30 هزار دانش‌آموز مازندران عضو سمن‌های دانش‌آموزی شده‌اند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش مازندران با اشاره به راه‌اندازی شاخه دانش‌آموزی سازمان‌های مردم‌نهاد از عضویت افتخاری 30 هزار دانش‌آموز استان در این سمن‌ها خبر داد. به گزارش حرف؛ «محمد شعبانی» در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته تربیت اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه 8 تا 15 اسفند هفته تربیت اسلامی است، […]

2

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش مازندران با اشاره به راه‌اندازی شاخه دانش‌آموزی سازمان‌های مردم‌نهاد از عضویت افتخاری 30 هزار دانش‌آموز استان در این سمن‌ها خبر داد.

به گزارش حرف؛ «محمد شعبانی» در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته تربیت اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه 8 تا 15 اسفند هفته تربیت اسلامی است، تأسیس این نهاد را مبنی بر این دانست که انقلاب اسلامی یک انقلاب معنوی و ارزشی است و گفت: نهاد امور تربیتی در آموزش و پرورش بحث جدایی آموزش از پرورش نیست، قرار است قصه‌ی سنگین و پیچیده تربیت از طریق امور تربیتی مدیریت شود نه اینکه مستقیم به امور تربیتی واگذار شود.

او از تجلیل 300 فعال امور تربیتی مازندران در روز 13 اسفند خبر داد و افزود: از تمام کسانی که در عرصه امور تربیتی فعال هستند، همچون خیران، مدیر مدرسه‌ای که برای یک دانش‌آموز پایه سوم خود جشن تکلیف برگزار می‌کند، پیشکسوتی که علی‌رغم بازنشستگی‌اش همچنان دغدغه کار تربیتی دارد، ولی دانش‌آموزی که علی رغم مشکلات متعدد، درگیر مسائل مدرسه است و نیز از آموزشگاه‌های برتر که یک مدرسه تربیتی ساخته‌اتند، تجلیل خواهد شد.»

او با بیان اینکه سند تحول بنیادین تمام عوامل یک سیستم را در خدمت تربیت در نظر گرفته است، ادامه داد: «کسانی که مسئولیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در مدرسه را دارند، مکلف هستند از همه‌ی عوامل تأثیرگذار برای فرایند تربیت دانش‌آموزان استفاده کنند. قشری‌نگری و سطح‌نگری باعث شده است که به حوزه فعالیت‌های تربیتی خسارت وارد شود.

شعبانی به بازنشسته شدن نیمی از نیروهای پرورشی در چهار سال آینده اشاره کرد و گفت: طبق آمار سامانه بکفا مازندران با کمبود 200 مربی پرورشی مواجه است. در حال حاضر هزار و 800 مربی پرورشی که یک هزار و 200 نفرشان معاون پرورشی و 600  نفرشان مربی پرورشی هستند، این درحالی است که مازندران بیش از چهار هزار مدرسه دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران یکی از راه‌های جبران کمبود مربی پرورشی در مدارس را بهره‌مندی از مدیر مدارس مقطع ابتدایی به عنوان رابط مشاور اعلام کرد که در دوره‌های آموزشی تخصصی شرکت کرده و کتاب «نقشه راه مدیران» را نیز دریافت کرده‌اند.

شعبانی مسابقات فرهنگی و پرورشی را بخش دیگری از فعالیت‌های این معاونت برشمرد و تصریح کرد: 120 هزار دانش‌آموز به سامانه همگام مراجعه و در رشته‌های فرهنگی هنری ثبت‌نام کرده‌اند که خود نشان از میزان رغبت آنان به این نوع فعالیت‌ها دارد.

او «نهضت مطالعه مفید» را به معنای سوق دادن دانش‌آموزان به مطالعه کتاب‌های غیردرسی در کنار کتاب‌های درسی دانست و با اشاره به طرح «ایران می‌خواند» ادامه داد: در این طرح خلاصه‌نویسی کتاب برای دانش‌آموزان برای تمرین مطالعه مفید با هدف تربیت اجتماعی‌شان مد نظر است.

شعبانی به عضویت دانش‌آموزان در چهار تشکل سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، هلال احمر و بسیج دانش‌آموزی و همچنین تشکل تازه‌تأسیس همیار مشاور اشاره کرد و گفت: نظر ما بر این است که هر دانش‌آموز باید دست کم عضو یک تشکل باشد و طرحی را در نظر داریم اجرا کنیم که به مقایسه میان دانش‌آموز عضو تشکیلات و دانش‌آموزی که عضو تشکیلات نیست، می‌پردازد.

او اظهار امیدواری کرد از آنجایی که اساسنامه، مرامنامه و ساختار تشکیلاتی و کتاب راهنمای تشکل همیار مشاور آماده شده است، با تصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سال 98 تبدیل به تشکل رسمی آموزش و پرورش شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه در مجموع تاکنون 186 سمن برای همکاری با آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرده‌اند، از عضویت 30 هزار دانش‌آموز در این سمن‌ها خبر داد و توضیح داد: 100 هزار برگ عضویت با بروشور آموزش روند کار سمن‌ها میان دانش‌آموزان توزیع شده است تا والدین آن‌ها از نوع کار آگاهی یابند. دانش‌آموز سپس در سامانه سازمان‌های مردم‌نهاد که مدیریت آن با آموزش و پرورش است، عضو خواهد شد.

 

شعبانی همچنین از تشکیل کمیته اندیشه‌ورز سمن‌های دانش‌آموزی استان با حضور سر سمن‌ها خیر داد که جشنواره شاخه دانش‌آموزی سمن‌ها را رونمایی خواهند کرد. به گفته او سمن‌ها برنامه جامع آموزشی خود را تا پایان خرداد تدوین خواهند کرد که پایش و ارزیابی سمن‌ها بر مبنای آن خواهد بود که مشخص خواهد کرد کدام سمن‌ها فعال هستند تا به همکاری با آموزش و پرورش ادامه دهند.