شکستگی دست باعث شد شطرنج‌باز شوم

آرین غلامی، شطرنج‌بازی است که حالا بیشتر از او می‌شنویم. شطرنج باز کشورمان در پایان مسابقات بین‌المللی ریلتون سوئد ضمن عبور از ریتینگ زنده ۲۵۰۰ موفق به کسب اولین نورم استادبزرگی شد. در پایان بخش استاندارد مسابقات بین‌المللی ریلتون سوئد آرین غلامی موفق شد جایگاه یازدهم را از آن خود کند. به گزارش حرف، غلامی […]

2

آرین غلامی، شطرنج‌بازی است که حالا بیشتر از او می‌شنویم. شطرنج باز کشورمان در پایان مسابقات بین‌المللی ریلتون سوئد ضمن عبور از ریتینگ زنده ۲۵۰۰ موفق به کسب اولین نورم استادبزرگی شد. در پایان بخش استاندارد مسابقات بین‌المللی ریلتون سوئد آرین غلامی موفق شد جایگاه یازدهم را از آن خود کند.

به گزارش حرف، غلامی با ریتینگ ۲۴۸۸ در دور نهم و پایانی مسابقات مقابل هبرلا از لهستان با ریتینگ ۲۵۵۰ صاحب برتری شد تا با کسب ۶.۵ امتیاز (هم امتیاز با نفر پنجم) در جایگاه یازدهم قرار گیرد. در پایان این رقابت‌ها آرین غلامی ضمن عبور از ریتینگ زنده ۲۵۰۰ موفق به کسب اولین نورم استادبزرگی شد، اما نقطه عطف عملکرد غلامی در مسابقات بین المللی ریلتون سوئد ، در بخش بلیتز بود که در این بخش آرین غلامی با ۶ پیروزی به نایب قهرمانی رسید.

آرین که متولد سال ۱۳۸۰ است در دور هفتم به حریفی از رژیم اشغالگر قدس برخورد، اما حاضر به مسابقه با او نشد تا از سکوی اولی باز ماند. انصراف از رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی آرین را از پاداش دلاری چشم‌گیر دور کرد، اما شطرنج‌باز ایرانی در اقدامی جوانمردانه دفاع از مردم مظلوم فلسطین را به قهرمانی ترجیح داد و همین موضوع بهانه‌ای شد تا میزبان این ورزشکار با اخلاق در خبرگزاری فارس باشیم.

درمطلب زیر گفت‌وگو با آرین غلامی را در ادامه می‌خوانید:

* چه شد که به سراغ رشته شطرنج رفتی؟

پاسخ سوال شما تنها یک کلمه است و آن هم «علاقه»؛ در ابتدا من ژیمناستیک کار می‌کردم و زیرگروه قهرمانی هم بودم، اما حادثه‌ای برایم رخ داد و دستم شکست. واقعیت این است که در حال انجام حرکات ساده بودم که این اتفاق برایم رخ داد. در کنار باشگاهی که می‌رفتم یک مرکز آموزش شطرنج هم بود. در خانواده‌مان هم نفرات زیادی شطرنج بازی می‌کردند و به همین دلیل تصمیم گرفتم به سراغ این رشته بروم. در همان ماه‌های اول موفق شدم بهترین ریتینگ جهانی در رده سنی خودم را کسب کنم و پس از آن هم قهرمان جهان در سن خودم شدم.

* هیچ وقت دلت نخواست به سراغ فوتبال بروی؟

فوتبال هم بازی می‌کردم، اما حرفه‌ای نبودم. برای اینکه بتوانم در شطرنج موفق باشم به سراغ رشته‌های دیگر هم رفتم. به عنوان مثال دور زمین فوتبال می‌دویدم تا استقامت بدنی‌ام بالا برود و بتوانم بهتر در مسابقات سیمولتانه (همزمان با چندین نفر) بازی کنم.

* اولین مسابقه‌ بین‌المللی که شرکت کردی، کجا بود؟

مسابقات ارومیه نخستین رقابت‌های بین‌المللی بود که در آن حضور پیدا کردم و توانستم در دور اول بازیکن خارجی از ارمنستان را شکست دادم. در دور دوم هم به پیروزی رسیدم و همین موضوع موجب شد در سن خودم ریتینگ ۲۰۳۶ را به دست بیاورم که بالاترین ریتینگ در جهان بود. در آن زمان حدوداً ۶ سال سن داشتم و به همراه مادرم در مسابقات حاضر می‌شدم. این موضوع برای همه عجیب بود، اما از همان زمان فدراسیون هم چندان توجهی به من نداشت. اولین مسابقه خارجی‌ام هم در ترکیه بود که در همان اواین حضور قهرمان شدم.

* درس و تحصیل را چه می‌کردی؟

درس هم می‌خواندم، اما زمان زیادی به مدرسه نمی‌رفتم. شاید تنها یک ماه در طول دوران تحصیل به مدرسه می‌رفتم، اما در فصل امتحانات کتاب را سه روزه تمام می‌کردم و نمره‌هایم عالی بود. هر زمانی که می‌رفتم مدرسه آماده بودم و اگر بچه‌ها تا صفحه ۵۰ می‌خواندند، من تا صفحه ۶۰ می‌رفتم. بخش زیادی از این موفقیت را مدیون مادرم هستم که در تحصیل و شطرنج بهترین معلمم بود.

* آیا در شطرنج هم مانند تمام رشته‌ها ستاره هایی حضور دارند که خاص باشند؟

بله؛ شطرنج‌بازان کشورهای هند، چین و روسیه بسیار قوی و صاحب سبک هستند و پیروزی بر آنها سختی‌های خاص خودش را دارد. به نوعی می‌توان گفت که در حال حاضر شطرنج در دست این سه کشور است. من با آنها بسیار روبرو شده‌ام و هم شکست داشته‌ام و هم پیروزی.

* مدتی هم با فدراسیون دچار چالش بودی!

بله، متاسفانه در شرایطی که نایب قهرمان ایران بودم مرا از لیست تیم ملی خط می‌زدند. در آن زمان با پدرم مقابل فدراسیون تحصن کردیم که در ابتدا نتایجی داشت و قول‌‌هایی دادند، اما در نهایت هیچ کدام از آن قول‌ها انجام نشد. در آن زمان نزدیک به برگزاری انتخابات فدراسیون بودیم و آقایان می‌خواستند حواشی زودتر تمام شود. به هر حال حالا رابطه خوبی با فدراسیون دارم. من زود می‌بخشم و سریع دستم را زمین می‌گذارم و بلند می‌شوم. من از این ضربه‌ها در شطرنج زیاد خورده‌ام، اما خیلی سریع بلند شده و روی پایم ایستاده‌ام. پدرم همیشه به من می‌گوید حقت را روی صفحه بگیر، چون آنجا کسی نمی‌تواند مانع رشد تو باشد.

* آیا دوستان و اقوام هم درخواست بازی با تو می‌کنند؟

بله؛ یک شوهرعمه دارم که همیشه اصرار دارد که با من مسابقه دهد. برخی‌ها هم می‌گویند مهره وزیر را بیرون بگذارم و بازی کنم! در مجموع بیشتر با پدرم شطرنج بازی می‌کنم.

* تیم مورد علاقه‌ات در ایران و خارج  کدام است؟

در ایران که هوادار استقلال هستم. در خارج هم رئال مادرید را دوست دارم. رئال امسال شرایط خوبی ندارد و با جدایی زیدان و رونالدو کار بسیار سخت شده است. متاسفانه امسال زمان زیادی نداشتم که بتوانم بازی‌های استقلال را هم ببینم؛ ضمن اینکه این را هم باید بگویم که در شرایط کنونی طرفدار دوآتشه نساجی هستم. امیدوارم با شرایطی که نساجی دارد امسال در لیگ برتر بماند.

* در دیدار استقلال و نساجی دوست داری که کدام تیم برنده شود؟

نساجی!