معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان مازندران؛

۲۲۵ نفر در آزمون جامع گردشگری شرکت کردند

حرف آنلاین: معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان مازندران گفت: ۲۲۵ نفر در ۶ رشته حوزه گردشگری در آزمون جامع گردشگری در استان مازندران که هر نیم سال برگزار میشود شرکت کردند.

مهران حسنی در حاشیه برگزاری آزمون جامع گردشگری در گفت‌وگو با حرف مازندران، اظهار کرد: امروز ششم خرداد ماه ۱۴۰۱، آزمون دوره‌های جامع گردشگری در استان مازندران، به‌طور همزمان در کشور در دانشکده امام محمد باقر (ع) ساری برگزار شد.

وی با اعلام اینکه ۲۲۵ نفر در ۶ رشته؛ راهنمایان فرهنگی ایران‌گردی و جهانگردی، راهنمایان طبیعت‌گردی، مدیریت عمومی تاسیسات گردشگری، مدیریت فنی دفاتر خدمات گردشگری، کارشناس ارزیابی طرح تطبیق شرکت کردند، عنوان کرد: این آزمون‌ها هر ۶ ماه یک‌بار برگزار می‌شود.

حسنی با اشاره به مزیت برگزاری این دوره‌ها، تصریح کرد: تا به الان در مازندران بیش از ۱۵۰ راهنمای دارای کارت در بخش‌های مختلف گردشگری فعال هستند، همچنین بیش از ۲۰۰ دفتر خدمات جهانگردی و سیاحتی در استان داریم که همگی نیازمند حضور مدیران فنی و آموزش‌دیده هستند، از این جهت از جمله فواید آموزش به مدیران فنی و راهنمایان گردشگری خوداشتغالی است.

جزییاتی از اجرای طرح تطبیق استانداردسازی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان مازندران، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به دو بخش خرد و کلان تقسیم می‌شود، ادامه داد: با توجه به آغاز کار شرکت‌های عامل تطبیق استانداردسازی تاسیسات از چندین سال پیش، تاکنون در دو دوره کار تربیت کارشناسان فنی طرح تطبیق آغاز شده تا به‌عنوان ارزیاب شرکت‌های تطبیق فعالیت کرده و یا شرکت‌ها را ایجاد کنند‌.

این مسئول خاطرنشان کرد: دولت از سالیان قبل بحث برون‌سپاری را در دستور کار قرار داد، از این رو شرکت‌های خصوصی کار ارزیابی بخش دولتی را برعهده دارند.

وی گفت: در حال حاضر براساس ضوابط فنی‌؛ هتل‌ها، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، متل‌ها و سفره‌خانه‌های بوم‌گردی و همچنین واحدهای پذیرایی بین راهی یا همان رستوران‌ها در طرح تطبیق استانداردسازی قرار گرفتند که برای صدور پروانه مکلف به این هستند که در معرض ارزیابی قرار بگیرند و در صورتی که بتوانند از عهده ارزیابی بربیایند پروانه‌های بهره‌برداری سه ساله دریافت کنند، نواقص‌های موجود نیز باید مهلت تعیین شده برطرف شود.

صدور گواهینامه منوط به تایید در کمیسیون درجه‌بندی

حسنی تاکید کرد: بعد از اجرای طرح ارزیابی توسط شرکت‌ها، در نهایت کمیسیون درجه‌بندی با حضور نماینده تشکل‌های بخش خصوصی و اداره کل میراث فرهنگی و نماینده معاونت گردشگری در وزارتخانه برای نظارت عالیه برگزار و پس از تایید این کمیسیون گواهینامه مربوطه صادر می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان مازندران با اشاره به تاثیر به‌روز بودن راهنمایان فرهنگی گردشگری، اذعان داشت:باتوجه به اینکه گردشگری علمی دائم‌التغییر بوده و نیازها و خواسته‌های مردم یا گردشگران دائما در حال تغییر و تحول است، آموزش در حوزه گردشگری به‌عنوان یک زیرساخت نامحسوس اهمیت بیشتری از زیرساخت‌های محسوس دارد چرا که هر یک از فعالان حوزه گردشگری نسبت به مهمانان خود میزبان بوده و در واقع نیروی انسانی در آن نقش اساسی دارد.

این مسئول در پایان با بیان اینکه انسان‌های توانمند می‌توانند جامعه توانمند را ایجاد کنند، گفت: در حوزه مربوط به تاسیسات گردشگری هم هرچقدر دانش و آگاهی افرادی که در این بخش کار می‌کنند افزایش پیدا کند در سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های فیزیکی تاثیر مستقیم خواهد داشت و درآمد به‌وجود آمده از سوی افراد آموزش‌دیده‌ای که در یک مجموعه فعال هستند افزایش پیدا خواهد کرد.