از چاپ ۱۱ کتاب تا برپایی محفل عزاداری مجازی

رضا مشمولی که  پیرغلام، نوحه‌خوان و مرثیه‌‌سرای ساروی است، بیش از دو دهه نام و یاد پدرش که خود یکی از پیرغلامان بنام شهر بوده است را زنده نگه داشت و همچنین ۱۱ کتاب به نام پدرش چاپ کرده و تولیدکننده بیش از ۳ هزار  نوحه و مرثیه است.  در روزهای آغازین از ماه محرم […]

رضا مشمولی که  پیرغلام، نوحه‌خوان و مرثیه‌‌سرای ساروی است، بیش از دو دهه نام و یاد پدرش که خود یکی از پیرغلامان بنام شهر بوده است را زنده نگه داشت و همچنین ۱۱ کتاب به نام پدرش چاپ کرده و تولیدکننده بیش از ۳ هزار  نوحه و مرثیه است.

 در روزهای آغازین از ماه محرم ۱۴۰۰، همین لحظاتی که ویروس کرونا با رنگی آتشین میدان‌داری می‌کند، همه ما غرق در خاطرات عزاداری سال‌های گذشته‌ایم و چه بسا حسرت می‌خوریم از اینکه ده شب اول را با آن شور همیشگی در میان ازدحام و موجی از عزاداران حسینی حاضر نخواهیم بود.

قطعا صدای نوحه‌خوانان و مداحان یکی از خاطراتی است که ما عشاق الحسین (ع) همزمان با شروع محرم در ذهنمان مرور کرده و مطالبی را که در ذهن داریم را زیر لب زمزمه می‌کنیم.

پیرغلامان و خدام الحسین (ع) از گذشته تاکنون برای همه ما قابل احترام بوده و هستند، از این رو همزمان با سیاه‌پوش شدن شهر و پیچیدن بوی محرم در فضا به مصاحبه با یکی از پیرغلامان مرکز مازندران پرداختیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

رضا مشمولی شاعر و نوحه‌خوان ساروی، فرزند مرحوم استاد احمد مشمولی متولد ۱۳۴۲، پیرغلام، نوحه‌خوان و مرثیه‌سرایی است که بیش از دو دهه در مسیر پدر حرکت کرد و نگذاشت الم امام حسین (ع) روی زمین بماند.در مطلب ذیل گفت و گوی اختصاصی حرف مازندران با رضا مشمولی را می خوانید :

*تولید بیش از ۳۰۰۰ نوحه و مرثیه

وی که تاکنون بیش از ۳ هزار نوحه و مرثیه ساخته و تا‌کنون بیش از ۵۰۰ اجرا داشته، می‌گوید؛ من در یک خانواده ای مذهبی به‌دنیا آمدم. پدرم از کودکی موذن بود، در واقع لالایی پدرم و اهل خانه قصه‌های مادربزرگم بود که به گوش ما هم رسید. به‌یاد دارم که پدرم مرا با قصه‌های امام حسین (ع) می‌خواباند و باور کنید که من هم فرزندانم را با همین قصه‌ها آشنا کردم.

*ماجرای شفایی که پدر از امام حسین (ع) گرفت

وی با بیان اینکه من نوکر و خادم سیدالشهدا  هستم و شفایم را از ایشان گرفتم، یادآور ‌شد: متاسفانه بنده در سن ۱۲ سالگی به بیماری بدی دچار شدم. شبی که همه از من قطع امید کردند، پدرم حوالی ساعت ۱۱ شب از مراسم سینه‌زنی به خانه آمد و  به من گفت که شفایت را گرفتم!!! سپس ۷۰ مرتبه سوره حمد را خواند و به یک استکان آب دمید، من آن را نوشیدم و به لطف سیدالشهدا (علیه السلام)، تا به امروز در قید حیات هستم.

مشمولی در ادامه تصریح کرد: البته به لحاظ پیشرفت‌های اجتماعی، ارتباطی و فرهنگی پیش آمده قطعا جوانان و بزرگان، روشن‌فکران و خبرگان در موضوع عاشورا و کربلا، بسیاری از خرافات را به‌دور ریختند و آنقدر پاکیزه و منزه این وقایع را توضیح دادند، به رشته تحریر درآورده و خواندند تا اینکه الان که من با شما صحبت می‌کنم شاید عده اندکی هنوز پای خرافات باشند.

*امام حسین (ع) فرد زبده در آزادگی و پرهیزگاری

این پیرغلام حسینی در توصیف حسین بن علی (ع) خاطرنشان کرد: از نظر ما ایشان یک فرد زبده در آزادگی و پرهیزگاری است، حال اگر در خصوص امام حسین(ع) تحقیق کنیم درمی‌یابیم که خواص امامت و ولایت را داراست و با یک بررسی کوچک می‌توان به پاسخ این سوال که چرا ایشان باید در دهم محرم سال ۶۱ هجری در کربلا باشد، چرا ۶ ماه قبل در مدینه بیعت نکرده و علت حرکتش چه بوده و چرا در مکه طواف خود را رها کرد، پی برد.

وی ادامه می‌دهد: این‌ها مسائل مهمی است و کنارش وقایع مقتل، اسارت، شهادت و غیره هم وجود دارد ولی نکته به نکته این مطالب را اگر بررسی کنید درمی‌یابید که از کنار این واقعه بهترین کتب و عالی‌ترین فیلم‌ها را می‌توان ساخت و تولید کرد تا اگر خدای ناکرده جماعتی از این موضوع گریزان هستند به این سمت و سو بپیوندند.

*به‌دست گرفتن پرچم پدر

مشمولی خاطرنشان کرد: پدرم در سال ۱۳۷۸ بیست و سوم آذر ماه ساعت ۱۰:۲۰ دار فانی را وداع گفت. من بعد از پدرم تقریبا کارشان را ادامه دادم و برای همه مناسبت‌های مذهبی شعر گفتم و اشعارم مورد استقبال واقع شد. از دوستانم تشکر می‌کنم که محبت کردند و اشعار مرا خواندند. من تقریبا از همان زمان تاکنون حدود ۲۲ سال غیر از امسال و سال گذشته که به‌دلیل کرونا نتوانستم میزبان خوبی برای عزاداران باشم از یک ماه مانده به محرم در منزل پدری نشستی با عزاداران حسینی و دوستان داشتم، تا صبح ذکر گفتیم، گریه کردیم شعر ساختیم، آهنگ ساختیم و مراسم برگزار کردیم.

*دورهمی از یک ماه قبل محرم تا شب عاشورا در بیت مشمولی

این نوحه‌خوان اضافه کرد: تقریبا همه بزرگان و عزیزان و عشاق اباعبدالله الحسین (ع) در منزل پدری حضور داشتند و من افتخار میزبانیشان را داشتم. در این ۲۰ سال اتفاقات خیلی جالبی افتاد، من از یک مانده تا اول محرم و از اول محرم تا شب عاشورا در منزل نشستم و بعد از عاشورا به همراه دوستان و هم هیاتی‌های خودم به‌نام “هیات جانم حسین (ع)” به مساجد و تکایا و حسینیه‌ها می‌رفتیم که حتما باز هم خواهیم رفت.

*حضور جوانان در محافل حسینی معجزه است

وی با بیان اینکه سال گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام وظیفه کردیم، اظهار داشت: من دنبال این نیستم که اگر یک بیماری بهبود یافت، بگوییم امام حسین (ع) معجزه کرد، بلکه دنبال این هستم که بگویم اینکه جوانان ما به لطف سیدالشهدا گرد پرچم ابا عبدالله الحسین (ع) جمع می‌شوند معجزه حسین بن علی (ع) است. اینکه درست در لحظه‌ای که همین جوانان می‌توانند کار دیگری ولو ناشایست انجام دهند زیر الم ابوالفضل عباس (ع) و زیر سایه امام حسین (ع) حضور پیدا کرده سینه می‌زنند اشک می‌ریزند و ذکر می‌گویند و برای وقایع عاشورا متاثر می‌شوند و با امامشان بیعت می‌کنند قول می‌دهند و سعی می‌کنند در مسیر راه حسین بن علی (ع) قرار بگیرند، خود بزرگترین معجزه است.

*نیازی نیست دروغ بگوییم

 مشمولی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه یک عده در مداحی‌ها برای اینکه بگویند مجلس ما گرفت و مجلس خوبی داشتیم و اشک مردم را درآوردیم ممکن است خدای ناخواسته دروغی یا حرف بیخودی بگویند که منعش در تذکر مقام معظم رهبری نیز آمده!! در حالی که بیان ساده‌ترین مسائل این وقایع، عظمت و بزرگی عاشورا را نشان داده و دل انسان را می‌شکند و اشک از دیده بیرون می‌آورد ، بنابراین نیازی نیست دروغ بگوییم.

* ما مانده‌ایم و خاطرات برگزاری قرائت زیارت عاشورا

این مرثیه‌سرای ساروی بیان می‌کند؛ در تمام مدتی که پدرم به‌عنوان ذاکر، شاعر و مرثیه‌سرای اباعبدالله الحسین انجام وظیفه می‌کرد به‌واسطه معلم آموزش و پرورش بودن، شاگردانی داشت که به منزل ما می‌آمدند و از شعر پدرم استفاده می کردند. سال‌های سال صبح جمعه قرائت زیارت عاشورا در منزل ما با همکاری مادرم برگزار می‌شد. راستی یکی از بزرگ‌ترین حامیان پدرم ، مادرم و بعد دو خواهر و برادرم و من بودیم. این خانه هنوز هست و دوشنبه شب‌ها با دوستان اشعار حافظ، مولوی، روضه امام حسین (ع) و اشعار پدر را می‌خواندیم.

*چاپ ۱۱ کتاب بعد از پدر

وی با اشاره به چاپ کتاب بعد از وفات پدرش تصریح کرد :  پدر من ۱۶ جلد کتاب دارد که غیر از پنج جلد اول که خودش چاپ کرده بقیه را من برای ایشان و به نام ایشان چاپ کردم. اکنون نیزدر صدد هستم که کتاب خودم و پدرم را چاپ کنم. همچنین سایت beytemashmooli.ir را با اخذ مجوز رسمی از وزارت ارشاد با نام انتشارات مازندران راه‌اندازی کردیم تا کلیه آثار استاد مرحوم احمد مشمولی و بنده را در آن بارگزاری کنیم.

این پیرغلام خاطرنشان کرد : فکر می‌کنم مردم ساری نوع خاصی از عزاداری را در کشور انجام می‌دهند چرا که ما ۳۶۵ روز در سال در ساری برای امام حسین (ع) و عرض اردات و تجدید بیعت عزاداری می‌کنیم. همچنین شیوه دسته‌روی ما متفاوت بوده و  فقط در ساری انجام می‌شود. برگزاری مراسمات دسته‌روی بعد از اذان مغرب آغاز شده تا هنگام بامداد به مدت پنج شب و روز و عصر عاشورا و شام غریبان در استان مازندران و کشور مختص ساری است.

وی ضمن معرفی شعرای بنام شهر ساری، یادآور شد :نوبخت، عاشقان، بصیری، گلچین، متتظری، اخوت و مشمولی ساری را زنده نگاه داشته و نامش را بلند آوازه کردند. بزرگان خوش صدای شهر ما همچون ابراهیم تسلیمی، استاد برزو جعفرزاده، استاد علی شمشمان، مرحوم رمضانعلی بابایی و استاد قاسمیان و بزرگان دیگر پرچم را برافراشتند و نام حسین بن علی (ع) را بر فراز شهر، استان و کشور جاویدان کردند.

* زیر سایه اباعبدالله حسین (ع) زندگی می‌کنیم

مشمولی تصریح کرد: ما در هیات می‌گوییم که زیر سایه اباعبدالله حسین (ع) زندگی می‌کنیم، اکثر مردم به هم می‌رسند می‌گویند چه خبر! ولی ما پاسخ چه خبر را عوض کردیم، می‌گوییم لطف سیدالشهدا (ع)! امید آنکه به لطف سیدالشهدا این بیماری برچیده شود و حسینیه و تکایا و منازلی که ارادتمندان ایشان عرض ارادت می‌کردند دوباره پر از عزاداران حسینی باشد. همچنین از کنارش درس‌های زندگی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی حتی درس‌های بزرگ سیاسی از وقایع کربلا و شهادت این اولاد انبیا بگیریم و کارساز باشد.

به گزارش حرف؛ شیوع ویروس کرونا حدود دو سالی است که مانع از وفای عهد این پسر برای پدر شده است، البته رضا مشمولی که پیرغلامی را به ارث برده است، در محرم سال گذشته با فعالیت در فضای مجازی و برگزاری مراسم لایو اینستاگرامی باری دیگر مداحان و پیرغلامان را دور هم جمع کرد.