تجویز قرص مسکن با نصب سرعتگیرهای غیراستاندارد
حرف آنلاین: مشکلات جاده گهرباران هر روز بیشتر میشود و مسئولان مازندران در این بخش تنها به جای درمان به قرص مسکن اکتفا میکنند و در اقدامی برچیدن سرعتگیرها را راهی برای رفع مشکلات گهرباران میدانند.بعد از مرگ 6 نفر در یک ماه گذشته و سوختن یک راننده پراید بر اثر حریق اتومبیل در محور گهرباران […]
حرف آنلاین: مشکلات جاده گهرباران هر روز بیشتر میشود و مسئولان مازندران در این بخش تنها به جای درمان به قرص مسکن اکتفا میکنند و در اقدامی برچیدن سرعتگیرها را راهی برای رفع مشکلات گهرباران میدانند.بعد از مرگ 6 نفر در یک ماه گذشته و سوختن یک راننده پراید بر اثر حریق اتومبیل در محور گهرباران گزارشهای مختلفی منتشر شد که عکسالعملهای متفاوتی در بر داشت.پس از آن بود که مسئولان میاندورود و معاون عمرانی مازندران روشی دوگانه را برای درمان موقت این محور اتخاذ کردند.مسئولان راه و شهرسازی اقدام به حفر جداکنندههای وسط جاده کرده تا بتوانند از میزان تصادفات مقابل در این محور جلوگیری کنند.
دپوی آسفالت وسط جاده
اما نکته مهم این است که پس از گذشت سه روز از این اقدام نه تنها از میزان خسارت وارده به مردم کم نشده بلکه دپوی آسفالت کنده شده در وسط جاده موجب شکسته شدن شیشه اتومبیلهای عبوری میشود.رها شدن تکههای آسفالت در وسط محور پرتردد گهرباران حدفاصل اناردین تا عبور طبقده موجب پرتاب شدن آسفالتها به شیشه اتومبیلها شده است.یکی از اهالی گهرباران در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به شرایط جاده گهرباران و تصادفات روزمره آن خواستار رسیدگی مسئولان به این معضل شد.حمید اسفندیاری افزود: حین رفتن به روستای خود متوجه وجود این نخالههای آسفالت شدم و از اهالی منطقه دلیل آن را جویا شدم و کسی دلیل رها شدن این قطعات بتن را نمیدانست.وی اظهار کرد: با این وجود با احتیاط به راه خود ادامه دادم و مواظب بودم که اتفاقی برای کسی نیافتد اما پرتاب تکههای بتن از سمت مخالف موجب شکسته شدن شیشه اتومبیل من شد.اسفندیاری تاکید کرد: با وجود خسارتی که به من وارد شد نمیدانم چه کسی پاسخگو خواهد بود یا اینکه مردم تا چه زمانی باید این دپوی آسفالت را تحمل کنند.
تجویز قرص مسکن با نصب سرعتگیر
با وجود پیگیری محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورود در سطح ملی و تزریق اعتبار سه میلیارد تومانی در سال گذشته به این محور اما تنها قسمت بسیار اندکی از این جاده تعریض شد و قسمت عمده آن همچنان قربانی میگیرد.یکی دیگر از رویکردهایی که مسئولان میاندورودی در شرایط نبود اعتبار در قبال جاده گهرباران اتخاذ کردند نصب چند سرعتگیر در محورهای پرتصادف یعنی تجویز نوعی قرص مسکن برای مرگ و میر موجود در این جاده بود.با نصب این سرعتگیرها در مناطق زیدسفلی که چند ماه گذشته یک نفر در اثر تصادف در خودروی خود کاملاً سوخت یا در مناطق پایین دست که به فاصله 2 هفته 6 نفر از 2 خانواده به کام مرگ کشیده شدند تغییر محسوسی ایجاده شد و با افزایش آن نتایج بهتری گرفته خواهد شد.سال گذشته نیز به فاصله چند ماه در روستای اسلامآباد شاهد مرگ یک پیرمرد بودیم در شرایطی که عبور ممتد اتومبیلها موجب له شدن کامل او شده بود و همچنین مرگ یک جوان در همان منطقه که پس از آن با نصب سرعتگیرهایی در این محور آمار تصادفات به شدت کاهش یافت.
سرعتگیرهای غیراستاندارد
این کاهش آمار تصادفات و مرگ و میرها در حالی اتفاق افتاد که صدماتی به خودروهای عبوری مردم وارد شد و همان موقع واکنشهایی را در بین مسئولان و رانندگان در برداشت.نخستین سرعتگیرها در این محور توسط دهیاران با مجوز شورای ترافیک شهرستان و استان ساخته شد که عموماً کمترین علائم هشدار دهنده را داشتند.به دلیل عدم حمایت مالی و فکری از دهیاریها در ساخت سرعتگیرها توسط دستگاههای متولی مشکلاتی برای خودروها به وجود آمده بود که نارضایتی آنها را به دنبال داشت.اینجا بود که فرماندار و دیگر مسئولان میاندورود برای نظارت بر ساخت این سرعتگیرها ورود پیدا کردند و این نظارت به استانداردسازی بیشتر سرعتگیرها در نتیجه کاهش خسارات وارده به خودروها منجر شد.
خسارت به اتومبیل یا افزایش مرگ و میر اهالی
اما نکته مهم و کلیدی این است که اگر میزان خسارتهای وارده به اتومبیلهای عبوری مردم و ارزش جانهایی که در این مسیر از دست رفته است و همچنان این مرگ و میرها ادامه دارد را در کفه نقد ترازو بگذاریم نتایج روشنی به دست میآید.نتیجه را باید از آن خانواده گهربارانی که در چند هفته گذشته سه عضو خانواده خود را از دست دادند یا از آن مسافران تهرانی که سه عضو خانواده خود را با آمبولانس به تهران باز گرداندند، بپرسیم.آنها قطعاً میگویند که حاضر بودیم خودرو و تمام اموال زندگیمان در آن تصادف از بین میرفت اما خانواده خود را از دست نمیدادیم.
سرعتگیرها برداشته شود
همه این موارد و واقعیات در حالی است که گفته میشود معاون عمرانی استاندار مازندران اخیراً در نامهای به مسئولان میاندورود خواستار برداشتن این سرعتگیرها شده است.وی در توجیهی جالب ترانزیتی بودن این جاده 10 متری را دلیل اتخاذ این تصمیم اعلام کرده و به جاده فرعی و درجه 2 بودن آن اشارهای نکرده است.اما سئوال مهم این است که هیچ کسی وجود سرعتگیر را در محور خوشایند نمیداند اما با وجود تصادفات مرگبار این محور اگر این سرعتگیرها هم نباشند چه اتفاقی میافتد.رئیس شورای بخش گهرباران نیز با ابراز نگرانی از این تصمیم اظهار کرد: دود این تصمیم به چشم مردم و مسئولان تصمیم گیرنده میرود.حجتالاسلام شیخ جواد رئیسی اظهار کرد: محور گهرباران به تعریض اساسی و فوری نیاز دارد و وجود این اقدامات موقتی چاره اصلی کار نیست.وی افزود: برداشته شدن سرعتگیرها در زمانی که تعریض محور انجام نشده میتواند آمار تصادفات را به طرز چشمگیری افزایش دهد و این بسیار نگران کننده است. گفتنی است، خطرات جاده گهرباران در 9 ماه از سال به دلیل افزایش تردد کشاورزان و مردم به مزارع و روستاها به اوج خود میرسد و ظاهراً مسئولان برنامهای برای تعریض آن ندارند.
گزارش –حسن تیموری
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0