای آن به نام تهران و فیروزکوه گلایه می کنند اما این کاروانسرا که در سوادکوه بلااستفاده بود و در سال ۱۳۳۸ توسط اداره راه و ترابری استان مازندران از مالک آن خریداری و تبدیل به پارکینگ ماشین آلات مکانیزه و برف روب راهداری گدوک شده و در مجاورت پلیس راه گدوک سوادکوه قرار دارد. حالا با اعتراض رئیس سازمان میراث فرهنگی رو به است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز شنبه 12آبان پس از بازدید از کاروانسرای گدوک شهرستان فیروزکوه گفت: وضعیت کنونی این مکان تاریخی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و باید به سرعت (ماشین آلات راهداری) تخلیه و آسیب های وارده به آن مرمت شود.
به نوشته ایرنا، علی اصغر مونسان روز شنبه در جمع خبرنگاران، پیگیری و هماهنگی نکردن مسئولان میراث فرهنگی و راهداری را در وضعیت کنونی این مکان تاریخی موثر دانست و اظهارداشت: کاروانسرای گدوک پس از مرمت، محل مهمی در حوزه گردشگری خواهد بود.
کاروانسرای عباسی در 17 کیلومتری شمال شرقی شهر فیروزکوه در محور تهران – مازندران احداث شده است.

اظهارات جالب نماینده نور درباره انتخاب استاندار!

در حالی که برخی نمایندگان مازندران ازمعرفی گزینه بومی برای استانداری مازندران حکایت دارند و نیز سایر نمایندگان نیز پیدا و نهان گزینه های متعددی را به وزارت کشور و نزد روحانی گسیل کرده اند؛ اسماعیلی نماینده نور و محمودآباد گفته مجمع نمایندگان مازندران هیچ گزینه ای را برای استانداری مدنظر ندارد.
وی گفته مجمع نمایندگان مازندران قرار است که این هفته با برگزاری نشستی شاخص های یک استاندار مطلوب را بررسی کرده و به وزارت کشور ارسال کند اما هیچ شخص خاصی مدنظر مجمع نمایندگان نیست.
به گزارش حرف، این سخنان به نظر نسنجیده آقای نماینده نشان می دهد کار جمعی در مجمع نمایندگان مازندران وجود ندارد یا اگر دارد ایشان بی خبر است.
این عدم هماهنگی و تک روی برخی نمایندگان مردم مازندران بود که موجب شد تا اگرچه در بار پیشین مجمع نمایندگان استان یکی دو گزینه به دولت معرفی کرد اما باز هم دولت انتخاب خود را داشت.
به نظر می رسد با ادامه این روند مجمع، نباید در انتظار روزهای خوش برای انتخاب استاندار بود.

فدراسیون کوهنوردی عامل تخریب دماوند!

اوایل مهر ماه امسال با تصمیم اداره محیط زیست شهرستان آمل و حمایت استانداری مازندران، ورود کوهنوردان و گردشگران به محدوده اثر طبیعی ـ ملی دماوند (از ارتفاع ۴۵۰۰ متر تا قله) تا زمان سامان‌دهی نحوه حضور افراد در این محدوده، ممنوع شد.
اینک رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در نامه‌ای خطاب به معاون امور عمرانی استانداری مازندران، طرح ساماندهی حضور افراد و ضوابط ورود به حریم این اثر طبیعی ـ ملی را تعیین و ابلاغ کرده است. هرچند که این طرح تنها برای یک مسیر درنظر گرفته شده و به سامان‌دهی دیگر مسیرهای صعود توجهی نشان داده نشده است.
همچنین با توجه به انتقادهایی که گردشگران و کوهنوردان خارجی به وضعیت امکانات و خدمات بهداشتی و رفاهی در پناهگاه‌های تحت نظارت و مسؤولیت فدراسیون کوهنوردی وارد شده اما در این طرح به وظایف این فدراسیون به عنوان یکی از خدمات‌دهندگان در دماوند اشاره‌ای نشده است.
گردشگران و کوهنوردان خارجی سال‌ها است برای دریافت جواز صعود به قله دماوند ۵۰ دلار به فدراسیون کوهنوردی پرداخت می‌کنند. کوهنوردانی که از این فدراسیون گواهی‌نامه صعود دریافت می‌کنند نیز هر سال مبالغ متفاوتی را می‌پردازند که این پرسش را برای آن‌ها ایجاد کرده است فدراسیون کوهنوردی در ازای دریافت این مبالغ برای بهبود زیرساخت‌ها و ارتقاء سطح خدمات در پناهگاه‌ها چه اقدامی انجام می‌دهد؟
طرح جدید سامان‌دهی فدراسیون کوهنوردی تنها برای مسیر «جنوبی» طراحی شده است که پرترددترین به شمار می‌آید و با توجه به آمد و شد خودروهای حامل کوهنوردان و جاده‌کشی تا ارتفاع ۳۰۰۰ متر با تخریب‌های گسترده‌تری روبرو شده است.
در این باره باید دید محیط زیست مازندران چه تدبیری برای رهایی دماوند از تخریب های از پیش تعیین شده و تاخت و تاز فدراسیون کوهنوردی در مازندران خواهد داشت.