ضرورت احداث شهرک بازیافت در جویبار

حرف آنلاین: بخشدار مرکزی جویبار با اشاره به وجود بیش از 200 واحد بازیافت ومراکز تجمیع ودپوی ضایعات در جویبار، گفت: به دلیل حجم بالای درآمد حاصل از این صنعت نوپا از آن به عنوان طلای کثیف نام می برند،گردش مالی این واحدها سالانه میلیاردها ریال است که به دلیل خلا های قانونی در تجمیع […]

حرف آنلاین:

بخشدار مرکزی جویبار با اشاره به وجود بیش از 200 واحد بازیافت ومراکز تجمیع ودپوی ضایعات در جویبار، گفت: به دلیل حجم بالای درآمد حاصل از این صنعت نوپا از آن به عنوان طلای کثیف نام می برند،گردش مالی این واحدها سالانه میلیاردها ریال است که به دلیل خلا های قانونی در تجمیع و ساماندهی این واحدها تلاشها تاکنون عقیم ماند، تجمیع و احداث شهرک بازیافت می‌تواند بر رونق این صنعت ورفع معظلات پیش روی کمک کند.

محمد مدانلو در گفتگو با حرف ضمن بیان مسایل، مشکلات ، نقاط قوت و ضعف شهرستان جویبار، به تشریح سیمای کشاورزی این شهرستان پرداخت.

وی با اظهار اینکه با نگاه به كارنامه درخشان دولت يازدهم درهمين مدت كمتر از دوسال بيانگر عمق نگاه تيزبينانه دولت تدبير واميد به عمل به وعده ها وحركت بر مدار برنامه وقانون است، گفت: توجه به توسعه وعمران و آباداني روستاها يكي از نكات كليدي دولت مي‌باشد كه میتوان به  نامگذاري 15 مهرماه در تقويم ملي به روز روستا اشاره کرد.

بخشدار مرکزی جویبار با بیان اینکه هدف گذاري دقيق رئیس جمهور و دولت در رسيدگي به مناطق محروم و حل مشكلات پيش روي روستاييان به‌عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصاد مقاومتي مورد نظر مقام معظم رهبري است، افزود: تخصيص اعتبارات عمراني به روستاها ،تجهيز ماشين آلات دهياريها و اهتمام به واگذاري امور به دست خود مردم روستا مساله جدي وهدف دولت مي باشد .

وی ادامه داد: توسعه اقتصاد خانوار محور ،توانمند سازي خانوارهاي روستايي ،استقرار صنايع تبديلي وابسته و شناسايي پتانسيلها و استعداد ها روستايي زمينه كاهش  روند رو به رشد مهاجرت به شهرها خواهد شدكه مورد توجه جدي دولتمردان مي باشد.

مدانلو با اشاره به پیگیری های شخص استاندار ومجموعه مدیران استانی برای تخصیص اعتبارات عمرانی روستاها، بیان کرد: برای نخستین بارشاهد تخصيص  100 درصد اعتبارات عمراني در استان بودیم ضمن اينكه  اين اعتبارات در حوزه روستايي نيز با افزايش 100 درصدي همراه بوده است .

بخشدار مرکزی جویبار با اظهار اینکه از مجموع بيش از 70 پروژه عمراني خدماتي و… روستاهاي بخش مركزي بيش از 40 ميليارد ريال اعتبار تزريق گرديد، تصریح کرد:  برپایه قانونمداری، برنامه محوری و مشارکت های اجتماعی است که می‌توان درجهت تحقق منویات مقام معظم رهبری و سیاستهای دولت خدمتگزار تدبير واميد مطالبات مردم را در شهرستان پیگیر باشیم.

وی با بیا اینکه بخش مرکزی جویبار با وسعت تقریبی 180کیلومتر مربع با 2 دهستان سیاهرود و حسن رضا دارای  41 پارچه روستا و آبادی وجمعیت 21747 هزار نفراست، ادامه داد: همچنین دارای 38 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار و 33 دهیاری است.

مدانلو با بیان اینکه این بخش دارای ویژگی ها و استعدادهای پیدا و پنهان ممتازی در حوزه های  مختلف اجتماعی و فرهنگی  واقتصادی  است، اظهار کرد:  در صورت  شناسایی بهینه و به فعلیت در آمدن آنها  زمینه رشد وتوسعه پایدار نه تنها بخش مرکزی بلکه شهرستان را  نیز میسر می سازد.

وی افزود: رفاه اجتماعی ، رونق اقتصادی ، عمران وآبادانی روستاها با مشارکت خوب روستاییان درکنار حمایت دولت و تزریق به موقع اعتبارات زیربنایی می‌تواند بسیاری از مشکلات  را برطرف کند.

مدانلو با اظهار اینکه این بخش دارای بیش از 12 هزار و هفتصد هکتار اراضی کشاورزی بوده که بیش از 45 نوع محصولات  متنوع زراعی وباغی تولید و با کیفیت عالی روانه بازارهای مصرف داخلی می‌کند، گفت: مهمترین محصول استراتژیک منطقه برنج است که در سطح قریب به 6000هزار هکتار سالانه 40 هزارتن شلتوک برنج تولید می شود . همچنین گندم ،کلزا،سویا ، مرکبات و محصولات سیاه ریشه،سبزی وصیفی نیز تولید کشاورزان این منطقه می باشد.

بخشدار مرکزی جویبار از اقدامات جدی دولت تدبیر وامید در طول این مدت را توزیع به موقع نهاده های کشاورزی به خصوص کود شیمیایی، خرید به موقع وتضمینی محصولات کشاورزی ازجمله گندم ،افزایش اعتبارات مربوط به مکانیزاسیون کشاورزی و سیستم آبیاری قطره ای درکنار بیش از 3000 هکتار اراضی شالیزاری (37درصد)یکپارچه سازی شده و 150 کیلومتر کانال لاینیگ بتونی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان جویبار به عنوان  مرکز  طیور استان  یکی از قطب‌های مهم استان در تامین گوشت سفید وقرمز و دیگر محصولات دامی است، ادامه داد: طبق آمارهای رسمی بیش از 2500 واحد دامداری در شهرستان 26000 تن شیر خام،2600 تن گوشت قرمز ،15000 هزار تن گوشت سفید تولید وروانه بازار مصرف می کند .

مدانلو وجود آب بندانهای منطقه را از جمله شاخصه های مهم اقتصادی  جویبار دانست و افزود: در بخش مرکزی نیز 31 قطعه آبندان با مساحت 2400 هکتار ضمن تامین منابع آبی بیش از 1200 هکتار از اراضی شالیزاری یکی از منابع مهم اقتصادی شهرستان می باشد.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای مهم و اقتصادی آب بندانها پرورش ماهیان گرم آبی است که در بسیاری از روستاها علاوه برتامین پروتئین بازار داخلی ،نقش مهمی در تامین منابع مالی اجرای پروژه های روستایی را برعهده دارد، گفت: تاکنون بسیاری از طرحهای عمرانی و زیربنایی روستایی از طریق همین منابع ارزشمند اقتصادی  و مشارکت های مردمی اجرا شده است.

مدانلو تصریح کرد: بیشتر این آب بندانها می توانند در طول سال زمینه مناسبی را برای جذب گردشگر فراهم آورند.

وی با بیان اینکه بیش از 15 اثر تاریخی ثبت شده درکنار 20 بقعه متبرکه و امامزاده از جاذبه های گردشگری بخش مرکزی است، اظهار کرد: آثاری چون خشت پل جویبار(جمعه بازار)،سیکا پل روستای درویش محمد شاه ، پل تاریخی روستای آزان ،تکیه تاریخی بیزکی،امامزاده حبیب و تکیه چهل تن کوکنده، امامزاده محمود (پیر درویش) سرو کلا،امامزاده قاسم اسماعیل کلا و تپه های باستانی مربوطه به هزاره های قبل از جمله فوتم سفلی به عنوان میراث کهن و ملی ومذهبی مردمان این سرزمین درکنار چشم انداز زیبای اراضی کشاورزی و باغی گواه این ادعا است که در صورت آماده بودن زیرساخت ها جوییار نیز می تواند قطب نمونه گردشگری استان به حساب آید.

مدانلو یکی از مهمترین دلایل عدم توسعه یافتگی شهرستان را نامتناسب بودن راههای مواصلاتی عنوان کرد و افزود: جویبار به دلیل قرار گرفتن در مسیر تردد مسافران وگردشگران و به دلیل دارا بودن 18 کلیومتر نوار ساحلی ودهها شهرک تفریحی ، توریستی و صیادی ،اراضی کشاوری حاصلخیز ، وجود شهرک صنعتی  و…. محورهای آن در طول سال  پر تردد می باشد که به میزان بار ترافیکی طی چند سال اخیر در حوزه راه خدمات متناسب انجام نشد.

وی ادامه داد: همه ساله شاهد تلفات زیاد جاده ای در محورهای مواصلاتی جویبار که عمدتا کم عرض و فاقد شانه مناسب می‌باشد هستیم .

مدانلو اظهار کرد: جاده جویبار به قائمشهر و جویبار به سیمرغ  به عنوان تنها راه اصلی شهرستان و همچنین راههای فرعی روستایی نیازمند اعتبارات ملی برای تعریض وایمن سازی است .

بخشدار مرکزی جویبار در ادامه خواهان تسریع هرچه زودتر پروژه های این شهرستان همچون تکمیل پروژه تعریض محور اصلی جویبار به قائمشهر به طول 16کیلومتر،تکمیل پروژه  تعریض محور جویبار به سیمرغ  به طول 7 کیلومتر به عنوان راه اصلی مسیر ارتباطی شرق به غرب استان وتکمیل وتعریض محور 4 بانده میارکلا به پهناب شد.

وی یکی دیگر از چالش های عمده شهرستان را کمبود آب آشامیدنی عنوان کرد و افزود: به دلیل نامناسب بودن سفره های آب زیرزمینی ( بويژه بالا بودن ميزان آهن موجود در آب) امکان حفر چاه  در بسیاری از مناطق جویبار وجود ندارد، هرساله به خصوص فصل تابستان با كمبود آب آشامیدنی مواجه ایم حفر حداق 3 حلقه چاه و ترميم وتجهيز شبكه هاي انتقال مي‌تواند مشکل را تا حدودی برطرف کند.

مدانلو در بخش پایانی این گفتگو به معضل زباله در این شهرستان اشاره کرد و افزود: زباله در استان مازندران به عنوان یک معظل زیست محیطی تهدیدی جدی برای سلامت  ونابودی طبیعت زیبا و بکر استان محسوب می شود ودر شهرستان جویبار نیز این مساله به خوبی مشهود است .

وی گفت: در بخش مرکزی نیز روزانه بیش از 16تن زباله  خانگي در روستاها تولید می گردد که  اقداماتي در راستاي آموزش خانوارها براي اجراي طرح تفکیک زباله از مبدا انجام شد واز ابتداي سال جاري نيز به همت كارگروه مديريت پسماند شهرستان،طرح جمع آوري زباله روستايي و خارج از حريم روستاها توسط شركت تعاوني دهياران بخش در سطح 10 روستاي بخش اجراء می شود.