اولویت اختصاص منابع با استان های سیل زده است

حرف آنلاین: وزیر کشور گفت: استان های سیل زده باید در زمینه اختصاص منابع و اعتبارات در اولویت قرار بگیرند. عبدالرضا رحمانی فضلی عصر چهارشنبه در جلسه نشست ستاد مدیریت بحران با حضور نمایندگان ارشد دستگاه ها با موضوع ارائه گزارش که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به این که اول سال […]

حرف آنلاین: وزیر کشور گفت: استان های سیل زده باید در زمینه اختصاص منابع و اعتبارات در اولویت قرار بگیرند.
عبدالرضا رحمانی فضلی عصر چهارشنبه در جلسه نشست ستاد مدیریت بحران با حضور نمایندگان ارشد دستگاه ها با موضوع ارائه گزارش که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به این که اول سال 98 است و بودجه هم بسته شده اما کاری که باید انجام شده و سازمان برنامه و بودجه به آن نظارت کند این است که استان هایی که سیل زده هستند در اختصاص منابع و اعتبارات باید در اولویت قرار بگیرند.
وی ادامه داد: یعنی باید در استان ها کمک کنیم تا با جابجایی اعتبارات و منابع اولویت را برای این استان ها قائل شویم که البته دولت هم به صورت جدی پیگیر این موضوع است.
وزیر کشور در ادامه گفت: نمایندگان استان ها خسارات وارد شده را به صورت دقیق برآورد کنند و نهایتا تا روز دوشنبه به صورت مکتوب در اختیار وزارت کشور قرار بگیرد تا در جلسه چهارشنبه هیات دولت مورد بررسی قرار بگیرد و در کنار آن هر یک از دستگاه ها برای انجام ماموریت های خود در هر استان یک متولی در سطح ملی تعیین کنند که هم نقش بازرسی و هم نقش نظارت و پیگیری داشته باشد.
رحمانی فضلی افزود: برای کمک به هریک از استان ها از طرف دولت وزیر معین تعیین شده و از دولت هم می خواهیم که حتما تاکید کند وزیران در استان هایی که معین هستند هر کدام به صورت جدی و با اولویت کارها را پیگیری کنند و خود وزارت کشور هم هرکدام از معاونین خود را مامور در یک استان می کند تا در کنار آنها کارها را پیگیری کنند.
وی ادامه داد: ما باید این دغدغه مردم، رییس جمهوری و رهبر معظم انقلاب را که دغدغه به حقی است در اسرع وقت و با بهترین شیوه مورد توجه قرار دهیم.
وزیر کشور یادآور شد: بسیاری از منازل و مغازه های مردم آب گرفتگی داشته است که اگر مردم به آنجا برگردند، به خاطر وضعیت نامطلوب با یک ریختگی و واژگونی منازل و مغازها روبرو شویم دچار خسران خواهیم شد، بنابراین باید در هر استانی متولی داشته باشیم.
رحمانی فضلی اضافه کرد: البته متولی اصلی وزارت مسکن است و در کنار آن شهرداری ها، وزارت کشور و نظام مهندسی است که باید حتما تیمی تشکیل دهند که منازل و مغازه هایی را که مردم می خواهند در آن اقامت کنند قبل از آن مورد تایید این تیم باشد که بعد دچار مشکل نشوند، بنابراین باید حتما نظارت صورت گیرد.
وی در ادامه به برآورد خسارت ها اشاره کرد و گفت: برآورد خسارت ها حتما باید دقیق انجام شود؛ دستگاه های خدمات رسان به ویژه در موضوع آب، برق، گاز و تلفن باید تلاش کنند تا ظرف چند روز آینده در جایی قطعی نداشته باشیم.
وزیر کشور در ادامه به مساله راه ها اشاره کرد و افزود: در جاهایی که می خواهیم خدمات رسانی کنیم، دچار مشکل هستیم چرا که خیلی جاده ها را سیل برده است و در بعضی مسیرها بخصوص در آق قلا – گمیشان بسیاری از جاها را برش دادند و نیروهای سپاه و ارتش لوله گذاری کردند که البته همه اینها موقت است، بنابراین باید به صورت دائم و سریع شریان های حیاتی درست شوند و از آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی می خواهم که این موضوع به صورت اولویت در دستور کار قرار بگیرد.
رحمانی فضلی در ادامه به تامین مایحتاج مردم سیل زده در کوتاه مدت اشاره کرد و گفت: ما اکنون در لرستان نیاز فوری داریم و از دیروز ظهر که یک مسیر باز شد هلال احمر امکانات را به آنجا رسانده و از صبح هم پرواز بالگردها در این مناطق صورت گرفته است اما سطح شهر بزرگ است و تعدادی زیادی روستا دارد و در کنار آن قطع ارتباطات هم بوده است، بنابراین امکان این که بدانیم اولویت در کجا بود، هم وجود نداشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر 2 اولویت اصلی ما استان لرستان و خوزستان است و بعد استان ایلام، گلستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، یعنی استان ها به ترتیب اولویتی که ستاد مدیریت بحران مشخص می کند، امکانات در اختیار آنها قرار می گیرد.
وزیر کشور با بیان این که استان های سیل زده نیازبه تجهیزات دارند که باید تامین شود، گفت: در خوزستان هم اکنون صدهزار مورد آماده سازی داریم که بتوانیم مردم روستاهای در خطر سیل را انتقال دهیم، 96 روستا تاکنون تخلیه شده است که البته تخلیه روستاها بدون مشارکت مردم کار سختی است.
وی به پرداخت بیمه به خسارت دیدگان سیل اشاره کرد و گفت: بیمه ها باید با گشاده دستی در پرداخت خسارات تسریع کنند، دولت هم در این مورد به طور قطع کمک خواهد کرد.
وزیر کشور افزود: در جلسه با رهبری هم پیشنهادهایی دادیم که باید نظام بیمه ای را تقویت کنیم. چرا با آمدن یک سیل باید نگران مسکن، محصولات کشاورزی و دامی باشیم، در صورتی که باید اینها همه بیمه باشند. اگر می خواهیم کمکی کنیم باید در همان مرحله اول به بیمه شدگان کمک کنیم و پول های آنها پرداخت شود چرا که این کار هم صنعت بیمه ما را راه می اندازد و هم اطمینان برای مردم ایجاد می کند و هم تسریع در بازسازی است.
رحمانی فضلی ادامه داد: لایروبی رودخانه ها از موضوعات دیگر است که در جمع بندی موضوعات آن را به دولت ارایه خواهیم کرد و در جلسه با رهبری هم موضوع لایروبی ها، مصون سازی سدها و بحث زه کشی ها و آبخیزداری ها و جلوگیری از کشت در مراتع و هم چنین آزاد سازی حریم های رودخانه ها مطرح شد.
وی با بیان این که آزادسازی حریم رودخانه ها، جلوگیری از ساخت و ساز در اختیار وزارت نیرو است، گفت: حریم در اثر سیل خراب شده نباید دیگر اجازه داده شود که در آنجاها ساخت و ساز صورت بگیرد؛ یا در بحث زه کشی و کشت و کار در زمین های با شیب های بالا متولی آن وزارت جهاد کشاورزی است که به هر صورت ما به استانداران ابلاغ می کنیم. روی این مسایل باید سفت و سخت بایستیم چرا که این کارها به نفع خود مردم است.
وزیر کشور به مسایل امنیتی اشاره کرد و گفت: مسایل امنیتی و تنش های اجتماعی را باید جدی بگیریم زیرا از این فضاها که مردم در سختی هستند سوء استفاده می کنند، یعنی بدانیم که هم مردم از بیرون تحریک می شوند و هم فضاهای هیجانی درست می کنند، بنابراین باید تلاش کنیم ضمن آرام سازی، اقناع و تسریع در حل مشکلات مردم جلوی بستر و زمینه های اعتراضات اجتماعی را بگیریم.
وی گفت: بهزیستی در زمینه مددکاری های اجتماعی، وزارت بهداشت و بقیه دستگاه ها بخصوص رسانه ها باید دقت کنند که نگذارند تنش های اجتماعی به وجود بیاید.
رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه متولی کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با بحران صدا و سیما است و در کنار آن وزارت ارشاد قرار دارد، گفت: حتما باید جلسه ستاد اطلاع رسانی مقابله با بحران تشکیل شود و سیاست ها و برنامه های اقناع سازی و آرام سازی و اطلاع رسانی درست و دقیق انجام شود تا جلوی زمینه های تحریک را کاهش دهیم.
وزیر کشور با بیان این که در این ایام نمایندگان مجلس هم به ما کمک کردند، گفت: هفته آینده در مجلس به عنوان ستاد مدیریت بحران حضور پیدا خواهیم کرد و گزارش خواهیم داد.
وی در ادامه با بیان این که همه دستگاه و مردم تعامل و همکاری داشتند، گفت: باید بدانیم که این همکاری و تعامل تنها به این ایام ختم نمی شود، تا یکسال حداقل زمان نیاز داریم که از نظر فیزیکی مناطق سیل زده را به ثبات برسانیم. از نظر روحی و آسیب هایی که به آنها وارد شده زمان بیشتری نیاز داریم که باید در این زمینه تلاش کنیم.
وی با بیان این که فراکسیونی برای موضوع سیل و بحران در مجلس تشکیل شده است، گفت: نمایندگان مردم بدانند همه موضوعات از طریق دستگاه های اجرایی قابل پیگیری است.
وزیر کشور در ادامه افزود: در حال حاضر هر قول و وعده ای که داده می شود باید متناسب با امکانات و منابع دولت باشد. تا کنون هم خیلی قول و وعده داده شده است که البته همه آنها را انجام خواهیم داد. از دوستان می خواهم که با هماهنگی این کار را انجام دهند.
رحمانی فضلی گفت: مسوولین در دستگاه ها به خصوص وزیران و نمایندگان دستگاه ها در ستادها از اکنون به بعد هفته ای یا دو هفته ای یکبار به استانهای سیل زده سرکشی کنند، این گونه نباشد که سیل که تمام شد دیگر پیگیری نکنند بنابراین می خواهم که این کار بعد از سیل هم اتفاق بیفتد.
وی با بیان این که در روستاها تخریب بیشتر بوده است و باید در اولویت قرار بگیرند، گفت: اگر ما در ساخت روستاها تسریع نکنیم باعث مهاجرت می شود. اکنون آسیبی که به عنوان حاشیه نشینی در شهرها داریم مهاجرت روستاییان است بنابراین هر امتیازی که می خواهیم به آنها بدهیم باید از اکنون بگوییم تا این اتفاق صورت نگیرد.
وزیر کشور با بیان این که بعضی از روستاها و برخی شهرها از نظر موقعیت یابی در جاهایی واقع شده اند که در آسیب سیل هستند، گفت: اگر نیاز است ما باید به کمک وزارت راه و شهرسازی که متولی این کار است مکان یابی های جدیدی بکنیم که اگر لازم باشد این کار اتفاق بیفتد چرا که شاید هزینه باسازی بعضی از روستاها و شهرها بیش از انتقال به جای جدید باشد.
وی در ادامه به جبران خسارات محصولات زراعی و تولیدی اشاره کرد و گفت: این محصولات عمدتا بیمه هستند و بیمه باید سریع خسارات آنها را پرداخت کند.
رحمانی فضلی به بیکاری در مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در بحث قالی بافی در یک استان نزدیک به دوازده هزار نفر بیکار شده اند که این خود یک معضل اجتماعی است که باید در این زمینه سریع اقداماتی صورت بگیرد.
وزیر کشور به موضوع بیماری در مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: این مساله را به طور جدی پیگیر می کنیم و وزارت بهداشت هم این موضوع را بررسی می کند البته که تاکنون شاهد هیچ گونه بیماری در این مناطق نیستیم.
رحمانی فضلی به حضور نیروهای نظامی در کمک به مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: انصافا خیلی خوب در این زمینه کار کردند، چه در جابجایی تجهیزات و امکانات و تخلیه مردم از روستاها و چه در حمل بار و چه در پرواز هایی که با هلال احمر همکاری می کنند و چه در بحث لایروبی بسیار خوب و چشمگیر کار می کنند بنابراین کارهای بزرگی در استان های سیل زده به خصوص در گلستان در حال انجام شدن است.
وی در ادامه با بیان این که در کمک به مناطق سیل زده هیچ گونه سستی و اهمال قابل قبول نیست، گفت: ماه به ماه از طریق استانداران و نمایندگان ویژه در استان ها گزارش گیری می کنیم و هم به رییس جمهوری و نهادهای مربوطه ارایه می دهیم.
وزیر کشور در پایان نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور نیز در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه در حوزه ساخت و ساز مسکن شهر و روستا به سرعت وارد عمل خواهیم شد، گفت: به مجموعه باغات و زمین های زراعی و زیر ساخت های مخابرات و آب و برق و گاز و واحدهای تولیدی خسارت وارد شده است و ۱۲ هزار قالیباف خسارت دیده اند.
وی با تاکید براینکه هر گونه اطلاع رسانی باید مبتنی بر امید بخشی و تسریع امور باشد، اظهار کرد: این به معنای نگفتن واقعیات نیست.
وزیر کشور با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما در خوزستان است، اظهار کرد: علت این است که آب های ۶ استان به خوزستان سرازیر می شود و ما ۱۰ سد در خوزستان داریم که در شرایط پر آبی هستند.
رحمانی فضلی ادامه داد: از وزارت نیرو خواسته ایم میزان خروجی سدها را افزایش دهند، البته این کار به برخی از روستا هایی که تخلیه شده اند آسیب می زند./ ایرنا