رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی کشور خبر داد:

۲۲هزار بیمار تالاسمی ۲سال معطل داروهای تزریقی!

حرف آنلاین: رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی کشور گفت: داروهای تزریقی وارداتی ۲۲هزار بیمار تالاسمی در کشور حدود ۲ سالی است که وارد کشور نمی‌شود و داروهای تولید داخل نیاز کشور را تامین نمی‌کند، مسئولان فقط وعده می‌دهند‌.

محمد علیزاده در گفت‌وگویی به آخرین وضعیت بیماران تالاسمی، اظهار کرد: تحریم‌ها، عدم ورود داروهای برند، مشکلات اختصاص ارز برای خرید مواد اولیه داروهای ژنریک و بی‌توجهی مسئولین وزارت بهداشت بیماران تالاسمی را با کمبود داروهای حیاتی مواجه کرد.

وی افزود: داروهای تزریقی وارداتی حدود ۲ سالی است که وارد کشور نمی‌شود، باوجود وعده‌های مسئولین وزارت بهداشت تا این لحظه هیچ داروی وارداتی موجود نیست و داروهای تولید داخل نیاز کشور را تامین نمی‌کند.

نیاز بیماران تالاسمی به سالیانه ۱۰میلیون ویال داروی آهن‌زدا

علیزاده خطاب به وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی کشور، خاطرنشان کرد: مگر تامین داروی ۲۲هزار بیمار تالاسمی در کل کشور چقدر سخت است که توان ساماندهی آن را ندارید.

رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران یادآور شد: سالیانه به ۱۰ میلیون ویال داروی آهن‌زدا برای تالاسمی‌ها برای تزریق نیاز داریم در حالی که در سال گذشته تنها یک و نیم ویال داروی بیماران ما تامین شده است.

این مسئول اعلام کرد: از زمان بازگشت تحریم‌های مالی و بانکی در سال ۱۳۹۷ تا کنون ۶۱۰ نفر از عزیزان تالاسمی خود را در سراسر کشور از دست داده‌ایم.

هیچ هزینه‌ای رایگان نیست

وی همچنین گفت: قبلا هزینه‌های دارو و درمان بیماران تالاسمی رایگان بود ولی در چند سال اخیر بیمه ها زیر بار پرداخت هزینه‌های درمانی بیماران خاص نمی‌روند، در آخرین چالشی که با سازمان‌های بیمه‌گر داشتیم شورای عالی بیمه را مجاب کردیم هزینه مابه التفاوت یک داروی ایرانی را پرداخت کند اما هنوز این امر عملی نشد و بعد پیگیری مجدد شورای عالی اعلام کرد طرح را به هیئت دولت ارسال کردیم تا تصویب شود.

گفتنی است؛ پس از آخرین تجمع تالاسمی‌ها مقابل وزارتخانه بهداشت و بر اساس مصوبات قبلی سازمان غذا و دارو مقرر شد اولین مرحله داروی خوراکی در مرداد ماه و داروی تزریقی اوایل مهر ماه وارد کشور شود با این حال نیاز این بیماران را تامین نمی‌کند.