حرف مازندران برقراری سافاری در جنگل‌های نور را بررسی می‌کند

چشم در چشم شیر و پلنگ در الیمالات

ساری-گروه اجتماعی | حواشی جنگل های بکر و طبیعی مازندران به ویژه در منطقه الیمالات نور تمامی ندارد، تاکنون دو مدیرکل منابع طبیعی بر سر مدیریت و مجوزهای آن بازداشت شده اند، رئیس منابع طبیعی این منطقه ماه گذشته تغییر کرد، از چند سال پیش دفن زباله شهرستان نور در این منطقه صورت می گیرد، چهار هزار درخت با مجوز یا بی مجوز قطع شد، مدیر مجموعه گردشگری الیمالات دستگیر شد اما باز هم برای نگهبانی پارکینگ درخت قطع شدند و حالا تابلوهای تبلیغاتی مربوط به سافاری در مازندران آن هم در جنگل های نور خودنمایی می کند.

ساری-گروه اجتماعی | حواشی جنگل های بکر و طبیعی مازندران به ویژه در منطقه الیمالات نور تمامی ندارد، تاکنون دو مدیرکل منابع طبیعی بر سر مدیریت و مجوزهای آن بازداشت شده اند، رئیس منابع طبیعی این منطقه ماه گذشته تغییر کرد، از چند سال پیش دفن زباله شهرستان نور در این منطقه صورت می گیرد، چهار هزار درخت با مجوز یا بی مجوز قطع شد، مدیر مجموعه گردشگری الیمالات دستگیر شد اما باز هم برای نگهبانی پارکینگ درخت قطع شدند و حالا تابلوهای تبلیغاتی مربوط به سافاری در مازندران آن هم در جنگل های نور خودنمایی می کند.

سافاری نه تنها  دردسر نیست که یک شیوه نوین در گردشگری است، گردشگری که می تواند منجر به درآمدزایی و جذب هدفمند گردشگر نیز باشد اما به شرط مدیریت مسئولانه. آنچه امروز نگرانی بسیاری از دوستداران محیط زیست و طبیعت را نگران کرده است نبود مسئولیت اجتماعی در مدیریت طرح های توسعه گردشگری است.

سال گذشته نزدیک به همین ایام بود که خبر انتقال چهار توله ببر از باغ وحش مشهد به یک سافاری در شمال کشور مورد توجه قرار گرفته بود که بنا به یک سوءتفاهم کوچک، این بار مهم در میانه‌ی راه به مشهد بازگشت داده شد.

داستان آبان‌ماه سال گذشته درباره انتقال ببرها به هر صورت پایان یافت و حالا دو ماه است که شاهد آغاز فعالیت‌های پارک وحش الیمالات هستیم که علاوه بر چهار ببر نر و ماده، دو شیر نر و ماده نیز در آن لحظاتی خوش را برای گردشگران رقم می‌زنند.

به نوشته تسنیم حسین ایزدی مدیرکل گردشگری مازندران این اقدام سرمایه‌گذار را ایده جالبی عنوان کرد که می‌تواند سرآغازی مهیج و رغبت‌انگیز برای صنعت گردشگردی استان باشد و مخاطبان زیادی که علاقه‌مند به چنین سفرها و بازدیدهایی هستند را به سمت خود بکشاند.

حر منصوری عبدالملکی که راهنمای گردشگری و دیده‌بان میانکاله است نیز این اقدام را آغاز فصلی نو در گردشگری مازندران توصیف کرد و آرزو دارد همین شرایط را در زون تفرجگاهی میانکاله داشته باشیم جایی که ویژگی‌های خاص خود را دارد و منحصربه‌فرد است.

سوالی که برای خیلی‌ها پیش آمده درباره مجوز این پارک وحش است که رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با تسنیم گفت: سرمایه‌گذار مربوطه در سال گذشته مجوزهای گردشگری، محیط زیست و دامپزشکی را دریافت کرده است.

ربیعی درباره تأمین ماشین‌های سافاری گفت: سرمایه‌گذار، ماشین‌های قدیمی جنگی را از سقز کردستان خریداری و آنها را برای سافاری متناسب‌سازی کرده است، نشستن در این نوع از خودروهای شاسی بلند و جنگی با حصارهای اطرافش که گنجایش 10 نفر را دارد، در نوع خود جالب و هیجان‌آور است.

وی اظهار کرد “ایجاد چنین فضاهایی نیاز گردشگری مازندران است، آشنایی با رفتارهای حیوانات و اینکه فراهم‌آوردن محیط طبیعی امن و زیبا برای آنها تا چه اندازه در حیات و بقای آنها نقش دارد و اینکه طبیعت را برای زیستمندان آن حفظ کنیم، آثاری است که این نوع اقدامات دارد.

 

برنامه‌ریزی برای ساخت سافاری مازندران و پارک ببرها در الیمالات نور

 

سرمایه گذار مجموعه گردشگری الیمالات مردادماه 1400 هم در گفت و گو با همشهری اظهار کرده: تصمیم گرفتیم با توجه به ظرفیت‌های گردشگری طبیعی موجود در این منطقه و تنوع زیستی، مجموعه‌ گردشگری جذاب و منحصربه‌فرد بر مبنای طبیعت و حیات جانوری ایجاد کنیم که می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داخلی و خارجی داشته باشد.

محمود جوانمرد اظهار کرد: هفت قلاده توله ببر برای این سافاری پارک مد نظر خریداری شده و در حال نگهداری هستند تا پس از تکمیل مجموعه و ایجاد محوطه حفاظت شده و ایمن، این سافاری پارک راه‌اندازی شود. وجود این ببرها نقطه عطفی برای سافاری پارک حیوانات الیمالات می‌شود و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. مهم‌تر این که نوع مواجهه گردشگران با حیات وحش از حضور در باغ وحش و اسارت در قفس حیوانات تغییر می‌کند. در واقع تلاش ما این است که مردم را با طبیعت آشتی داده و به دامن طبیعت بیاوریم.

 

از پیمانکار مجتمع گردشگری الیمالات سه بار شکایت شده

 

روزنامه شرق در گزارش روز 28 مهرماه خود نوشته است: سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران با تاکید بر اینکه در سه مرحله، از پیمانکار مجتمع گردشگری الیمالات شکایت کرده‎ایم و پرونده در مراجع قضائی در حال پیگیری است، درباره تخلفات این مجموعه به «شرق» می گوید: «بعد از قطع درختان جنگل با هدف ساخت پارکینگ، اخیرا هم این مجتمع گردشگری، تغییرات جدیدی در همان محدوده نزدیک به پارکینگ، اعمال کرد که با ورود منابع طبیعی و دادستان شهرستان نور و استان مازندران، پرونده جدیدی برای پیمانکار مجتمع گردشگری الیمالات تشکیل شد.

 

منابع طبیعی: سافاری مجوز ندارد/ محیط زیست: سافاری مازندران مجوز دارد

 

این مقام مسئول در منابع طبیعی مازندران با اشاره به اینکه منابع طبیعی هم از طریق مراجع قضائی و هم از طریق استانداری مازندران پیگیر تخلفات پیمانکار مجتمع گردشگری الیمالات است، می گوید: «هیچ مجوزی به پیمانکار گردشگری الیمالات نداده ایم و چون تخلفات جدیدی هم داشته، به هیچ وجه مجوز نخواهیم داد، بلکه از استانداری مازندران به عنوان مرجع حل اختلاف بین دستگاهی خواستیم که مشکلات ما را با شرکت آب منطقه ای استان، حل وفصل کنند. در این صورت تکلیف این پیمانکار مشخص خواهد شد.

 

 

یک بام و دو هوایی در محیط زیست و منابع طبیعی

 

مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه مجوز راه اندازی پارک حیات وحش مایا در سال 1402 صادر شده است، توضیح می دهد که «مجوزهای لازم برای مجتمع گردشگری الیمالات و پارک حیات وحش مایا واقع در محدوده همین مجتمع از طرف سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست مازندران صادر شده است».