نوچ برگزیدگان خود را شناخت

سومین اختتامیه شعر تبری نوچ در شهرستان سوادکوه با حضور دست اندرکاران، شاعران و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد. به گزارش حرف آنلاین، در این همایش رحمت الله حسن پور شاعر پیشکسوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه و موسس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان سوادکوه بیان کرد: نوچ […]

2784962

سومین اختتامیه شعر تبری نوچ در شهرستان سوادکوه با حضور دست اندرکاران، شاعران و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

به گزارش حرف آنلاین، در این همایش رحمت الله حسن پور شاعر پیشکسوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه و موسس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان سوادکوه بیان کرد: نوچ یعنی شکوفه بهاری برای اینکه نسل جوان زبان مادری را ترویج کنند و استعدادهای جوان شناخته شوند این چشنواره بنیان گذاری شده است.

وی با اشاره به پیشینه و فرهنگ غنی سوادکوه درادبیات تبری گفت: در جشنواره استعدادهای جوان شناسایی و معرفی گردند، هدف باید جوان گرایی قرار گیرد.

نرگس زارع  یکی از شاعران برتر این جشنواره بیان می کند: یک سال و نیم به طور حرفه ای  در بخش غزل سرایی و شعر تبری فعالیت دارم و این جشنواره ها در ترغیب و تشویق شاعران بسیار موثر است .

زارع  بر فرهنگ سازی در جهت ترویج گویش تبری در خانواده تاکید کرد و افزود: تلاش کنیم با فرزندان خود با گویش محلی سخن گوییم تا این گویش حفظ شود.

احد جاودانی، در آیین اختتامیه سومین جشنواره شعر تبری نوج در شهرستان سوادکوه، این جشنواره و جشنواره موسیقی لیلم را از جمله رخدادهای فرهنگی مهم استان برشمرد و بر تداوم برگزاری آن ابراز امیدواری کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، با بیان اینکه زبان و ادبیات هر کشور نمایانگر هویت مردم آن است، افزود: آنچه از ذهن و قلم یک ملت تراوش می‌کند، معرف هویت آن قوم و ملت است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ ملت ایران مجموع خرده فرهنگ‌های لر، کرد، بلوچ، فارس، مازندرانی و … است، ادامه داد: فرهنگ‌های مختلف و گویش‌ها و زبان‌های متفاوت در کشور سازنده فرهنگ مشترک ایرانی- اسلامی است و ما در عین کثرت دارای وحدت هستیم.

جاودانی با اشاره به اینکه ادبیات زبان معرفی هویت ما به جامعه جهانی است، علاوه بر حفظ و حراست آنچه از پیشینیان به یادگار مانده، بر افزودن به این گنجینه، نوآوری و بالندگی هر چه بیشتر آن تأکید کرد.

وی برگزاری جشنواره شعر نوج را در راستای این امر کار پسندیده‌ای دانست و افزود: دبیرخانه این جشنواره به‌طور دائم در شهرستان سوادکوه مستقر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با پیشنهاد اینکه آثار برگزیده این جشنواره به‌صورت کتاب چاپ گردد، این امر را عاملی برای استفاده دیگران از این امر دانست.

وی با بیان اینکه هیچ برنامه فرهنگی نمی‌تواند مدعی کامل بودن باشد، از جمله دلایل این امر به زایش و نوآوری فرهنگی اشاره کرد.

جابر خانلری، دبیر عملی جشنواره، با بیان اینکه سومین سال متوالی برگزاری این جشنواره دائمی در شهرستان سوادکوه است، خاطرنشان کرد: این جشنواره برای همیشه نیز در این شهرستان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال بیش از 80 شاعر در بخش مسابقات این جشنواره شرکت کردند، تعداد آثار ارسالی را بیش از 400 اثر برشمرد و افزود: مسابقات در سه بخش بالای 30 سال (اصلی)، کمتر از 30 سال (جوانان) و بخش ویژه با موضوع محیط زیست و منابع طبیعی بوده است.

خانلری تعداد برگزیدگان کل سه بخش را 12 نفر بشمرد و افزود: از این تعداد 6 نفر از بخش اصلی، 3 نفر از بخش جوانان و 3 نفر نیز از بخش ویژه هستند.

دبیر علمی جشنواره با بیان اینکه شاعران علاوه بر استان مازندران از استان‌های سمنان، گرگان و تهران در این جشنواره شرکت کرده‌اند، افزود: مردم قصران و میگون تهران تبری زبان هستند و امروز نیز هیئتی از آنجا حضور یافته‌اند.

وی تعداد آثار را به تفکیک نوع شعر، 276 دوبیتی، 63 غزل، 34 مثنوی، 5 چهارپاره و 16 اساشعر و پچکه سوت برشمرد.

خانلری هدف این جشنواره را اشاعه و پاسداشت زبان تبری و نکوداشت پیشکسوتان و فعالان این عرصه عنوان کرد و گفت: هر سال در برگزاری جشنواره از دو شاعر پیشکوسوت زبان تبری تقدیر به عمل می‌آید و امسال این دو شاعر گرانقدر غضنفر بالی‌لاشک و احمد طیبی هستند.

وی با بیان اینکه بیش از 250 شاعر در سطح استان با ما همکاری دارند و این جشنواره به ترویج شعر تبری بسیار کمک کرده است، افزود: گویش‌های منطقه غرب و شرق بسیار به‌هم نزدیک شده و واژه‌هایی که در شرق و غرب مجزا شناخته شده بود، اکنون مورد استفاده هر دو حوزه قرار گرفته و تبادل فرهنگی و زبانی خوبی بین نقاط مختلف استان و حتی استان‌های همجوار صورت گرفته است.

سید یوسف موسوی شیخ، از جمله اهداف برگزاری این جشنواره را استعدادیابی شاعران جوان و ترویج فرهنگ تبری برشمرد و زبان را شاخه تاثیرگذار فرهنگ دانست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان سوادکوه با بیان اینکه 400 اثر به جشنواره ارسال شده است، خاطرنشان کرد: در داوری این جشنواره از شخصیت‌های شناخته شده شعر تبری استفاده شده و داوران در کمال بیطرفی به داوری آثار پرداخته‌اند.

وی با اشاره به بخش ویژه این جشنواره، افزایش گستره موضوعی اشعار و دیدن نیاز روز جامعه را موجب خرسندی دانست و افزود: شاعران از سراسر استان آثار خود را به این جشنواره ارسال کرده‌اند.