سونامی بی‌نظمی در فصل آخر!

رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد ۲۰۱۷ در حالی با قهرمانی تیم ایران پایان یافت که تیم‌های فینالیست و تصاحب جام توسط ملی پوشان کشورمان، فارغ از هیجان، کاملا قابل پیش‌بینی بود. رقابتهای جام جهانی کشتی آزاد ۲۰۱۷ روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در سالن امام خمینی (ره) شهر کرمانشاه برگزار شد و ۸ تیم […]

رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد ۲۰۱۷ در حالی با قهرمانی تیم ایران پایان یافت که تیم‌های فینالیست و تصاحب جام توسط ملی پوشان کشورمان، فارغ از هیجان، کاملا قابل پیش‌بینی بود. رقابتهای جام جهانی کشتی آزاد ۲۰۱۷ روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در سالن امام خمینی (ره) شهر کرمانشاه برگزار شد و ۸ تیم برتر دنیا در دو گروه چهار تیمی به مصاف هم رفتند.

*شایعه تبانی ایران در قرعه‌کشی!

پس از قرعه کشی، گروه سخت آمریکا و گروه ساده و آسان ایران، موجی از شایعات و حواشی براه افتاد. شایعاتی که گفته می شد متولیان کشتی ایران با استفاده از امتیاز میزبانی در قرعه کشی و گروه بندی دست برده اند و در گروهی آسان قرار گرفته اند. البته این مساله بلافاصله با انتشار اخباری مبنی بر برگزاری مراسم گروه بندی در مقر اتحادیه جهانی و با حضور اعضای هیات رئیسه و نمایندگان برخی تیم ها تکذیب و کمرنگ شد.

*کاستی‌هایی که دور از نظر نماند

مردم کرمانشاه به مهمان نوازی و مرام پهلوانی مشهورند، اما برگزاری دیدارهای روز دوم و اتفاقاتی که قبل و بعد از فینال در سالن مسابقات رخ داد، کارنامه سفید و قابل قبول میزبان را کمی خدشه دار کرد. ظرفیت محدود سالن و سیل سرازیر شده جمعیت کشتی‌دوست کرمانشاه و شهرهای اطراف به سمت محل برگزاری در روز  پایانی، صحنه های متاثرکننده ای را پیش چشم میهمانان داخلی و خارجی رقم زد که ای کاش چنین نمی شد.نماینده یونانی اتحادیه جهانی کشتی را به دلیل ازدحام جمعیت به داخل سالن راه نمی دادند که مبادا به محض باز شدن درب ورودی، جمعیت هم به داخل حمله ور نشوند! حتی پادرمیانی مسئولان فدراسیون از جمله محمدابراهیم امامی داور المپیکی کشتی ایران هم جواب نداد و ماموران حفظ امنیت ورزشگاه بدون توجه به وضعیت و جایگاه این میهمانان داخلی و خارجی، فقط نظاره گر این کارزار بودند.

*برگزار اختتامیه با بدترین شکل ممکن

قبل و بعد از دیدار حساس فینال، جمعیت زیادی در کنار تشک و محوطه ای که تنها ویژه تردد ورزشکاران و مسئولان برگزاری مسابقات بود حضور داشتند. جالب اینکه بر تعداد این جمعیت لحظه به لحظه اضافه می شد و هنوز مشخص نبود این افراد چطور و از کجا تا کنار تشک پیشروی کرده اند. در تمام مسابقات بزرگ و بین المللی دنیا برای حفظ نظم و امنیت ورزشکاران و حتی پوشش مطلوب و چشمگیر تصاویر تلویزیونی از این ازدحام بی مورد جلوگیری می شود، اما در سالن جام جهانی خبری از ممانعت نبود و گویی یک دیدار محلی و درون استانی در حال برگزاری است.

متاسفانه بعد از فینال و زمان اهدای جام قهرمانی، وضعیت به مراتب بدتر شد و حضور جمعیت غیر مسئول و افراد عادی در اطراف سکوی تیم های برتر به حدی بود که حتی رفت و آمد کشتی گیران و کادر فنی تیم های خارجی بر روی سکو را هم دچار مشکل کرد. این موضوع باعث شد مسئولان فدراسیون کشتی برای حفظ امنیت کشتی گیران خارجی بویژه تیم آمریکا از برگزاری بسیاری از برنامه های تدارک دیده شده خودداری کرده و به سرعت سفره مراسم اهدای جوایز را جمع کنند! به هر حال پرونده رقابتهای جام جهانی کشتی آزاد ۲۰۱۷ هم با کسب ششمین قهرمانی متوالی ایران به پایان رسید. پایانی که بی نظمی و بی برنامگی، مثل یک سونامی تمام زحمات و اقدامات چندین ماهه میزبان و فدراسیون کشتی را با خود بُرد.

*جزئیات مسابقات فینال

فینال مسابقات با کشتی حسن رحیمی از تهران در وزن ۵۷ کیلوگرم آغاز شد و این کشتی‌گیر توانست با نتیجه ۶ بر صفر آنتونی راموس را شکست داده و چراغ نخست را برای تیم ملی ایران روشن کند.در  ادامه مسعود اسماعیل‌پور دلاور مرد جویباری در وزن ۶۱ کیلوگرم توانست با نتیجه ۶ بر ۲ از سد حریف خود عبور کند و میثم نصیری از زنجان هم در وزن ۶۵ کیلوگرم در یک بازی نزدیک و نفس‌گیر در حالی که امتیاز از دست داده بود با اجرای چند فن زیبا امتیازات از دست رفته را جبران کرد و در میان شور و اشتیاق تماشاگران با نتیجه ۵ بر ۴ حریف خود را شکست داد.در وزن ۷۰ کیلوگرم مصطفی حسین‌خوانی دیگر ملی‌پوش تیم ملی کشتی آزاد ایران هم توانست در یک رقابت برتر توانست جیمز گرین آمریکایی را شکست دهد و چهارمین پیروزی تیم ملی کشتی ایران را رقم زند.در وزن ۷۴ کیلوگرم پیمان یاراحمدی از لرستان با جردن باروس روبرو شد و نتوانست این قهرمان جهان را شکست دهد و با نتیجه  ۳ بر۲ مغلوب حریف شد و تیم ملی کشتی آزاد آمریکا با این برد نخستین پیروزی خود را کسب کرد.در ادامه در وزن ۸۶ کیلوگرم، حسن یزدانی دیگر کشتی‌گیر جویباری به میدان رفت و در یک اتفاق ناباورانه ضربه فنی شد و از پس دیوید تیلور بر نیامد و دومین باخت ایران و دومین پیروزی آمریکا رقم خورد.در وزن  ۹۷ کیلوگرم امیر محمدی با کایل اسنایدر پنجه در پنجه شد و با وجود ارائه کشتی قابل قبول نتوانست حریف خود را شکست دهد و با نتیجه 6بر صفر به حریف خود باخت.در بازی آخر که به نوعی تعیین‌کننده نتیجه فینال بود، در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کمیل قاسمی با نیک‌گویازدوفسکی به روی تشک رفت و در یک بازی برتر توانست پنجمین پیروزی ایران را به‌دست آورد و با این پیروزی تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمانی را از آن خود کرد.

*سرماخوردگی علت شکست یزدانی

مسئول کمیته پزشکی فدراسیون کشتی پس از باخت حسن یزدانی در مرحله فینال برابر کشتی‌گیر آمریکایی گفت: حسن یزدانی به دلیل سرماخوردگی شدید و مصرف آنتی‌بیوتیک دچار ضعف شدید بدنی بود و همین مسئله سبب باخت او برابر کشتی‌گیر آمریکایی شد. دکتر تورج ملک‌محمدی افزود: حسن یزدانی کشتی‌گیر وزن 86 کیلوگرم و قهرمان المپیک ریو به دلیل اینکه از ابتدای هفته و قبل از اعزام به رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد دچار سرماخوردگی و عفونت شدید بدنی شده بود که با مشاوره چند نفر از متخصصان عفونی تصمیم گرفتیم که برای بهبود وضعیت جسمانی او آنتی‌بیوتیک به یزدانی تزریق کند تا بتواند در رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد حضور داشته باشد.وی گفت: حسن یزدانی با وجود اینکه از نظر قوای بدنی به خاطر سرماخوردگی دچار ضعف شدید بدنی بود اما با غیرت و شجاعت توانست در رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد رقابت‌های خوبی را به نمایش بگذارد و تا آخرین لحظه در برابر سایر کشتی‌گیران به خوبی جنگید اما متأسفانه در مرحله فینال به خاطر ضعف بدنی نتوانست در برابر کشتی‌گیر آمریکایی پیروز میدان باشد. به هر صورت این مسئله هیچ‌چیزی از ارزش‌های این قهرمان کشورمان کم نمی‌کند.ملک‌محمدی در پایان پیرامون این پرسش که آیا رقابت او در یک وزن بالاتر باعث شکست او در برابر حریف آمریکایی‌ او شد افزود: یزدانی تنها به خاطر سرماخوردگی شدید و ضعف بدنی نتوانست در برابر کشتی‌گیر آمریکایی رقابت خوبی را به نمایش بگذارد و این‌طور نیست که وی در یک وزن بالاتر در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد نتوانست عملکرد قابل توجهی را از خود به نمایش بگذارد. بدون شک این کشتی‌گیر در آینده و در سایر رقابت‌ها در همین وزن می‌تواند بار دیگر قهرمانی خود را ثابت کند. بنابراین شکست او در برابر حریف آمریکایی هیچ‌چیزی از ارزش‌های این کشتی‌گیر را کم نمی‌کند.