پیش‌بینی تولید 2 میلیونی برنج

حرف آنلاین – حسین زحمتکش/ نائب رئیس انجمن برنج ایران امسال را سال زراعی خوبی برای برداشت برنج دانست و گفت: با توجه به مساعد بودن جو هوایی و باران های به موقع سال زراعی خوبی در پیش داشتیم. علی اکبریان با بیان اینکه کشاورزان امسال در مناطقی که محدودیت کشت برنج وجود داشت اقدام […]

حرف آنلاین – حسین زحمتکش/ نائب رئیس انجمن برنج ایران امسال را سال زراعی خوبی برای برداشت برنج دانست و گفت: با توجه به مساعد بودن جو هوایی و باران های به موقع سال زراعی خوبی در پیش داشتیم. علی اکبریان با بیان اینکه کشاورزان امسال در مناطقی که محدودیت کشت برنج وجود داشت اقدام به زراعت کرده اند، گفت: برنج کاران مازندرانی به صورت خودجوش مبادرت به کشات برنج در بسیاری از مناطقی کردند که قبلا محدودیت زراعت داشت.

*افزایش 10 درصدی تولید

به گزارش حرف، وی افزود: پیش بینی می کنیم امسال بیش از 10 درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته داشته باشیم. اکبریان با اشاره به برداشت دو میلیون تنی برنج در سال گذشته گفت: با در نظر گرفتن رتن و کشت دوباره پیش بینی می کنیم بین دو تا دو میلیون و 300 هزار تن تولید دشاته باشیم. نائب رئیس انجمن برنج ایران درباره مقدار واردات برنج گفت: با در نظر گرفتن مصرف سرانه 36 تا 37 کیلوگرم برای هر نفر نیازمند 700 هزار تن واردات برنج هستیم که اگر امسال 200 هزار تن افزایش تولید داشته باشیم باید به همین مقدار از واردات کاسته شود.

وی واردات برنج را از ابتدای مرداد ماه امسال به مدت چهار ماه ممنوع دانست و گفت: علاوه بر 700 هزار تن برنج وارداتی نزدیک به 150 هزار تن به عنوان ذخیره استراتژیکی وارد می شود. اکبریان افزود: مقدار برنج وارداتی جهت ذخیره استراتژیک در گذشته 300 هزار تن بود که با مساعدت وزرات جهاد کشاورزی این مقدار به نصف کاهش یافت. اکبریان تاریخ برداشت برنج را 25 تیرماه دانست و گفت: کارخانه های شالیکوبی نیز از این تاریخ در حل فعالیت هشتند و تا به الان شاهد تولید برنج با کیفیت و مرغوبی بوده ایم.

این فعال اقتصادی درباره تعداد شالیکوبی های استان گفت: 1260 واحد شالیکوبی در مازندران فعالیت می کنند که عضوی از مجموعه سه هزارتایی کشوری می باشند. اکبریان مقدار برنج تولیدی مازندران را بیش از 700 هزار تن دانست و خاطر نشان کرد: تمامی این مقدار بیان شده در شالیکوبی های استان تبدیل می شوند.

*برنج کیلویی 8 هزار و 300 تومان

وی در مورد قیمت برنج گفت: قیمت برنج پالول بین 8 هزار و 300 تومان و 8 هزار و 400 تومان خرید و فروش می شود که در صورت بوجار و بسته بندی به کیلوی 9 هزار تومان می رسد. وی افزود: در دو ماه گذشته این برنج مبلغی بین 11 تا 12 هزار تومان در کیلو داشت. این تولیدکننده صنعتی برنج خاطر نشان کرد: با نزدیک شدن بهک2 افزایش برداشت برنج قیمت یاد شده 10 تا 15 درصد کاهش خواهد داشت.

*قیمت گذاری به دور از انصاف در خرید تضمینی

به گزاش حرف،اکبریان قیمت خرید تضمینی برنج را به دور از انصاف دانست و گفت: در حال حاضر قیمت خرید تضمینی برنج آنقدر پایین است که انبارهای دولتی نتوانسته اند خریدی از کشاورزان داشته باشند. نائب رئیس انجمن برنج ایران خواسته کشاورزان این است که دستگاه های دولتی و سازمان هایی که در راس حمایت برنج هستند پای کار بیایند تا به صورت خرید توافقی و خرید تضمینی از بازار برنج داخلی حمایت شود. اکبریان افزود: در حال حاضر انبار های خرید تضمینی برنج در مازندران خالی است و این نشان از عدم رضایتمندی کشاورزان در معامله با دولت می باشد.

 

* این خبر در شماره ۱۷۶۳٫ روزنامه حرف مازندران در تاریخ ۱۷ مرداد چاپ شده است