فراز و فرود لیگ حرفه ای فوتبال ایران

لیگ برتر و لیگ یک فوتبال ایران در فصل جاری با همه فراز و نشیب ها به پایان رسید و دو تیم صبای قم و ماشین سازی تبریز از لیگ برتر خداحافظی کردند و دو تیم پارس جنوبی جم و سپیدرود رشت خود را از لیگ آزادگان به سطح اول فوتبال ایران رساندند. فوتبال ایران […]

لیگ برتر و لیگ یک فوتبال ایران در فصل جاری با همه فراز و نشیب ها به پایان رسید و دو تیم صبای قم و ماشین سازی تبریز از لیگ برتر خداحافظی کردند و دو تیم پارس جنوبی جم و سپیدرود رشت خود را از لیگ آزادگان به سطح اول فوتبال ایران رساندند.

فوتبال ایران از آغاز رقابت های لیگ برتر به شیوه جدید در 16 سال پیش، گام در مسیر حرفه ای شدن گذاشت و تیم های شرکت کننده در همه این سال ها تلاش کردند خود را با الزامات حرفه ای گری وفق دهند.

‌تشکیلات سازمانی منظم، ورزشگاه اختصاصی، سامانه هواداری پویا و داشتن حامی مالی از جمله الزامات حرفه ای گری در فوتبال امروز دنیا است.اینکه پس از 16 سال اغلب تیم های لیگ برتری فوتبال ایران در داشتن این الزامات با مشکلات متعددی روبرو هستند، بر کسی پوشیده نیست و نمی توان انتظار داشت تیم های تازه راه یافته به لیگ برتر چنین امکاناتی در اختیار داشته باشند.تیم سپیدرود رشت از جمله تیم های ریشه دار در استان گیلان است که نقش موثری در معرفی استعدادهای فوتبال گیلان به کشور داشته است.

این تیم علی رغم مشکلات متعدد در مدت دو فصل موفق شد از لیگ دو به لیگ یک و در نهایت به لیگ برتر صعود کند، اما مشکلات این تیم هیچگاه در دو فصل گذشته به سامان نرسید و همچنان درگیر مشکلات متعددی است که مشکلات مالی بخشی از آنها است.

«مسعود رهنما» مدیر کل ورزش و جوانان استان گیلان که چند صباحی است مسئولیت این تیم را به صورت موقت به عهده دارد، در گفت و گو با ایرنا گذرا از محدودیت های قانونی سخن گفت که سپیدرود رشت برای حضور در لیگ برتر با آن روبرو است.وی به این محدودیت های قانونی البته اشاره نکرد، اما گفت: مسئولان هیات فوتبال استان در حال برطرف کردن این محدودیت ها هستند.گفته می شود مسئولان سپیدرود رشت رایزنی هایی برای واگذاری سهمیه این باشگاه به سرمایه گذاران متقاضی انجام داده است. اما از نتیجه این رایزنی ها هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.آنگونه که از قرائن پیداست از جمله شرایط هیات فوتبال استان گیلان برای واگذاری امتیاز تیم سپیدرود رشت به سرمایه گذار احتمالی داشتن ‌تمکن مالی، ‌حفظ نام سپیدرود رشت و توانایی شرکت قدرتمند در لیگ برتر عنوان شده است.

تیم فوتبال پارس جنوبی جم نیز دیگر تیم راه یافته به لیگ برتر فوتبال ایران در فصل آینده است. مسئولان این تیم البته معتقدند که مشکلی برای لیگ برتری شدن ندارند و با قدرت در رقابت ها شرکت می کنند.مدیرعامل باشگاه پارس جنوبی جم به خبرنگار ایرنا گفت: در شهر جم میزبان تیم های لیگ برتری خواهیم بود، چرا که این حق طبیعی مردم منطقه است که دیدارهای این تیم را در منطقه خود تماشا کنند.بهرام رضاییان با اشاره به سختی ها و مشکلاتی باشگاه برای صعود به لیگ برتر گفت: امیدوارم با تلاش همه ارکان باشگاه نتایج درخشانی در فصل آینده بگیریم.وی گفت: منطقه جم با کمبودهایی از جمله ورزشگاه مناسب برای برگزاری رقابت های مطلوب فوتبال و اسکان و اقامت تیم های مهمان دارد، اما تلاش می کنیم این مشکلات را برطرف کنیم.