معرفی کلاردشت و جاهای دیدنی، اماکن گردشگری ، اقامتی به همراه نقشه و مسیر دسترسی+عکس

حرف آنلاین:کلاردشت با اب و هوای خنک و مناظر زیبا و شگفت انگیز همچون نگینی در مازندران می درخشد و سفر به کلاردشت را به یکی از خاطره انگیزترین لحظات مسافران تبدیل می کند .

این ناحیه از جنوب به کوه‌های تخت سلیمان تا حدود گردنهٔ کندوان، از شمال به شهر عباس‌آباد و دریای خزر، از شرق به شهر مرزن‌آباد چالوس و بخش کجور نوشهر و از غرب به سه هزار تنکابن محدود است. کلاردشت یکی از نقاط مرتفع مازندران محسوب می شود که گردشگران را با مجموعه ای از زیبایی های طبیعی روبرو می کند و به یکی از مقاصد گردشگری مهم مازندران تبدیل شده است .  بهترین زمان برای سفر به کلاردشت با اب و هوای خنک ان فصل بهار و تابستان است . همچنین این شهر در پاییز و زمستان نیز با جاذبه های طبیعی و زیبایش میزبان مسافرانی است که با سردی هوا مشکلی ندارند .

 

مسیر دسترسی به کلاردشت

برای رفتن به کلاردشت باید از جاده چالوس به سمت مرزن اباد برویم و سپس مسیر مرزن اباد تا کلاردشت را ادامه دهیم . در این مسیر جاده زیباو دلنواز عباس اباد را می بینید. جاده ای که با پیچ وخم های سبز در میان جنگلی با درختان زیبا و بلند روح مسافران راجلا می بخشد و انتهای ان به جاده ساحلی می رسد . فاصله کلاردشت با شهرستان چالوس حدود 50 کیلومتر و همچنین فاصله کلاردشت تا تهران حدود 130 کیلومتر می باشد

مسیر عباس آباد به کلاردشت

 

تاریخچه کلاردشت

کلاردشت به واسطه ارتفاع شهر از سطح دریا اغلب با اب و هوایی خنک شناخته می شود که در جنوب غربی استان مازندران قرار دارد .این شهر در قدیم تنها یک روستای سرسبز بود که اندک اندک با شناخته شدن ان توسط گردشگران و بالارفتن محبوبیت ان گسترش یافت و به شهر تبدیل شد . این شهر با جمعیت حدود 14 هزار نفری به یکی از قطب های گردشگری مازندران تبدیل شده است.  با اینکه شغل اکثر بومی های منطقه کشاورزی و دامداری و صنایع دستی می باشد اما رونق گردشگری در این شهر باعث تحول اقتصاد این منطقه به واسطه این صنعت شده است .

کلاردشت دارای ۵ منطقه لاهو حسنکیف، رودبارک، ولبال و کردیچال است.  مردم بومی کلاردشت از قومیت طبری هستند.

 

روستاها و ییلاقات کلاردشت

در ذیل می توانید لیست روستاهای مهم کلاردشت را به اختصار بخوانید:

 

1- روستای رودبارک

رودبارک کلاردشت

روستای رودبارک در منطقه کوهستانی کلاردشت قرار دارد و با مناظر طبیعی و دست نخورده و یخچال های طبیعی ، رودخانه سردابرود و علم کوه به یکی از جاذبه های گردشگری کلاردشت تبدیل شده است . مردم این روستا در کنار دامداری به کشت گیاهان دارویی و سبزیهای کوهی نیز روی اورده اند  . برای رسیدن به این روستا از مسیر خیابان پاسداران کلاردشت می توانید به این روستای زیبا و دیدنی بروید و لحظات خوبی را برای خود بسازید .

 

2- روستای مازیچال

مازیچال کلاردشت

روستای مازیچال یکی از روستاهای کوچک و بی نظیر کلاردشت محسوب می شود که می توانید دریایی از ابرها را در زیر پای خود ببینید . این روستا بعلت کمبود اقامتگاه برای گردشگران به مقصدی برای مسافرانی که دوستدار کمپینگ و چادر زدن در طبیعت می باشند تبدیل شده است . در این روستای طی فصل های بهارو تابستان می توانید گله های گاو و گوسفند را که برای چرا می روند مشاهده کنید اما اگر کمی شانس داشته باشید در فصل های سرد سال می توانید انتظار ملاقات گراز  و گرگ و خرس را هم داشته باشید . این روستا در 20 کیلومتری کلاردشت قرار دارد نام ان از دو بخش مازی و چال تشکیل شده است که در گویش مازندرانی مازی به معنای درخت بلوط و چال به معنای گودال میباشد که به معنای جایی که درختان بلوط بسیار در انجا یافت می شود است . این روستا با ارتفاع 2600 متر از سطح دریا یکی از جاذبه های زیبای گردشگری کلاردشت می باشد

 

3-  روستای هریجان

هریجان کلاردشت

روستای هریجان، در نزدیکی سیاه‌بیشه کلاردشت است که به معرب واژه هریگان به معنای سرزمین آریایی است . از نقاط دیدنی این روستا می توان به آبشار زیبا و بلند آن اشاره کرد که برای دیدن نواحی بالا و تاج آبشار باید از اداره محیط زیست چالوس، اجازه بگیرید. این روستا با مسیرهای زیبا و دشت های بی نظیر در میان آفرودسواران جذابیت زیادی دارد . هریجان با جمعیت کمتر از 500 نفر منطقه ای بکر برای مسافران و خلق لحظات ناب با طبیعت می باشد .

 

4-  روستای کردیچال

کردیچال کلاردشت

روستای کردیچال از توابع شهر کلاردشت با اب و هوای خنک و دلنشین و مناظر سرسبز در اردیبهشت شما را به یاد عکس های زیبا از بلندی های سوئیس و روستاهای زیبایش می اندازد . مسیر دسترسی به این روستا از پیچ خطرناک کلنو عبور می کند . این روستا با مردم مهمان نوازش یکی از مقاصد گردشگران برای پیاده روی و کوهنوردی به شمار می رود که مراکز اقامتی مانند کلبه وسوئیت برای اجاره به گردشگران نیز دارد .

 

5- روستای سیاه‌بیشه

روستای سیاه بیشه کلاردشت

روستای بعدی در کلاردشت سیاه بیشه است که در اغلب فصل های سال با مه غلیظی پوشانده شده است که دارای وسعتی حدود 9 هزار هکتار میباشد که در فاصله 40 کیلومتری چالوس و در جنوب مرزن اباد واقع شده است و شکار در این منطقه ممنوع می باشد . یکی از دلایل نام گذاری این روستا مه غلیظ در روستا است که با تاریک کردن این منطقه به ان نام سیاه بیشه داده اند

 

مکان های گردشگری کلاردشت

در لیست زیر می توانید مکان های مشهور گردشگری در کلاردشت را مشاهده کنید که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می پردازیم :

1- دریاچه ولشت

2- علم کوه

3- جاده کلاردشت به عباس آباد

4- کاخ اجابیت

5-جنگل مِجِل

6- تپه کلار

7-آبشار هریجان

8-مرداب دیوک

9- جنگل مازو

10-دریاچه حصارچال

11-آبشار اکاپل

 

1-  دریاچه ولشت

دریاچه ولشت یکی از زیباترین دریاچه های ایران می باشد که در ارتفاعات کلاردشت می توانید از این موهبت طبیعی لذت ببرید . آب این دریاچه که با چشمه های زیرزمینی و آب باران تامین می شود در فهرست میراث طبیعی ایران قرار داشته  و امکانات گردشگری از قبیل شنا، قایق سواری ، ماهیگیری در این دریاچه برای مسافران فراهم می باشد . این دریاچه با 20 متر عمق و 15 هزار مترمربع مساحت بزرگترین دریاچه آب شیرین مازندران است که در میان کوههای سربه فلک کشیده البرز محصور شده و با منظره بکر خود میزبان گردشگران داخلی و خارجی می باشد . از دیگر امکانات گردشگری و اقامتی این دریاچه می توان به رستوران، اسکله ، سوئیت اقامتی ، زمین والیبال ، نمازخانه، سرویس بهداشتی و کمپینگ اشاره کرد .

 

2- علم‌کوه

علم کوه + کلاردشت

علم کوه یکی از کوه های بلند در ایران با قله ای به ارتفاع 4850 متر است که بر فراز کلاردشت خودنمایی می کند و میزبان کوهنوردان حرفه ای از سراسر ایران می باشد . ذکر این نکته لازم است که برای کوه نوردی در علم کوه باید لوازم و تجهیزات حرفه ای کوه نوردی به همراه داشته باشید . در مسیر صعود به این کوه زیبا تخته سنگی بزرگ به حالت عمودی  و ایستاده روی سطحی کوچک در شیب کوه قرار دارد که به یکی از جاذبه های این کوه تبدیل شده است و بومیان به آن سنگ سماور می گویند .  علم کوه از مسیر غرب به دره های سه هزار و از شرق به سیاسنگ و از شمال به چالوس و از جنوب هم به خرسان متصل می شود . برای کوهنوردانی که به این کوه صعود می کنند سه جان پناه در نظر گرفته شده که جان پناه خرسان در ارتفاع 4700 متری با عنوان مرتفع ترین جانپناه ایران، پناهگاه سرچال در ارتفاع 3800 متری و جانپناه سیاه سنگ ارتفاع 4300 متری قرار دارد . این را هم باید گفت که در فصل زمستان امکان صعود به این کوه وجود ندارد .

 

3-  جاده کلاردشت به عباس‌آباد

جاده کلاردشت

جاده کلاردشت بی شک یکی از بی نظیرترین جاده های ایران به لحاظ زیبایی و شگفتی است که چشم هر بیننده ای را به خود مبهوت می کند و از دیدن آن سیر نمی شوید . این جاده جنگلی با درختان رویایی از کلاردشت به سمت عباس آباد همراه با پوشش سبز جنگل به همراه چشمه های پر آب حدود 25 کیلومتر طول دارد و با پیچ و خم هایش در دل جنگل یک منظره زیبا و مقصد گردشگری برای عکاسان و تصویربرداران به شمار می رود . برای رفتن به این جاده اگر از سمت کرج وارد جاده چالوس شدید حداقل 3 الی 4 ساعت رانندگی لذتبخش را در پیش رو دارید . بعد از ان به سمت مرزن آباد می روید و تابلوی کلاردشت را که دیدید به سمت چپ بپیچید و یک ساعت در این مسیر زیبا به سمت کلاردشت حرکت کنید .

 

4- کاخ اُجابیت (کاخ اجابت)

از دیگر مناطق دیدنی برای گردشگرانی که به کلاردشت سفر می کنند بی شک می توان به کاخ اجابیت اشاره کرد که در بلندی های جنوب شهر کلاردشت قرار دارد و با قدمت تقریبا 80 ساله و معماری زیبای الهام گرفته شده از بناهای اروپایی با حیاطی فضاسازی شده پر از درختان بلند و سرسبز یکی از مقاصد توریست ها در سفر به کلاردشت به شمار می رود .

در داخل این کاخ قدیمی می توانید با دیدن عتیقه ها و اشیای قدیمی و دیدنی سفری به گذشته داشته باشید . کاخ اجابیت تنها دو کیلومتر با کلاردشت فاصله دارد .

 

5- جنگل مِجِل

روستای مجل در کلاردشت با جنگلی زیبا در انتظار شماست . این روستا در نزدیکی روستای رودبارک قرار دارد که می تواند بطور حتم یکی از مقصد های شما برای بازدید از جاذبه های کلاردشت به شمار رود . جنگل مجل که حدود 6 کیلومتر به شهر حسنکیفت فاصله دارد در دره کلاردشت واقع شده و طبیعت زیبا و دلنشینی دارد .

 

6- تپه کلار

تپه کلار یکی از مکان های زیبای گردشگری کلاردشت است که به ثبت ملی رسیده و حفاری های انجام شده در آن نشان از شهری قدیمی در این منطقه می دهد  . تاریخ تپه کلار به هزاره دوم پیش از میلاد می رسد و این منطقه با دشت های بسیار زیبا و با این قدمت باستانی یکی از ده ها جاذبه گردشگری کلاردشت می باشد . این تپه با عبور از جاده چالوس و شهر مرزن آباد و زمانی که وارد جاده کلاردشت می شوید با عبور از روستاهای این منطقه  و جاهای دیدنی به روستای لاهو می رسید که تپه کلار را می توانید در این روستا پیدا کنید . این را هم بدانید که اولین کاوش های در تپه کلار در سال 1385 انجام شد و استخوان ها و ظروف سفالی در این قسمت پیدا شد و با نمونه نگاری و آزمایش آنها قدمت آن به بیش از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح تشخیص داده شد .

 

7- آبشار هریجان

آبشار هریجان + کلاردشت

آبشار هریجان که در روستایی به همین نام قرار دارد یکی از مناطق دیدنی کلاردشت محسوب می شود که با جاده چالوس به کلاردشت 10 کیلومتر فاصله داشته و برای دسترسی به این آبشار می توانید از جاده چالوس به سمت سیاه بیشه حرکت کنید و بعد از طی 4 کیلومتر به رستوران جعفر میردار سلطانی رسیده و از اینجا باید 5 کیلومتر دیگر رانندگی کنید و پس از 15 دقیقه رانندگی در جاده خاکی به روستای هریجان می رسید. آبشار هریجان در بخش غربی این روستا قرار دارد که می توانید از راهنماهای محلی نیز برای رسیدن به این آبشار کمک بگیرید .

 

8- مرداب دیوک

مرداب دیوک

مرداب دیوک که در روستای پیمبور کلاردشت واقع شده است یکی از مناطق دیدنی و عجیب این منطقه به شمار می رود . این مرداب در جنگلی پرشاخ و برگ واقع شده که مرداب را احاطه کرده اند که گاها منظره ای ترسناک از فیلم های خارجی را در ذهن تداعی می کند . سطح این مرداب توسط خزه پوشانده شده و تنه درختی بزرگ در وسط این مرداب منظره ای زیبا برای طبیعت گردان ایجاد کرده است . برای رفتن به این مرداب فصل بهار و تابستان را به شما پیشنهاد می کنیم تا زیبایی های این مرداب را با درختان سبز اطراف آن مشاهده کنید .

 

9- جنگل آزو

جنگل آزو از بهترین جنگل های کلاردشت است که با جاذبه های زیبای خود مسافران را به خود جذب می کند . از جمله دیدنی های این جنگل می توان به مازیگاسر ، دشت جو پشت و عسلک اشاره کرد . جنگل آزو در کنار کوه گرگ قرار دارد که گونه های جانوری مختلفی در آن زندگی می کنند .

 

10- دریاچه حصارچال

برای معرفی جاذبه گردشگری دیگر کلاردشت می توان به دریاچه حصارچال رسید که در ضلع شرقی علم کوه و در ارتفاع 3800 متری قرار دارد و آب این دریاچه از ذوب شدن برف های این کوه تامین می شود . باید بگوییم که آب دریاچه حصارچال بسیار سرد است و برای شنا مناسب نیست . اگر برای کمپینگ در این منطقه برنامه ریزی کرده اید باید بدانید که در شب هوای این منطقه بسیار سرد می شود پس باید برای ان امادگی داشته باشید .

 

11- آبشار اکاپل

آبشار اکاپل نیز یکی از ده ها آبشار زیبا و دیدنی کلاردشت در جنگل کوهستانی سردی چال واقع شد و با منظره های بکر و جذاب میزبان گردشگران این منطقه می باشد . این آبشار در نزدیکی دریاچه ولشت قرار دارد و برای رسیدن به آن باید 900 متر از مسیر خاکی دریاچه پیاده روی کنید تا به این آبشار دل انگیز برسید .

 

امامزادگان کلاردشت

آستان امامزادگان سید حسن، سید حسین و سیده خیرالنساء (علیهم السلام) بعنوان مقاصد فرهنگی گردشگری در کلاردشت به شمار می رود .  این امامزادگان از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام بوده و با امکاناتی از قبیل زائرسرا و سرویس بهداشتی میزبان مسافرانی است که قصد اقامت و زیارت در این امامزادگان را دارند می باشد

 

مراکز خرید کلاردشت

وقتی صحبت از سفر می شود خرید کردن و سوغاتی گرفتن یکی از اصل های مهم مخصوصا برای خانم ها به شمار می رود . در سفر به کلاردشت هم شما می تواند از مراکز خرید مختلف دیدن کنید که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود .

پاساژ ولیعصر در نزدیکی مرکز میلاد نور ، مجتمع لیوسان  در بلوار امام خمینی و مرکز تجاری میلاد نور در خیابان شهید کریمی نژاد سه مرکز خرید محبوب در این شهر به شمار می رود .  همچنین برای سوغاتی نیز می توانید از انواع کلوچه ها و مرباها و ترشی ها محلی ، انواع زیتون و لواشک و صنایع دستی این منطقه تحفه ای برای خانواده و دوستان تهیه کنید .

 پنجشنبه بازار کلاردشت

در اکثر مناطق مازندران بازارهای روزانه تشکیل می شود که می تواند یکی از دیدنی های بومی برای گردشگران محسوب شود . پنجشنبه بازار کلاردشت نیز یکی از همین بازارهای دیدنی است که در زمینی به مساحت 11 هزار مترمربع برپا می شود و با محصولات متنوع و بومی خود یکی از جذابترین مقاصد خرید برای مسافران به حساب می آید که می توانند در آن انواع محصولات روستایی  و بومی و صنایع دستی را خریداری کنند .

 

رستوران های کلاردشت

در کنار خرید و گشت و گذار در دل طبیعت زیبای کلاردشت ، غذا یکی از موارد مهم سفر به این منطقه به شمار می رود . شما می توانید علاوه بر درست کردن کباب در دل جنگل های زیبای کلاردشت از رستوران های این شهر نیز لذت ببرید و طعم یک غذای محلی را در این رستوران ها بچشید .

در ذیل لیست رستوران های مهم کلاردشت آمده است:

1-رستوران اسماعیل سرآشپز

2-رستوران محلی گیلدا

3-رستوران آرش کلاردشت

4- رستوران اکبر جوجه

5- رستوران پیتزا سیزلر

 

1- رستوران اسماعیل سرآشپز

از بهترین رستوران های کلاردشت می توان به رستوران اسماعیل سرآشپز اشاره کرد که در اکثر موارد شلوغ بوده و با غذاهای بی نظیر مثل ماهی و کباب میزبان گردشگران می باشد .

 

2- رستوران محلی گیلدا

برای خوردن غذاهای محلی نیز می توانید به رستوران گیلدا مراجعه کنید . این رستوران با منوهای متنوع و کیفیت غذای عالی را می توانید در خیابان لامو روبروی پمپ بنزین بیابید . توصیه می کنیم که لذت خوردن یک غذای محلی مازندرانی را در این رستوران حتما تجربه کنید .

 

3- رستوران آرش کلاردشت

از رستوران های محبوب کلاردشت می توان به رستوران آرش رسید که بهترین غذاهای محلی و ایرانی را برای مسافران سرو می کند . این رستوران با محیط دلچسب با پارکینگ اختصاصی یکی از بهترین رستوران های کلاردشت است که غذاهای ان کیفیت بسیار بالایی داشته و طعم غذای آن تا مدت ها از خاطرتان نمی رود .

 

4- رستوران اکبر جوجه

رستوران اکبر جوجه هم که دیگر نیاز به توضیح ندارد . در این رستوران هم می توانید یک غذای عالی جوجه با طعم لذت بخش را پس از گردش در منطقه کلاردشت تجربه کنید .

 

5- رستوران پیتزا سیزلر

برای وعده شام یا غذا فست فودی نیز رستوران پیتزا سیزلر می تواند یک پیشنهاد خود برای گردشگران باشد که مشتریان زیاد این رستوران خود نشاندهنده کیفیت غذاهای فست فودی این رستوران هست .

 

در کلاردشت کجا اقامتگاه رزرو کنیم؟

برای اقامت در کلاردشت می توانید هم از هتل و هم از اقامتگاه های بومگردی این شهر استفاده کنید . اقامتگاه های بومگردی که در روستاهای این شهر قرار دارند می توانند ساعت خوشی را با لذت زندگی و تجربه زندگی در دل روستا برای مسافران ایجاد کنند . همچنین برای اجاره ویلا و سوئیت و هتل می توانید از اپلیکشین های موجود در ایران کار رزرو را انجام داده و لحظات خوشی را در کلاردشت تجربه کنید .

این مطلب ادامه دارد…

 

بیشتر بخوانید…

جاهای دیدنی کلاردشت؛ بهشتی که باید قدرش را بیشتر بدانیم

دیدنی های کلاردشت