تجویز قرص مسکن با نصب سرعت‎گیرهای غیراستاندارد

حرف آنلاین: مشکلات جاده گهرباران هر روز بیشتر می‌شود و مسئولان مازندران در این بخش تنها به جای درمان به قرص مسکن اکتفا می‌کنند و در اقدامی برچیدن سرعت‎گیرها را راهی برای رفع مشکلات گهرباران می‎دانند.بعد از مرگ 6 نفر در یک ماه گذشته و سوختن یک راننده پراید بر اثر حریق اتومبیل در محور گهرباران […]

حرف آنلاین: مشکلات جاده گهرباران هر روز بیشتر می‌شود و مسئولان مازندران در این بخش تنها به جای درمان به قرص مسکن اکتفا می‌کنند و در اقدامی برچیدن سرعت‎گیرها را راهی برای رفع مشکلات گهرباران می‎دانند.بعد از مرگ 6 نفر در یک ماه گذشته و سوختن یک راننده پراید بر اثر حریق اتومبیل در محور گهرباران گزارش‎های مختلفی منتشر شد که عکس‏العمل‏های متفاوتی در بر داشت.پس از آن بود که مسئولان میاندورود و معاون عمرانی مازندران روشی دوگانه را برای درمان موقت این محور اتخاذ کردند.مسئولان راه و شهرسازی اقدام به حفر جداکننده‌های وسط جاده کرده تا بتوانند از میزان تصادفات مقابل در این محور جلوگیری کنند.

دپوی آسفالت وسط جاده

اما نکته مهم این است که پس از گذشت سه روز از این اقدام نه تنها از میزان خسارت وارده به مردم کم نشده بلکه دپوی آسفالت کنده شده در وسط جاده موجب شکسته شدن شیشه اتومبیل‎های عبوری می‎شود.رها شدن تکه‌های آسفالت در وسط محور پرتردد گهرباران حدفاصل اناردین تا عبور طبقده موجب پرتاب شدن آسفالت‌‌ها به شیشه اتومبیل‌ها شده است.یکی از اهالی گهرباران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به شرایط جاده گهرباران و تصادفات روزمره آن خواستار رسیدگی مسئولان به این معضل شد.حمید اسفندیاری افزود: حین رفتن به روستای خود متوجه وجود این نخاله‌های آسفالت شدم و از اهالی منطقه دلیل آن را جویا شدم و کسی دلیل رها شدن این قطعات بتن را نمی‎دانست.وی اظهار کرد: با این وجود با احتیاط به راه خود ادامه دادم و مواظب بودم که اتفاقی برای کسی نیافتد اما پرتاب تکه‌های بتن از سمت مخالف موجب شکسته شدن شیشه اتومبیل من شد.اسفندیاری تاکید کرد: با وجود خسارتی که به من وارد شد نمی‎دانم چه کسی پاسخگو خواهد بود یا اینکه مردم تا چه زمانی باید این دپوی آسفالت را تحمل کنند.

تجویز قرص مسکن با نصب سرعت‎گیر

با وجود پیگیری محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورود در سطح ملی و تزریق اعتبار سه میلیارد تومانی در سال گذشته به این محور اما تنها قسمت بسیار اندکی از این جاده تعریض شد و قسمت عمده آن همچنان قربانی می‎گیرد.یکی دیگر از رویکردهایی که مسئولان میاندورودی در شرایط نبود اعتبار در قبال جاده گهرباران اتخاذ کردند نصب چند سرعت‌گیر در محورهای پرتصادف یعنی تجویز نوعی قرص مسکن برای مرگ ‌و میر موجود در این جاده بود.با نصب این سرعت‎گیرها در مناطق زیدسفلی که چند ماه گذشته یک نفر در اثر تصادف در خودروی خود کاملاً سوخت یا در مناطق پایین دست که به فاصله 2 هفته 6 نفر از 2 خانواده به کام مرگ کشیده شدند تغییر محسوسی ایجاده شد و با افزایش آن نتایج بهتری گرفته خواهد شد.سال گذشته نیز به فاصله چند ماه در روستای اسلام‎آباد شاهد مرگ یک پیرمرد بودیم در شرایطی که عبور ممتد اتومبیل‌ها موجب له شدن کامل او شده بود و همچنین مرگ یک جوان در همان منطقه که پس از آن با نصب سرعت‎گیرهایی در این محور آمار تصادفات به شدت کاهش یافت.

سرعت‎گیرهای غیراستاندارد

این کاهش آمار تصادفات و مرگ ‎و میرها در حالی اتفاق افتاد که صدماتی به خودروهای عبوری مردم وارد شد و همان موقع واکنش‌هایی را در بین مسئولان و رانندگان در برداشت.نخستین سرعت‎گیرها در این محور توسط دهیاران با مجوز شورای ترافیک شهرستان و استان ساخته شد که عموماً کمترین علائم هشدار دهنده را داشتند.به دلیل عدم حمایت مالی و فکری از دهیاری‌ها در ساخت سرعت‎گیرها توسط دستگاه‌های متولی مشکلاتی برای خودروها به ‌وجود آمده بود که نارضایتی آن‌ها را به دنبال داشت.اینجا بود که فرماندار و دیگر مسئولان میاندورود برای نظارت بر ساخت این سرعت‎گیرها ورود پیدا کردند و این نظارت به استانداردسازی بیشتر سرعت‎گیرها در نتیجه کاهش خسارات وارده به خودروها منجر شد.

خسارت به اتومبیل یا افزایش مرگ ‌و میر اهالی

اما نکته مهم و کلیدی این است که اگر میزان خسارت‌های وارده به اتومبیل‌های عبوری مردم و ارزش جان‎هایی که در این مسیر از دست رفته است و همچنان این مرگ ‌و میرها ادامه دارد را در کفه نقد ترازو بگذاریم نتایج روشنی به‌ دست می‌آید.نتیجه را باید از آن خانواده گهربارانی که در چند هفته گذشته سه عضو خانواده خود را از دست دادند یا از آن مسافران تهرانی که سه عضو خانواده خود را با آمبولانس به تهران باز گرداندند، بپرسیم.آن‌ها قطعاً می‎گویند که حاضر بودیم خودرو و تمام اموال زندگی‌مان در آن تصادف از بین می‌رفت اما خانواده‌ خود را از دست نمی‎دادیم.

سرعت‎گیرها برداشته شود

همه این موارد و واقعیات در حالی است که گفته می‎شود معاون عمرانی استاندار مازندران اخیراً در نامه‌ای به مسئولان میاندورود خواستار برداشتن این سرعت‎گیرها شده است.وی در توجیهی جالب ترانزیتی بودن این جاده 10 متری را دلیل اتخاذ این تصمیم اعلام کرده و به جاده فرعی و درجه 2 بودن آن اشاره‌ای نکرده است.اما سئوال مهم این است که هیچ کسی وجود سرعت‎گیر را در محور خوشایند نمی‎داند اما با وجود تصادفات مرگبار این محور اگر این سرعت‎گیرها هم نباشند چه اتفاقی می‌افتد.رئیس شورای بخش گهرباران نیز با ابراز نگرانی از این تصمیم اظهار کرد: دود این تصمیم به چشم مردم و مسئولان تصمیم گیرنده می‌رود.حجت‎الاسلام شیخ جواد رئیسی اظهار کرد: محور گهرباران به تعریض اساسی و فوری نیاز دارد و وجود این اقدامات موقتی چاره اصلی کار نیست.وی افزود: برداشته شدن سرعت‎گیرها در زمانی که تعریض محور انجام نشده می‎تواند آمار تصادفات را به طرز چشمگیری افزایش دهد و این بسیار نگران کننده است.  گفتنی است، خطرات جاده گهرباران در 9 ماه از سال به دلیل افزایش تردد کشاورزان و مردم به مزارع و روستاها به اوج خود می‎رسد و ظاهراً مسئولان برنامه‌ای برای تعریض آن ندارند.

گزارش –حسن تیموری