بررسی سیاست‌های دولت در فصل برداشت برنج؛ در پیچ‌وخم شایعات

گروه اقتصادی| درحالی‌که کشاورزان برنج‌کار در فصل برداشت با کمترین قیمت محصول در بازار مواجه می‌شوند؛ ممنوعیت واردات این محصول در طی سه ماه فصل برداشت می‌تواند بخشی از کاهش قیمت محصول را به دنبال داشته باشد. با این شرایط و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته، بازهم خبرهایی از واردات برنج به کشور وجود […]

گروه اقتصادی| درحالی‌که کشاورزان برنج‌کار در فصل برداشت با کمترین قیمت محصول در بازار مواجه می‌شوند؛ ممنوعیت واردات این محصول در طی سه ماه فصل برداشت می‌تواند بخشی از کاهش قیمت محصول را به دنبال داشته باشد. با این شرایط و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته، بازهم خبرهایی از واردات برنج به کشور وجود دارد که کاهش قیمت این محصول را در پی خواهد داشت.

کاهش قیمت محصول موجب می‌شود دلال‌ها برنج را به قیمت ارزان‌تر از کشاورز خریده، انبار کنند و در ماه‌های بعد باقیمت بسیار گران‌تر وارد بازار کنند. به دلیل اینکه عمده خریدار محصول در فصل برداشت دلالان هستند، کاهش قیمت به ضرر برنج‌کار خواهد بود و تبعا محصول در ماه‌های بعد با چندین برابر قیمت به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

با همه این تفاسیر در سال جاری، بیشترین هجمه به بازار برنج واردشده است. اگرچه در سال‌های گذشته، خبر ممنوعیت به‌صورت قطعی واردات و سراسری اعلام می‌شد اما امسال زمزمه واردات برنج در فصل برداشت بیش از گذشته است و به نظر می‌رسد دولت عزمی جدی برای این امر ندارد.

رفع ممنوعیت

گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی سراسر کشور، به‌منظور ترخیص محموله‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران، ممنوعیت فصلی واردات برنج را لغو کرد.

بر اساس ابلاغ بخشنامه گمرک به گمرکات اجرایی سراسر کشور، اجرای بخشنامه لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری توسط تمامی گمرکات لازم‌الاجرا شد. بر اساس این بخشنامه که توسط مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ابلاغ‌شده است، واردات برنج در سال جاری با رعایت کامل مقررات آزاد شد.

رفع ممنوعیت واردات فقط برای محموله‌های دولتی

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات بابیان اینکه واردات برنج کماکان ممنوع است، گفت: ابلاغیه این دفتر تنها متعلق به محموله‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران بوده است.

سعید عباسپور بابیان اینکه واردات برنج کماکان ممنوع است، اظهار داشت: نامه‌نگاری روز گذشته دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، تنها مربوط به محموله‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران بوده و واردات برای سایر مجموعه‌ها کماکان ممنوع است.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بخشی از برنج‌های وارداتی شرکت بازرگانی دولتی ایران که به‌منظور تأمین ذخایر استراتژیک و تنظیم بازار کالاهای اساسی واردشده است، در گمرکات معطل‌مانده بود که بر این اساس ستاد تنظیم بازار در مصوبه‌ای اعلام کرد که محموله‌های برنج این شرکت از گمرکات ترخیص شود اما کماکان ممنوعیت واردات برنج به‌منظور حمایت از تولید داخلی ادامه دارد.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از تولیدکنندگان داخلی را مدنظر قرار داده و در فصل برداشت برنج به بازار، با افزایش عرضه مواجه است، به‌هیچ‌عنوان اجازه واردات برنج را نمی‌دهد و محموله‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز صرفاً به‌منظور تأمین ذخایر استراتژیک و توزیع در بازار، وارد خواهد شد.عباسپور در پایان خاطرنشان کرد: تائید ثبت سفارش هرگونه واردات برنج به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و تا اطلاع ثانوی، این وزارتخانه ثبت سفارش هیچ محموله برنج وارداتی را تائید نخواهد کرد.

توقف واردات مشروط به تأمین نیاز بازار

نور محمد تربتی نژاد عضو گروه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص وضعیت واردات برنج در فصل برداشت این محصول، گفت: دولت از یک‌سو مسئولیت تأمین نیاز مصرف‌کنندگان و از سوی دیگر حمایت از تولیدکنندگان را بر عهده دارد، برای این منظور باید با اعمال برنامه‌ریزی مناسب به‌صورت هم‌زمان از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حمایت شود.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه کشاورزان داخلی باید بتوانند محصول تولیدی خود را باقیمت مناسب در بازار به فروش برسانند، تصریح کرد: تعادل بخشی در بازار در برخی از موارد موجب نارضایتی یکی از طرفین تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کمیسیون کشاورزی مصوب شده بود که در فصل برداشت شاهد واردات برنج نباشیم، ادامه داد: علی‌رغم مصوبه و توافق صورت گرفته در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی واردات برنج در فصل برداشت صورت گرفت.

تربتی نژاد با تأکید بر اینکه به دلیل فشارهای واردشده بر دولت واردات برنج در فصل برداشت متوقف شد، عنوان کرد: توقف واردات برنج تا زمانی که نیاز بازار و مصرف‌کنندگان توسط تولیدات داخلی تأمین شود متوقف می‌ماند که تصمیمی منطقی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: حتی اگر در فصل برداشت نیاز مصرف‌کنندگان به برنج در بازار  تأمین نشود دولت می‌تواند اقدام به واردات کند تا در بازار شاد نارسایی و نوسان شدید قیمت نباشیم./