بازگشت به متن

در ماه‌های اخیر، لزوم تسریع و تغییر درروند اطلاع‌رسانی دولت حتی در کشور نیز به گوش می‌رسد؛ این بار به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای جدید در این حوزه داشته و شوراهای اطلاع‌رسانی استان‌ها را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل کرده است. با افتتاح دبیرخانه این شورا، به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود […]

در ماه‌های اخیر، لزوم تسریع و تغییر درروند اطلاع‌رسانی دولت حتی در کشور نیز به گوش می‌رسد؛ این بار به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای جدید در این حوزه داشته و شوراهای اطلاع‌رسانی استان‌ها را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل کرده است.

با افتتاح دبیرخانه این شورا، به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود که روند اطلاع‌رسانی در استان مازندران دچار تحولاتی شود هم ازآن‌جهت که رسانه‌ها و خبرنگاران بتوانند به‌موقع به اخبار و رویدادها دسترسی پیدا کنند و نیز دولت نیز بتواند در حوزه بیان عملکردها موفق عمل کند.

 شاید متفاوت…

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در مراسم آغاز به کار دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی استان در این اداره کل از آغاز این تغییرات خبر داده و گفته بر طبق توافق وزارت کشور دبیرخانه این شورا به اداره کل منتقل‌شده است.

به نظر می‌رسد عباس زارع بر طبق گفته‌هایش تلاش می‌کند مسائلی که در استان رخ می‌دهد بررسی شود و در این دبیرخانه به مسائلی خواهند پرداخت که در استان مازندران مغفول مانده است.

زارع این را نیز اضافه کرده است که به‌صورت ماهیانه یک شهرداری، یک فرمانداری و یک اداره کل به‌عنوان دستگاه اجرایی برتر معرفی می‌شوند و از سویی نیز بسیاری از اتفاقات در استان رخ می‌دهد که دیده نمی‌شود  و این دیده نشدن ناشی از نپرداختن رسانه‌ها به این حوزه است.

وی در این نشست نمونه‌هایی مانند بررسی همه‌جانبه زباله مازندران و منطقه آزاد استان را اشاره‌کرده و در نظر دارد که به این حوزه‌ها و مواردی ازاین‌دست بیشتر بپردازد.

حسن حسن نژاد معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران نیز در این ستاد به نظر می‌رسد به دنبال، تولید محتوای همسوی با جریان‌های دولتی است و با تأکید بر فعالیت‌های جدید روابط عمومی‌های دستگاه‌های استان این ستاد را پیش خواهد برد.

وی تولید محتوا در حوزه عملکردهای دولت در استان گام مهم این شورا دانسته گفته است بسیاری از مسائلی که استان به آن مبتلا بوده است مانند زباله و پسماند بااطلاع رسانی اقدامات انجام‌شده توسط دولت در استان موجب دلگرمی و آرام بخشی به مردم خواهد بود اما…

 الزامات موفقیت در شورای اطلاع‌رسانی

در تقویت بازوان اطلاع‌رسانی دولت در مازندران دو حوزه روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها مقوله‌های مهمی هستند که به نظر می‌رسد باید در کنار یکدیگر دیده شوند. اگرچه شورای اطلاع‌رسانی دولت متشکل از روابط عمومی‌های دستگاه‌ها در کنار دبیرخانه و استانداری مازندران است اما می‌باید از بخش بزرگ‌تر به معنای واقعی یعنی رسانه نیز غافل نماند.

جایگاه رسانه‌ها در شورای اطلاع‌رسانی دولت تنها نباید به حوزه بازنشر محدود شود، در کنار اینکه امروز بسیاری از اخبار روابط عمومی‌ها توسط رسانه‌ها دیده نشده و یا به دلیل ارزش اندک خبری به‌خوبی منعکس نمی‌شوند. تبدیل‌شدن محتوای شورای اطلاع‌رسانی به اخبار روابط عمومی بازگشت به گذشته خواهد بود.

به نظر آنچه موجب عدم اطمینان اصحاب رسانه به‌عنوان رکن مهم در حوزه تولید محتوا و بازنشر مسائل موردنظر شورای اطلاع‌رسانی خواهد بود، دیده شدن جایگاه رسانه‌ها و خبرنگاران در این شورا است.

از سویی تغییر در رویه خبررسانی روابط عمومی‌ها، تغییر رویه خبررسانی مدیر محور به رویداد محور، تبدیل اخبار جلسه‌ای به اخبار گزارشی و آمار سنجی، لزوم توجه به حوزه تولیدگران محتوا در مازندران، تغییر در رویه رسانه‌ای مدیران از رسانه گریزی به پاسخگویی به خبرنگاران،  لزوم حضور خبرنگاران در تمام جلسات مهم و دارای ارزش خبری در استان، تشکیل کمیته خبرنگاران شورای اطلاع‌رسانی دولت در استان نیز گام‌های مهم‌تری است که برای موفقیت در حوزه اطلاع‌رسانی در مازندران می‌باید برداشته شود.

امروز مهم‌ترین و بازگو نشده تریم مشکل در حوزه اطلاع‌رسانی دولت در مازندران، در کنار نبود نیروهای تخصصی در حوزه روابط عمومی‌ها، عدم توجه این حوزه به اخبار جریان محور، رویداد محور به‌جای اخبار مدیرمحور است که موجب شود که مدیران در رأس اخبار قرارگرفته و رویدادهای مهم استان به‌خوبی دیده نشوند.

امروز رسانه‌‎ها از عدم حضور در جلسات مهم و تأثیرگذار استان گلایه دارند، این جلسات در آگاهی بخشی خبرنگاران از جریان‌های مهم استان و تصمیمات مدیران دولتی بسیار تأثیر داشته و از یک‌سویه شدن انعکاس اخبار و جریان‌ها جلوگیری می‌کند. از سویی با دعوت نبودن خبرنگاران به جلسات مهم استان  و نیز در کنار آن عدم پاسخگویی مدیران به رسانه‌ها و خبرنگاران در زمان‌های حساس موردنیاز موجب بعضاً گزارش‌های یک‌سویه و بدون پاسخ مدیران می‌شود.

ساماندهی و لزوم توجه به تولیدکنندگان محتوا در رسانه‌های مازندران موجب شده است که این حوزه بیش از گذشته در لایه‌های خاکستری فرورفته و آثار باارزش گذشته در حوزه عکس و خبر تولید نشود، ازاین‌رو احیای جایگاه نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا در استان می‌تواند بخش مهمی از خواست های شورای اطلاع‌رسانی را برآورده سازد.

ازاین‌رو به نظر می‌رسد با تغییر روندها و رویه‌ها و پوشاندن نقاط ضعف گروه‌های مختلف اطلاع‌رسانی در دولت، می‌توان به آینده شورای اطلاع‌رسانی دولت در استان امیدوار بود.

الناز پاک نیا