آقای جاودانی مقاومت کنید!

حرف آنلاین: در همه صنوف مشکلات و معضلاتی وجود دارد و معمولا موانع رشد و شکوفایی بدون مشارکت و خواست اعضای آن صنف یا جامعه برطرف نخواهد شد. جامعه خبرنگاران مازندران نیز با چالش های بسیاری دسته و پنجه نرم می کند و بیشتر خودِ اهالی رسانه به آن دامن می زنند. متاسفانه به جای اینکه […]

حرف آنلاین: در همه صنوف مشکلات و معضلاتی وجود دارد و معمولا موانع رشد و شکوفایی بدون مشارکت و خواست اعضای آن صنف یا جامعه برطرف نخواهد شد. جامعه خبرنگاران مازندران نیز با چالش های بسیاری دسته و پنجه نرم می کند و بیشتر خودِ اهالی رسانه به آن دامن می زنند. متاسفانه به جای اینکه اهالی رسانه با ایجاد وحدت و براساس منافع صنفی و گروهی حرکت رو به جلو داشته باشند، منافع کوتاه مدت و بدون آینده نگری را در نظر می گیرند.

چالش ساماندهی تعداد خبرنگاران عضو خانه مطبوعات استان و هدیه روز خبرنگار سال هاست نظیر جغد شوم دست از سر جامعه خبرنگاران استان بر نمی دارد. دوره قبل و فعلی هیئت مدیره خانه مطبوعات استان، مدیر کل سابق و فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هر کدام به نوبه خود شعارها و قول های مختلفی را در این خصوص سردادند ولی تاکنون به علت نبود وحدت و شجاعت لازم عملیاتی نشده است.

هفته گذشته بودجه ای به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تخصیص یافت که باعث روی کار آمدن دوباره بحث هدیه روز خبرنگار شد. هدیه روز خبرنگار چند سالی است از سوی استاندار به خبرنگاران تعلق میگیرد( در همه این سال ها بخشی از بودجه مصوب به عنوان هدیه به خبرنگاران پرداخت شده است). سازمان مدیریت ادعا می کند که از محل بودجه ای که اخیراً به ارشاد مازندران پرداخت شده، هدیه روز خبرنگار نیز باید پرداخت شود. البته مسئولان ارشاد مازندران نظر دیگری دارند و می گویند مبلغ دریافت شده، براساس تخصیص 40 درصدی بودجه فرهنگی شش ماهه اول سال است و مربوط به هدیه خبرنگاران نیست. مهم نیست که بودجه 200 میلیون تومانی مربوط به روزخبرنگار از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران دریافت شده یا نه؛ به هر حال به زودی تعلق خواهد گرفت، مهم نحوه هزینه کردن آن است.

به نظر نگارنده هدیه روز خبرنگار بلای جان جامعه خبرنگاران شده و علاوه بر اینکه باعث افزایش تعداد خبرنگارنماها شده، بودجه سال های گذشته که می توانست برای حوزه رسانه به یک سرمایه تبدیل شود، نیز به هدر رفته است.

در حال حاضر هیئت مدیره خانه مطبوعات اصرار دارد که نظیر سال های گذشته آن هدیه نه چندان قابل توجه که تاثیری در زندگی خبرنگاران ندارد، پرداخت شود تا از سوی خبرنگاران متهم به کم کاری نشوند. علاوه براین خواست هیئت مدیره، برخی خبرنگاران نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را تحت فشار قرار داده اند که هدیه روز خبرنگار حتما باید پرداخت شود.

تعداد کثیری از خبرنگاران مخالف اینگونه هزینه شدن بودجه روز خبرنگاران هستند و معتقدند که احد جاودانی باید مقاومت کند و اجازه ندهد با بودجه ای که می توان در حوزه رسانه استان تحول ایجاد نمود، نظیر گوشت قربانی رفتار شود. با این بودجه می توان ساخت مجتمع ای در خور شأن جامعه خبرنگاران استان را آغاز کرد و از دستگاه های مختلف استانی و کشوری، نمایندگان مجلس و حتی خود ارشاد استان برای تکمیل و تجهیز آن کمک گرفت. این مجتمع علاوه بر اینکه می تواند محل مناسبی برای خانه مطبوعات استان باشد، برای آن می توان سالن همایش، سالن کنفرانس، سالن ورزش و طبقه ای هم بعنوان سوئیت مهمانان در نظر گرفت که اگر خبرنگاری از شهرهای دور به مرکز استان سفر می کند، نگران یک شب اقامت در ساری نباشد. ایجاد فضای تجاری در همکف این مجتمع و اجاره آن نیز در تامین هزینه های خانه مطبوعات تاثیر بسزایی خواهد داشت و دیگر لازم نخواهد بود که هیئت مدیره خانه مطبوعات برای کوچکترین هزینه کاسه گدایی در مقابل مدیران دستگاه های اجرایی بگیرند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به این نکته حائز اهمیت باید توجه داشته باشد که ساخت این مجتمع می تواند آبروی جامعه رسانه ای و اثری به یاد ماندنی از دوره مدیریتی ایشان باشد. اجرای این پروژه که خبرنگاران می توانند در جذب بودجه برای ساخت و تجهیز آن کارایی ویژه ای داشته باشند، اراده ای قوی می خواهد که امیدواریم در مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد و خانه مطبوعات مازندران ایجاد شود.

 

اسحق پاک نیا