رودخانه های مازندران گنجایش حجم سیلاب را ندارند

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: بستر رودخانه‌های استان در بعضی نقاط طی سال‌های اخیر مورد دست‌اندازی بعضی افراد قرار گرفت، رودخانه گنجایش حجم سیلاب را در برخی نقاط ندارد.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: بستر رودخانه‌های استان در بعضی نقاط طی سال‌های اخیر مورد دست‌اندازی بعضی افراد قرار گرفت، رودخانه گنجایش حجم سیلاب را در برخی نقاط ندارد.

 

به گزارش حرف آنلاین، حیدر داوودیان با بیان این‌که بهسازی برخی نقاط حساس سیل‌زده رودخانه‌های استان به ویژه در بابل در حال انجام است، اظهار کرد: عملیات پیشگیری از خسارات سیل و کنترل سیلاب در رودخانه‌های مازندران که پیش از آغاز بارندگی‌ها شروع شده بود همچنان در برخی نقاط استان از جمله شهرستان بابل در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که بابت احتمال طغیانی شدن رودخانه بابلرود داشتیم، همراه با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، همکاران و نیروهای منابع آب شهرستان بابل از زمان آغاز بارندگی‌ها تا بامداد روز چهارشنبه -8 آذر- در نقاط مختلفی که احتمال وقوع حادثه وجود داشت حضور یافتیم و برنامه‌ریزی‌های میدانی صورت گرفت و عملیاتی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که شدت بارندگی‌ در بخش‌های مختلف بابل متفاوت بود خاطرنشان کرد: در منطقه دیوا حدود 90 میلیمتر و در منطقه گرمرود 43 میلیمتر بارندگی داشتیم که این بارندگی‌ها سبب شد در برخی رودخانه‌ها سیلاب جاری شود.

داوودیان افزود: با حضور همکاران و مسئولان شهرستانی و استانی تصمیم‌هایی گرفته شد تا به منظور کاهش خسارت سیل و پیشگیری از آبگرفتگی در برخی مناطق مسکونی مسیر رودخانه به طور موقت تا زمان فروکش کردن سیلاب منحرف شود.

وی تصریح کرد: با توجه به این که بستر رودخانه‌های استان در بعضی نقاط طی سال‌های اخیر مورد دست‌اندازی بعضی افراد قرار گرفت، رودخانه گنجایش حجم سیلاب را در برخی نقاط ندارد. به همین دلیل در محدوده روستای احمدچاله‌پی بالا از توابع شهرستان بابل 2 دستگاه بیل مکانیکی مستقر شد تا انحراف مسیر سیلاب و همچنین بهسازی مسیر آب پس از فروکش کردن سیلاب را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: این 2 دستگاه بیل تا زمان ایمن‌سازی مسیر به فعالیت‌شان در محدوده روستا ادامه خواهند داد تا رودخانه  از پایین‌دست به بالادست لایروبی شود و با آزادسازی حریم رودخانه ظرفیت برای عبور سیلاب افزایش یابد.

داوودیان افزود: در روستای شهیدآباد هم شاهد بروز خساراتی بودیم که بلافاصله ماشین‌آلات لازم مستقر و فعال شد. اکنون نیز یک دستگاه بیل در این منطقه مشغول فعالیت است. در بابلرود هم از ظرفیت تهاتر مصالح رودخانه استفاده کردیم و پیمانکار مشغول بهسازی و لایروبی است.

وی درباره اقدامات پیشگیران شرکت آب منطقه‌ای مازندران برای مقابله با سیل در شهرستان بابل تصریح کرد: طی یک سال اخیر در شهرستان بابل افزون بر 100 کیلومتر لایروبی را در مسیرهای مختلف رودخانه و کانال‌ها انجام دادیم. اما با توجه به وسعت شهرستان، وجود 320 کیلومتر رودخانه در بابل و شیب کم منطقه در سیلاب‌ها آبگرفتگی را شاهد هستیم. در چنین شرایطی لازم است که لایروبی در حجم بالایی انجام شود. کارهایی که تا کنون در این زمینه انجام شد از بروز خسارات زیادی پیشگیری کرد، اما کفاف ایمن شدن شهرستان را نمی‌دهد. برای افزایش این اقدامات تامین اعتبار بیشتری نیاز است.