۷۱ هزار نفر در مازندران متقاضی مسکن ملی شدند

معاون راه و شهرسازی استان مازندران گفت: تعداد متقاضیان و نام نویسی کنندگان قطعی طرح نهضت ملی مسکن در مازندان با افزایش استقبال اقشار مردم به ۷۱ هزار و ۲۲۰ نفر رسید. به گزارش حرف آنلاین و به نقل از ایرنا ، سید عباس رهگشای افزود: باوجود آنکه اعلام شده بود که برای سال اول […]

معاون راه و شهرسازی استان مازندران گفت: تعداد متقاضیان و نام نویسی کنندگان قطعی طرح نهضت ملی مسکن در مازندان با افزایش استقبال اقشار مردم به ۷۱ هزار و ۲۲۰ نفر رسید.

به گزارش حرف آنلاین و به نقل از ایرنا ، سید عباس رهگشای افزود: باوجود آنکه اعلام شده بود که برای سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان قرار است ۳۸ هزار واحد مسکونی ساخته شود اما استقبال مازندرانی ها از این طرح فراتر از انتظار بود.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون صلاحیت ۴۰ هزار نفر از نام نویسی کنندگان طرح نهضت ملی مسکن در مازندران بررسی شد که ۷۵ درصد این افراد صلاحیتشان برای معرفی به بانک و دریافت تسهیلات احراز شده است.
معاون و راه و شهرسازی مازندران گفت : درصورتی که صلاحیت افراد ثبت نام شده در طرح نهضت ملی مسکن از ۳۸ هزار نفری که قرار است برای سال اول این طرح صاحب خانه شوند، فراتر برود این افراد طبق نام زمان ثبت نام، برای سال دوم و ساخت ۳۸ هزار واحد مسکونی دیگر در اولویت قرار خواهند گرفت.

رهگشای تصریح کرد: قرار بود نام نویسی طرح ملی مسکن در سامانه http://saman.mrud.ir در ۱۵ دی ماه سال جاری به اتمام برسد اما به دلیل استقبال متقاضیان ثبت در این طرح تا اول بهمن امسال تمدید شد.

وی با بیان اینکه شهروندان بابلی با نام‌نویسی ۱۳ هزار و ۵۲۱ نفر در صدر شهرهای مازندران برای مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن قرار دارند، گفت: شهروندان آملی با هفت هزار و ۱۰۲ نام‌نویسی کننده، بهشهری‌ها با ۶ هزار و ۱۰۲ نام‌نویسی کننده، شهروندان ساروی با پنج هزار و ۵۰۰ نام‌نویسی کننده و نکایی‌ها باچهار هزار و ۹۲۰ نفر به ترتیب دیگر شهرهای مازندران هستند که از این طرح استقبال خوبی داشتند.

وی ادامه داد: کلاردشتی ها با ۱۹۰ نفر، مرزن‌آباد ۳۰۱ و جویبار یک هزار و ۱۱۵ ثبت نام کننده به ترتیب پایین‌ترین آمار در نام‌نویسی طرح ملی مسکن در استان مازندران را دارند.

*کمبود زمین، مهم ترین دغدغه 

وی تصریح کرد: تنها دغدغه در ساخت طرح ملی مسکن در مازندران کمبود زمین است که در زمان حاضر حدود ۴۰۰ هکتار زمین در محدوده شهری استان برای اجرای این طرح آماده شده و برای سال های آینده هم تلاش می شود که ۱۰۰ درصد خانه ها در بافت و محدوده شهری باشد.

معاون راه و شهرسازی مازندران ادامه داد: مکاتبات اداری برای تعیین مالکیت اراضی واگذار شده برای ساخت خانه در طرح نهضت ملی مسکن در حال انجام است و با انعقاد تفاهم نامه با شرکت های خدمات رسان، طرح انشعاب آب آشامیدنی، فاضلاب، گاز و برق رسانی و دیگر زیرساخت همزمان با آغاز اجرای طرح، در دست اجرا قرار خواهد گرفت.

رهگشای افزود: پیش بینی می شود در نیمه دوم بهمن ماه سال جاری با حضور مسوولان ملی در استان به صورت رسمی عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در مازندران آغاز شود.

طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.  

سهم چهارساله مازندران از طرح ملی مسکن ساخت ۱۵۲ هزار خانه است.