آینده موزه بابل در هاله‌ای از ابهام/ ماجرای ملک وقفی موزه گنجینه بابل

تکلیف موزه گنجینه بابل که از اولین و قدیمی ترین موزه شمال کشور است، تا پایان این هفته مشخص می شود.

مهران فلاح رئیس اداره گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان بابل در گفت و گو با حرف آنلاین، با بیان اینکه در سنوات گذشته این موزه در یک ملک وقفی قرار گرفته که متعلق به حوزه علمیه بوده و سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آن را اجاره کرده بود؛ گفت : رؤسای قبلی پیگیر این قضیه بودند تا این موزه تخلیه نشود ولی احساس می شود توجه و پیگیری لازم انجام نشده و این مشکل همچنان پابرجاست.

وی با بیان اینکه فرماندار شهرستان بابل و مدیرکل اداره گردشگری،میراث فرهنگی و صنایع دستی پای کار هستند تا روند اجاره این موزه ادامه پیدا کند، افزود : اداره اوقاف این شهر ادعا می کند این موزه وقف حوزه علمیه بابل است.

فلاح با عنوان اینکه قرار است تا چند روز آینده پاسخ قطعی به ما داده شود، خاطرنشان کرد : ما در بابل هیچ جایگاهی برای قرار گیری این موزه نداریم و این موزه که اولین موزه شمال کشور است، برای ما بسیار اهمیت دارد و مردم شریف بابل با فرهنگ چندین ساله از آن بازدید می کنند.

رئیس اداره گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان بابل تصریح کرد : اگر این موزه تخلیه شود، احتمالاً به یکی از شهرستان های استان انتقال پیدا می کند و از دست مردم میراث دوست بابل خارج می شود.

او موزه بابل را نماد این شهرستان دانست و ادامه داد : این موزه در سه طبقه آثار باستانی ، مردم شناسی و معاصر تعبیه شده و حتی اسکلت کاوش شده یک دختر جوان با قدمت ۳۵۰۰ سال در این موضوع قرار دارد.

مهران فلاح با اذعان به اینکه مدنیت از گذشته در شهرستان بابل وجود داشته است، تاکید کرد : این شهرستان بر پایه فرهنگ زنده مانده و این موزه برای مردم جذابیت دارد.

این مسئول فرهنگی اعلام کرد : در فواصل مختلف، دانش آموزان مدارس استان به صورت رایگان از این موزه بازدید می کنند تا بتوانند از تاریخ و پیشینه خود آگاه شوند.

فلاح یادآور شد : تقاضای بنده این است که این کار تداوم پیدا کند تا تمام زحمات افرادی که طی سال های طولانی برای این موزه کشیدند به هدر نرود.

رئیس اداره گردشگری،میراث فرهنگی و صنایع دستی بابل با تاکید بر اینکه حل این مشکل عزم استانی می خواهد ، ذکر کرد : هدف شبانه روزی ما، حل این مشکل است و امیدواریم هر چه زودتر این بلاتکلیفی برطرف شود و این مکان فرهنگی و تاریخی ارزشمند همانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با اعلام اینکه با پیگیری های فرماندار بابل قرار شد تا حوزه علمیه برای ۲۰ فروردین سال جاری، میزان اجاره بها برای این بنا را تعیین کند، بیان کرد : اداره کل گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران تا پایان این هفته فرصت دارد که درباره پرداخت اجاره بها یا تخلیه موزه تصمیم گیری کند.

قابل ذکر است؛ ساختمان این موزه از سال ۱۳۰۷ احداث شده و در سال ۱۳۷۴ در اختیار اداره میراث فرهنگی بابل قرار گرفته است و پس از چندین مرحله بازسازی، در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد.