اطفای حریق ساختمان‌های بلندمرتبه در مازندران فاجعه است

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مازندران نسبت به فاجعه اطفای حریق در ساختمان های بلند مرتبه هشدار داد.

به گزارش حرف آنلاین، عهد یزدانی نژاد رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مازندران در نشست خبری روز خبرنگار، با اشاره به اینکه اطفای حریق و مسول ایمنی کارگاه‌ها دو مسئله مهم و نگرانی جامعه مهندسی در استان مازندران است، گفت: معضل اطفای حریق باید در ساختمان‌های بلندمرتبه هر چه سریعتر حل شود تا شاهد فاجعه نباشیم.

وی ادامه داد: دانش اجرای سیستم اطفای حریق تخصص مهندسین است اما صرفا با گواهی یک فروشگاه تجهیزات ایمنی، شهرداری پایان کار صادر می کند، سیستم نظام مهندسی خود را در قبال این موضوع مسول می داند و به دلیل بی توجهی مسولان، این معضل را از طریق دستگاه قضایی پیگیری خواهیم کرد.

مهندس یزدانی نژاد درباره مسول ایمنی کارگاه‌ها نیز گفت: ایمنی کارگاه ها را بسیار جدی پیگیری هستیم، طبق قانون ساختمان هایی با ارتفاع مشخص، باید دارای شرایط استاندارد و مسول ایمنی کارگاه باشند اما این قانون اجرا نمی شود.آمار حوادث ناشی از کارگاهی ، نگران کننده  در حال رشد است. در قانون کار نیز پیش بینی صورت گرفته و  انتطار داریم اداره کل کار در این خصوص به نظام مهندسی کمک کند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. سال گذشته ۱۰۰ کارگر در کارگاه ساختمان استان فوت کرده اند که ۷۴ نفر آنان متاهل بودند.

به گفته وی، انبوه سازان برای کاهش هزینه ها از اجرای این قانون سر باز می‌زنند که در حال پیگیری از دستگاه قضایی هستیم تا جلوی این اقدام غیر قانونی را بگیریم تا انبوه سازان از مسول ایمنی کارگاه ها استفاده کنند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مازندران با لیان اینکه آمار ساختمان ناایمن مازندران کشف و تحویل مقامات مسول در استان داده شده است، تصریح کرد:  مهندسی به اندازه ای پیشرفت کرده که هیچ مشکلی بدون چاره نماند و به نطر می رسد مقامات استان باید فکری به حال این موضوع شود.

یزدانی نژاد با اشاره به اینکه نظام مهندسی هنوز یک سازمان نوپا هست و هنوز به هدف ایده آل نرسیده است، اظهار داشت: در دوران گذار اعتماد به این نهاد کمتر می شود اما اکثر مردم‌نمی‌دانند که چقدر تلاش در نظام مهندسی صورت می‌گیرد که با کمترین هزینه خدمات مهندسی ارائه شود.  بسیاری از تکالیف را مردم نمی دانند و عدم آگاهی از قوانین موجب خسارت هایی نیز می شود.

به گفته وی، جامعه مهندسین با توجه تخصص هایی که دارند مظلوم واقع شده‌اند، چونبا وجود کارهای بزرگ و فاخر عمرانی در جایگاه صحیح مدیریت ساخت و ساز قرار نداریم، ساخت و ساز کامل فنی و مهندسی نیست، حتی نقشه مهندس در اجرا طوری دیگر اعمال می شود که دلیل آن نیاز و درخواست مالک به دلیل شراط مالی است.