شهرستان ساری رتبه نخست تولید مرکبات مازندران را دارد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساری از رتبه نخست مرکز استان در تولید مرکبات مازندران خبر داد.

اسحق پاک نیا:  اسماعیل علوی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساری در ارائه گزارش عملکرد به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، با بیان اینکه ۸۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در شهرستان ساری وجود دارد، گفت: ساری در برخی محصولات جایگاه خاصی دارد، که به عنوان مثال در حدد ۲۰ هزار هکتار اراضی باغی با ۵۰۰ هزار تن مرکبات رتبه نخست استان مازندران را دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ساری ۲۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری با ۱۴۹ هزار تن تولید شلتوک رتبه سوم استان در سال ۱۴۰۱ کسب کرد، تصریح کرد: در حوزه گلخانه عزم جدی برای توسعه آنها در دستور کار قرار گرفته که مازندران وضعیت خوبی ندارد که قرار است در یک برنامه ۵ ساله توسعه پیدا کند و بزودی سهم شهرستان ساری مشخص خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر ۲۱ هکتار گلخانه در ساری با ۲۴۶ نفر بهره بردار با تولیدات سبزی و صیفی،لیمو ترش و گل و گیاه فعال هستند، البته گلخانه های کوچک مقیاس با حمایت و پشتیبانی می توانند در اشتغال‌زایی روستایی تاثیر بسزایی داشته باشند.

علوی افزود: گلخانه های کوچک مقیاس در داخل بافت روستا تا ۲۹۰ متر مربع با مجوز جهاد کشاورزی با استفاده از تسهیلات راه اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه گیاهان دارویی و توسعه اراضی شیب‌دار اقدامات خوبی صورت گرفت که از این میزان اراضی  ۳۵۳ هکتار زیر کشت گل محمدی قرار دارد.

به گفته وی، توسعه کشت ۵ گونه گیاهان دارویی گل گاوزبان،  گل محمدی،  ثعلب، بنفشه معطر، موسیر در دستور کار قرار گرفته است که ضمن ارائه تسهیلات، حدود ۹۰ درصد هزینه اجرای نهال کاری و اجرای طرح از سوی جهاد کشاورزی تامین می شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان ساری از توزیع ۱۶۱۵۶ تن کود شیمیایی در سال ۱۴۰۱ با نرخ دولتی خبر داد و اظهار داشت: در سال گذشته ۱۲۴۰۰۰۰۰ لیتر گازوئیل میان کشاورزان جهت ادوات کشاورزی و موتور پمپ‌ها توزیع شد و در طرح جهش تولید نیز با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در سال زراعی امسال ۱۵۵۰۰ هکتار برای شهرستان ساری در حال اجراست.

وی تصریح کرد: در حوزه توسعه صنعت دام نیز حدود ۶۵۰ هزار واحد دامی در شهرستان ساری فعال است، ۳۱۱ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید ۶ میلیون جوجه در هر دوره، ۲۹ واحد مرغ مادر گوشتی و شش واحد جوجه کشی نیز از دیگر ظرفیت‌های این بخش مرکز استان است.

علوی تولید عسل را از دیگر ظرفیت های بخش کشاورزی مرکز استان اعلام کرد و گفت: ۵۳هزار کلونی زنبور عسل ۴۳۶ هزار کیلوگرم عسل تولید می‌شود.

وی ادامه داد: حفاظت از اراضی کشاورزی در برابر تغییر کاربری خط قرمز این سازمان است و براساس قانون ترک فعل محسوب می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان ساری درباره پرداخت تسهیلات نیز گفت: در سال ۱۴۰۱ در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری حدود ۲۷۴میلیارد تومان تسهیلات در حوزه های مختلف بخش کشاورزی پرداخت شد که موجب اشتغال ۱۷۳ نفر شد.