۱۴۴ واحد مسکونی معلولین مازندران در هفته دولت افتتاح می شود

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۲۳۵۱ واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شده است و ۱۴۴ واحد نیز در هفته دولت امسال افتتاح می‌شود، گفت: ۷۰۵۲ فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی در دولت سیزدهم ایجاد شده است که ۴۲ درصد رشد داشته است و میزان انجمن و مراکز، موسسات مردمی و خودیار که با بهزیستی همکاری می کنند به ۴۰۵۷ عدد رسیده است.

به گزارش حرف آنلاین ؛فریبا بریمانی ضمن اشاره به اینکه، سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۳۵۹با ارائه لایحه تشکیل این سازمان تاسیس شده است و یک نهاد مولود انقلاب است، اظهار کرد:  در حال حاضر یک میلیون و۱۰۰ هزار نفر که میانگین یک سوم جمعیت استان است از خدمات حمایتی و آموزشی، مداخله ای و مشاوره ای، پیشگیرانه اداره کل بهزیستی برخوردار می شوند.

وی ادامه داد: حدود ۱۷۰ هزار خانوار که شامل ۴۳۰ هزار نفر  معادل ۱۳.۵ درصد جمعیت استان دارای پرونده دریافت خدمات زیر پوشش هستند و از خدمات مستمر و یا غیر مستمر خدمات می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اعلام اینکه در استان ۶۷ هزار خانواده مستمری بگیر که ۱۱۲ هزار نفر را شامل می‌شوند زیر پوشش این نهاد حمایتی قرار دارند، یادآور شد: مبلغ مستمری مددجویان بهزیستی در دولت سیزدهم ۸۷ درصد رشد داشته است که از ۳۵۰ هزار تومان برای یک نفر مددجو به ۶۵۵ هزار تومان و همچنین برای افراد ۲ الی ۵نفره از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۵۰، ۹هزار و ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است که امسال هم ۲۰ درصد افزایش یافته است و ۲۰ درصد دیگر نیز مقرر شد اضافه شود.

این مسئول با بیان اینکه ماهانه حدود ۶۵ میلیارد تومان مستمری به مددجویان زیر پوشش بهزیستی پرداخت می شود، تصریح کرد: ۲۳ هزار مددجوی مازندرانی از خدمات یارانه مراکز شبانه روزی ما در بخش های مختلف توانبخشی و مراقبت در منزل استفاده می‌کنند که در دولت سیزدهم رشد ۱۱۰ درصدی داشته است.

بریمانی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ پشت نوبتی برای دریافت خدمات نداریم. از افراد زیر پوشش بهزیستی استان ۶۱ هزار نفر دارای معلولیت هستند و ۴۹ هزار و۵۰۰ نفر مستمری بگیر هستند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه در حوزه اجتماعی ۱۷ هزار زن سرپرست خانوار، آسیب دیده در معرض آسیب داریم که خدمات مستمر دریافت می کنند، خاطرنشان کرد:  ۷۹۶۳دانش آموز و ۱۰۱۴ دانشجو زیر پوشش بهزیستی استان قرار دارند که هزینه تحصیل این افراد سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌کند.

این مسئول ادامه داد: ۱۰۸ دانشجوی مقطع کاردانی، ۷۰۹ نفر کارشناسی ,۱۶۸ نفر در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۹ نفر در مقطع دکتری هستند که از خدمات حمایتی بهزیستی بهره مند می‌شوند.

وی یادآور شد: ۹۱۷ مرکز تحت نظارت و مجوز سازمان بهزیستی,  ۱۱۵ مرکز مثبت زندگی ۲۲ مرکز شبانه روزی مراقبتی از معلولین و ۲۱ مرکز شبه خانوادگی از کودکانی که نمی‌توانند در خانواده زیستی زندگی کنند یا به فرزندخواندگی بروند نیز با حکم قاضی در مراکز بهزیستین نگهداری می‌شوند.

به گفته بریمانی، ۶۴ مرکز آموزشی توانبخشی روزانه و ۱۱۳ مرکز کاهش آسیب مواد مخدر، ۲۲۰ مرکز خدمات مشاوره روانشناختی، ۲۰۱ انجمن موسسه خیریه غیردولتی و ۱۲۲ مرکز غیر دولتی آسیب های اجتماعی که مجوزش را بهزیستی صادر کرده است در استان مازندران در حال فعالیت هستند .

وی بیان کرد: در وسایل کمک توانبخشی اعم از ویلچر، سمعک تشک مواج رشد ۸۰ درصدی در دولت سیزدهم داشتیم که ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر این خدمات را دریافت کردند و ۳۹۶۵ نفر از خدمات حق پرستاری، معلولین و ضایع نخایی در خانواده برخوردارند که ۱۱ درصد در این بخش رشد داشتیم .

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه ۷۶۴ خانواده دارای فرزند دوقلو خدمات مستمر از بهزیستی دریافت می کنند، افزود: مبلغ یک میلیون و ۶۰۴ چهار هزار و ۸۰۰ تومان به هر خانواده دو قلو پرداخت می‌شود و ۷۹ خانواده سه قلو داریم که هرکدام ماهانه ۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان دریافت می کنند.

این مسئول طرح ۲۰۲۰ را برای توانمند سازی محلات کم برخوردار دانست و ادامه داد: که با اجرای این طرح محلات با کمک ساکنین شان به نقاط برخوردار تبدیل می شوند که در شهرستان های ساری، نکا، آمل، نور و فریدونکنار در ۸ محله این طرح در حال اجرا است.

به گفته بریمانی ۲۵۰ کودک در مرکز شبه خانوادگی نگهداری و ساماندهی می‌شوند و ۱۷۱ فرزند در سال گذشته به فرزندخواندگی  واگذار شدند که ۶ فرزند با نیازهای ویژه بودند و در حال حاضر ۱۰۳۰ درخواست فرزندخواندگی در مازندران داریم.

بریمانی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۲۳۵۱ واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شده است و ۱۴۴ واحد نیز در هفته دولت امسال افتتاح می‌شود، اظهار کرد: ۷۰۵۲ فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی در دولت سیزدهم ایجاد شده است که ۴۲ درصد رشد داشته است و میزان انجمن و مراکز، موسسات مردمی و خودیار که با بهزیستی همکاری می کنند به  ۴۰۵۷ عدد رسیده است.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران، یادآور شد: اعتبارات استانی اداره کل  بهزیستی مازندران در ۲ سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است و اعتبارات تملک  ۱۰۴ درصد افزایش پیدا کرده است.