داغستان مرهم داغ صادرات
گروه اقتصادی : سفر گروههای اقتصادی و تجاری به مازندران بهمانند آنچه حداقل در یک دهه اخیر رخداده است، یکی از راههای جذب سرمایهگذاری خارجی و نیز افزایش مبادلات تجاری با کشورهای هدف به شمار میرود. مازندران به دلیل همسایگی با کشورهای سی آی اس و کشورهای حاشیه خزر از امید زیادی برای جذب بازارهای […]
گروه اقتصادی : سفر گروههای اقتصادی و تجاری به مازندران بهمانند آنچه حداقل در یک دهه اخیر رخداده است، یکی از راههای جذب سرمایهگذاری خارجی و نیز افزایش مبادلات تجاری با کشورهای هدف به شمار میرود. مازندران به دلیل همسایگی با کشورهای سی آی اس و کشورهای حاشیه خزر از امید زیادی برای جذب بازارهای هدف این کشورها برای فروش محصولات کشاورزی و پروتئینی دارد. هدفی که البته این کشورها نیز در مازندران دنبال میکنند نیز همین روند است. این کشورهای تازه تأسیس که دارای محصولات باکیفیتی برای صادرات به اروپا و حتی کشور روسیه نیستند، امید به افزایش مبادلات تجاری با مازندران در برخی محصولات خاص مانند پنبه و گندم و در برخی کشورها مرکبات و میوهجات دارند. بااینحال مازندران دارای مزیتهای بسیاری برای توسعه روابط خارجی اقتصادی با این کشورها است، تنوع محصولات کشاورزی و دامی مازندران این امکان را به تولیدکنندگان میدهد که بتوانند برای صادرات تلاش کنند.امین علیاف، نماینده جمهوری داغستان در سفارت روسیه در ایران به مازندران سفر و دیدارهایی با مسئولان سیاسی و اقتصادی استان داشت.
* مطلوب نبودن حجم تبادلات
استاندار در مازندران در نشست با نماینده جمهوری داغستان بابیان اینکه علیرغم انعقاد توافقنامهها و تفاهمنامههای متعدد طی سالیان، عملاً حجم تبادلات فیمابین مازندران و کشورهای حاشیه خزر به سطح مطلوب نرسیده است، خواستار آسیبشناسی در این خصوص و برداشتن گامهای عملی برای توسعه مبادلات شد.
احمد حسین زادگان با اشاره به اینکه علیرغم وجود ظرفیتهای بالا در مازندران و ارتباطات ریلی، هوایی، آبی در بخشهای مختلف بین استان و کشورهای حاشیه خزر همواره این پرسش وجود دارد که چرا مناسبات فیمابین کشورهای شمالی و کشورهای یادشده؛ توسعه نداشته است و حجم مبادلات قابلقبول نیست، گفت: باوجوداینکه در ۲ دهه گذشته ارتباطات سیاسی بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر در سطح مطلوب و بالایی قرار داشته، ولی سطح مناسبات تجاری به همان اندازه رشد نداشته است.
نماینده عالی دولت در مازندران، اظهار داشت: برای ارتباط بیشتر تجاری بین کشورهای حاشیه دریای خزر بهخصوص روسیه باید آسیبشناسی را در دستور کار قرار دهیم بهگونهای که نقاط ضعفها شناسایی شود و با رفع آن بتوانیم ارتباطات تجاری را گسترش دهیم. حسین زادگان یادآور شد: ضعف ارتباطات دوجانبه صرفاً منوط به حوزه روابط تجاری نبوده و این مشکل در حوزه گردشگری نیز وجود دارد بهطوریکه تاکنون کمتر گردشگر از ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر و روسیه و یا بالعکس گردشگران آن کشورها به ایران سفر کردند.
به گفته وی، این در حالی است ایران سالانه پذیرای گردشگران زیادی از کشورهای حاشیه خلیجفارس و اروپاست و باید بااطلاع رسانی مزیتهای اقتصادی و گردشگری و عملی کردن تفاهمنامهها گام مؤثرتری برای گسترش روابط دوجانبه برداریم.
استاندار مازندران نبود تعرفههای ترجیحی و یا عدم پایبندی به آنها، فقدان تفاهمنامههای شفاف بین کشورها، نبود کشتیهای مسافربری و پروازهای مستقیم، عدم ترخیص بهموقع کالاها در بنادر و عدم وجود انبارهای لازم برای کالاهای فسادپذیر را از عمدهترین مشکلات در گسترش روابط تجاری دوجانبه بین ایران و کشورهای حاشیه خزر بیان کرده است.
حسین زادگان با اشاره به مزیتهای زیرساختی مازندران برای ارتباط دهی کشورهای حاشیه دریای خزر به کشورهای حاشیه خلیجفارس اظهار داشت: گسترش روابط بندری بین ماخاچ کالا داغستان و بنادر استان مازندران، بهخصوص با داغستان میتواند آرزوی چندین ساله این کشور را برای اتصال به کشورهای حاشیه خلیجفارس و آبهای گرم محقق کند.
وی اظهار داشت: این آمادگی در مازندران وجود دارد تا بتوانیم با بهرهگیری از زیرساختهای بندری و فرودگاهی امکان ارتباط داغستان را با کشورهای حاشیه خلیجفارس فراهم کنیم.
* داغستان کانون توزیع محصولات مازندران
رئیس خانه صنعت و معدن مازندران نیز در نشست فعالان اقتصادی با علیاف گفت جمهوری داغستان روسیه کانون توزیع محصولات مازندران به سراسر این کشور تعیینشده است.
مجتبی رضوی با تأکید بر اینکه فعالان صنعتی و معدنی استان برای گشایش رفع مشکل ورود به بازار روسیه و ارتباط دوسویه، خود وارد عمل شدند، اظهار کرد: جمهوری داغستان روسیه یکی از نقاط مهم با بسترهای اقتصادی بسیار زیادی است که میتواند برای حضور فعالان اقتصادی مازندران فرصتی مغتنم باشد.
وی از دستاورد مهم این سفر خبر داد و گفت: قرار بر این شد جمهوری داغستان کانون توزیع کالای مازندران به سراسر کشور بزرگ روسیه باشد و تصمیم گرفته شد مکانی بهصورت رایگان و دائم برای عرضه و فروش کالای تولیدکنندگان مازندرانی در جمهوری داغستان در نظر گرفته شود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران در ادامه سخنانش تصریح کرد: مقدمات برگزاری نمایشگاهی آبرومند از توانمندیهای صادراتی مازندران در شهریورماه امسال در ماخاچ کالا روسیه در نظر گرفته شد که یقیناً فرصت بسیار مناسبی در معرفی محصولات فعالان تولیدی و اقتصادی مازندرانی در بازار بزرگ روسیه است.
* داغستان آماده است
نماینده ویژه رئیسجمهور داغستان فدراسیون روسیه نیز در این نشست گفت: داغستان دروازه جنوبی ورود به روسیه برای سرمایهگذاری تجار مازندران آماده است. علیاف اظهار کرد: برنامهریزی کردهایم که تجار و تولیدکنندگان مازندران بهطور دائم در داغستان حضور پیدا کنند. علیاف بابیان اینکه آمادگی مشارکت در تولید محصولات کشاورزی، صنعتی و انرژی راداریم، تصریح کرد: اماکن و انبارهای سرپوشیده در اختیار مازندرانیها است تا بهراحتی بتوانند به بازار روسیه و اروپا ورود پیدا کنند.
وی با تأکید بر اینکه داغستان امنیت تجارت فعالان اقتصادی مازندران را در این منطقه تأمین میکند، بیان کرد: هر کمکی که نیاز باشد را ارائه خواهیم داد، بهعنوان نماینده دولت داغستان روسیه بهطور دائم در ایران هستم تا بتوانم هر کمکی که نیاز باشد به تجار ایرانی ارائه دهم.
نماینده جمهوری داغستان فدراسیون روسیه بابیان اینکه از کارشناسان بازرگانی و تجاری مازندران دعوت میکنم به داغستان سفر کنند تا امکانات اقتصادی این منطقه از روسیه ارزیابی داشته باشند، اظهار کرد: حضور کارشناسان بازرگانی در داغستان روسیه موجب میشود فعالان اقتصادی مازندران به سرمایهگذاری و تجارت ترغیب در این منطقه ترغیب شوند.
علیاف در ادامه گفت: ما واقف به مشکلات موجود برای ارتباطهای تجاری هستیم و برای اصلاح آن گامهای جدی برداشتهشده هست، عزم طرفهای روسی برای حضور تاجران ایرانی جدی است.
وی بابیان اینکه داغستان با دارا بودن امکانات ریلی، هوایی و دریایی فرصت مناسبی برای تجار مازندرانی است تا حضور خوبی در بازار روسیه داشته باشند، تأکید کرد: داغستان قدمتی هفتهزارساله دارد و مردم آن سابقه طولانی در حوزه تجارت دارند، منابع طبیعی داغستان و بسترهای گردشگری داغستان بسیار شبیه به مازندران است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0