پرداخت ۵۶هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک مسکن مازندران/ جذب ۱۰۰ درصدی اهداف منابع

مدیر امور شعب بانک مسکن مازندران از پرداخت ۵۶هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش حرف آنلاین، سید حسین حاجی پور مدیر امور شعب بانک مسکن مازندران در نشست خبری روز خبرنگار،  با اشاره به اینکه با ۵۲ شعبه جایگاه هشتم در میان ۱۳ بانک دولتی و نیمه دولتی از لحاظ تعداد شعب هستیم، اظهار داشت:  ۶ درصد منابع شبکه بانکی استان در اختیار بانک مسکن استان قرار دارد اما سهم ۱۲ درصدی در پرداخت تسهیلات در استان را داریم.

وی افزود: هر بانکی ۸۰ درصد منابع در اختیار را می تواند تسهیلان پرداخت کند که میانگین آن در شبکه بانکی استان ۷۹ درصد است اما در بانک مسکن مازندران ۱۶۱ درصد است.

به گفته‌ی وی، از خط اعتباری مسکن مهر به بیش از ۱۶۵ هزار واحد تسهیلات پرداخت شد که ۲ هزار واحد باقی مانده است. و به دلیل اهمیت بخش مسکن و نقش موثر در ایجاد اشتغال گسترده، همواره مورد توجه دولت ها بوده است.

مدیر امور شعب بانک مسکن مازندران با اشاره به اینکه، طرح‌مسکن ملی و تولید ۴ میلیون مسکن در چهارسال برنامه اصلی دولت سیزدهم است، تصریح کرد: ساخت مسکن در زمین‌های دولتی یا در زمین های شخصی دو هدف این طرح است که در بخش خودمالکی الزامی برای متقاضی در واجد شرایط بودم نیست.

حاجی پور ادامه داد: ۱۵۵هزار واحد مسکن ملی سهم استان مازندران است که قرار بود ۸۵هزار واحد در زمین های دولتی ، ۳۱۰۷ واحد خودمالکی، ۶۹۹۸ بافت فرسوده و ۳۲ هزار واحد مسکن روستایی انجام شود اما به دلیل کمبود زمین تغییراتی ایجاد شده است که به تصویب شورای مسکن استان نیز رسیده است. براساس تغییر صورت گرفته، ۳۶ هزار واحد در زمین دولتی که تاکنون برای ۱۳هزار واحد زمین تهیه شده است، ۶۰ هزار  واحد خودمالکی ، ۱۵۰۵ هزار بافت فرسوده و ۴۴ هزار واحد مسکن روستایی باید ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون  ۳۵۰ میلیون تومان سقف تسهیلات بانکی در مرکز استان بود، گفت:   با تصویب شورای اعتبار برای همه شهرها این عدد ۵۵۰ میلیارد تومان است که تکلیف بانک پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات برای مسکن بود اما تاکنون بانک های دیگر مشارکت جدی نداشتند. بانک مسکن حتی بیشتر از سهمیه تعهدات خود را انجام داده است‌.

حاجی پور درباره جزئیات پرداخت تسهیلات نیز گفت: تاکنون به ۱۰۷۴ پروژه زمین در زمین دولتی با بیش از ۸هزار واحد،۲۰ پروژه با ۱۰۳۹ واحد در بافت فرسوده تسهیلات پرداخت شده است اما مجموع همه بانک های دیگر فقط ۷۷۳ واحد تسهیلات پرداخت کرده اند.

مدیر امور شعب بانک مسکن مازندران درباره برخی عملکرد این بانک نیز گفت: سال گذشته تنها استانی بودیم که ۱۰۰ درصد اهداف جذب منابع را انجام دادیم و در ارزیابی صورت‌گرفته میان همه استان های هم درجه رتبه اول را کسب کردیم. در همین راستا نیز سال گذشته حدود ۵۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات جدید پرداخت شدکه ۹۰درصد آن در حوزه مسکن بود. در چهارماهه امسال نیز ۹هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.  در حوزه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، در سال گذشته ۶۹۱ فقره و در سال جاری ۲۴۹ فقره پرداخت شد و تاپایان تیرماه نیز ۱۷۴ نفر در صف انتظار هستند که دو ماه آینده اقدام خواهد شد. در تسهیلات قرض الحسنه فرزنداوری نیز، سال گذشته ۴۰۵ فقره و چهارماهه امسال ۱۶۳ فقره پرداخت شد که ۲۶۷ نفر نیز در صف هستند که تا دو ماه آینده پرداخت می شود.