رو به رشد؛ رو به ترقی

ساری-الناز پاک نیا// در سال های اخیر توجه به اشتغال بانوان مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. کلید واژه هایی مانند توانمندسازی زنان در کنار ایجاد اشتغال و یا به پایداری رساندن اشتغال بانوان به ویژه زنان و دختران خودسرپرست و یا بدسرپرست در این حوزه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. کلید واژه هایی […]

ساری-الناز پاک نیا// در سال های اخیر توجه به اشتغال بانوان مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. کلید واژه هایی مانند توانمندسازی زنان در کنار ایجاد اشتغال و یا به پایداری رساندن اشتغال بانوان به ویژه زنان و دختران خودسرپرست و یا بدسرپرست در این حوزه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

کلید واژه هایی که در این حوزه می تواند به توانمند شدن بخش مهمی از یک جامعه رو به رشد منتهی شده و بخشی از نارسایی ها و کاستی های زندگی خانواده ها یعنی تامین معیشت را سامان بخشد.

سمیه طوسی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در نخستین کارگروه امور بانوان استان با اشاره به اینکه اولویت های این اداره کل با نگاه به گستره جغرافیایی استان مازندران و با تاکید بر اولویت های زیست محیطی استان تدوین شده است به حضور تشکل های قدرتمند در حوزه توانمندسازی زنان در استان اشاره کرد و تصریح کرد: این تشکل ها در سال های اخیر با ارائه طرح هایی در این حوزه به توانمندسازی زنان کمک کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در سازمان مدیریت و شورای توسعه و مدیریت استان نیز طرح های موفق مورد استقبال قرار گرفت، بیان کرد: این طرح ها در حال اجرایی شدن است و به عنوان نمونه به سایر استان های کشور برای اجرا معرفی شده است.

حسن حسن نژاد معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران نیز در سخنانی با اشاره به اینکه کاهش هزینه های تولید در ایجاد اشتغال اهمیت به سزایی دارد، افزود: طرح های بسیاری در حوزه های مختلف ایجاد شده است که هنوز خروجی های آن موجود نیست، باید طرح ها به عنوان فرصت برای توسعه استان در نظر گرفته شود، اجرایی شده و خروجی داشته باشد و صرفا به بایگانی نرود.

وی با بیان اینکه مهم ترین نکته در توانمندسازی زنان، ایجاد مهارت ها است و این امر باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد:منابع بسیاری در اختیار استان وجود دارد و در بسیاری مواقع از این منابع غفلت می کنیم. مجموعه تسهیلات پرداختی در استان به خوبی نشان می دهد که می توان فرصت های زیادی ایجاد کرد با این شرایط که باید به دنبال طرح هایی با توجیه اقتصادی بود در این صورت سرمایه گذاران و بانک ها نیز به این شرایط اقبال نشان می دهند.

سهم 58 درصدی بانوان در جذب ناظران کشاورزی

علی فلاح معاون توسعه و مدیریت منابع جهاد کشاورزی مازندران در سخنانی با اشاره به اینکه در سال های گذشته با به کارگیری ناظرین بخش کشاورزی، سهم 58 درصدی به بانوان اختصاص یافته است، تصریح کرد: 87 درصد از این افراد دارای تسهیلات فوق لیسانس و دکترا بودند که باید در طی ده سال آینده به مراکز خدمات کشاورزی رفته و در این واحدها مستقر شوند.

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی کاهش مصرف سموم در بخش کشاورزی است که با صادرات برنج مازندران به اروپا و آمریکا محقق شده است، افزود: امروز تلاش می کنیم به افرادی که در این بخش فعال هستند توجه بیشتری شده است تا بتوانیم از طریق بانوان و گروه های مختلف در این راستا فرهنگ سازی صورت دهیم.

اضافه شدن 10شغل جدید به سامانه مشاغل خانگی

اسلامی رئیس اداره کارآفرینی معاونت اشتغال اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران نیز با اشاره به اینکه 322 رشته در حوزه مشاغل خانگی برای دریافت تسهیلات در سامانه مشخص شده است، تصریح کرد:  این مشاغل در لیست دستگاه های مختلف وجود دارد و با توجه به نیازها این تغییرات انجام می شود.

وی بیان کرد: در بسیاری از طرح هایی که به عنوان مشاغل خانگی معرفی می شود، باید به بازار کار توجه شود و بتواند عایدی برای خانواده ها داشته باشد.

اسلامی از اضافه شدن ده شغل جدید به سامانه مشاغل خانگی در راستای حمایت از مشاغل جدید و کارآفرینان خبرداد و افزود: این مشاغل جدید می توانند از تسهیلات این حوزه برخوردار شوند.

رونق کسب و کار اینترنتی بانوان

یدالله طهماسبی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران نیز با اشاره به اینکه 24میلیون سیم کارت و کاربر فعال در استان مازندران وجود دارد که سهم بانوان کارآفرین این فعالان 25درصد است، بیان کرد: با حضور این میزان بانوان فعال می توانیم به خوبی کسب و کارهای اینترنتی را در استان رونق دهیم.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته کسب و کارهای اینترنتی در مازندران، 56 درصد رشد داشته است، عنوان کرد: امروز باید تمام فعالان حوزه کسب و کار را به سمتی سوق دهیم که بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند. امروز باید محتوای تولید شده به ثروت تبدیل شود.

طهماسبی با بیان اینکه مازندران نخستین استانی است که در رونق کسب و کارهای اینترنتی بانوان پیش قدم شده است و در این بخش فعالیت خود را از سال ها پیش آغاز کرده است، تصریح کرد: بسترهای لازم اینترنتی برای توسعه کارآفرینی بانوان در این فضا مهیا است.

توانمندسازی زنان و کاهش آمار طلاق

حجت الاسلام موسوی معاون اداره کل دادگستری استان مازندران نیز در این نشست در سخنانی با بیان اینکه ایجاد اشتغال و توانمندسازی زنان می تواند زمینه و بستر بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی فرزندان خانواده ها را کاهش دهد، بیان کرد: در بررسی روند پرونده های کیفری، با آسیب هایی مواجه می شویم که فرزندان خانواده ها ناشی از کمبودهای اقتصادی می دانند، از این رو در مواردی که سرپرست و پدر خانواده از تامین تمام مایحتاج زندگی عاجر است توانمند شدن زنان می تواند بستر مناسبی برای کاهش آسیب ها باشد.

وی با اشاره به اینکه همه باید به بانوان کمک کنیم تا در کنار خانواده ها بمانند و سهمی در اقتصاد خانواده داشته باشند، افزود: امروز در مباحث مربوط به طلاق به مساله عدم کفاف درآمد و اقتصاد خانواده ها توجه نمی شود، بسیاری مشاوره ها باید به این سمت سوق یابد که  افراد توانمند شده و در کنار یکدیگر بتوانند زندگی کنند.