۱۰۰ روستای مازندران نیازمند بازنگری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران گفت: ۱۰۰ روستا در حاشیه شهر استان نیاز به بازنگری دارند. به گزارش حرف، محمد خانی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مهم‌ترین مسأله در کشور سرمایه جانی است و در این مورد بنیاد مسکن حداکثر تلاش خود را در راستای جلوگیری از حوادث جانی انجام می‌دهد که در این […]

1

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران گفت: ۱۰۰ روستا در حاشیه شهر استان نیاز به بازنگری دارند.

به گزارش حرف، محمد خانی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مهم‌ترین مسأله در کشور سرمایه جانی است و در این مورد بنیاد مسکن حداکثر تلاش خود را در راستای جلوگیری از حوادث جانی انجام می‌دهد که در این بحث نخستین گام پیشگیری است.

وی افزود: حوادثی چون بارندگی بی‌سابقه به‌طور مستقیم می‌توانند وارد روستا شده و از طریق مسدود کردن رودها باعث بروز سیل شوند که در این زمینه بنیاد مسکن استان تجاوز به حریم رودخانه‌ها را با اعمال طرح هادی منع و با استعلام متولی علائمی را مشخص کرده که هرگونه ساخت‌وساز در آن مکان‌ها ممنوع اعلام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران با اشاره به انجام طرح آزادسازی حریم بستر در شهرستان‌های میاندورود و نکا و چندین ساختمان غیرمجاز، اضافه کرد: تعداد ساختمان‌های غیرمجاز در استان حدود ۴۵۰ هزار واحد ساختمانی بوده و ۷۰ درصد این واحدها در حریم نیستند.

این مسؤول یادآور شد: به‌طور حتم بسیاری از روستاها در حریم رودخانه‌ها ساخته شده‌اند که دارای شرایط حادی هستند و ما در این زمینه باید طرح ایمن‌سازی انجام دهیم.

خانی افزود: 7 هزار کیلومتر رودخانه داریم و روستاهای استان در کنار ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها قرار دارند که تعداد این روستاها ۱۳۶ واحد است و حتما باید ایمن‌سازی و یا جابه‌جا شوند.

وی با اشاره به دیدار با نوبخت معاون رئیس‌جمهور درباره ایمن‌سازی دیواره‌سازی بافت روستاها با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط در شهرها، تصریح کرد: تجاوز به حریم رودخانه‌ها در استان مشکلات زیادی به‌وجود می‌آورد، در شرق و مرکز و قسمت‌های بالادست استان چون کیاسر و کجور آمار از سطح شهرستان‌ها حدود ۲ هزار و ۶۰۰ ساختمان تعمیری و ۳ هزار و ۷۰۰ ساختمان دچار آب‌گرفتگی داشتیم.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران خاطرنشان کرد: برخی ساختمان‌ها هم که در شیب ساخته شده چون در جای مناسبی قرار نداشت شامل انجام طرح پیشگیری شدند، از واحدهای شناسایی شده، برای ۸۲ واحد تخریبی پرونده تشکیل شد.

خانی ادامه داد: بیشترین خسارت در شهرستان تنکابن حدود یک‌هزار و 200 کیلومتر تخریب پل داشتیم و هم اکنون در حال اجرای تکمیل پروژه یک‌‌هزار واحد مستحق هستیم و هزینه‌هاشان پرداخت شد و به هر واحد مبلغ 2 میلیون تومان کمک نقدی پرداخت می‌شود که با مراجعه به بنیاد مسکن می‌توانند از طریق بانک مسکن این مبلغ را دریافت کنند.

وی با اعلام اینکه با ابلاغ مصوبه دولت تسهیلات بانکی داریم ۱۲ میلیون برای تعمیر ساختمان‌هایی که آب‌گرفتگی داشتند، گفت: 2 میلیون تومان به‌صورت بلاعوض و ۴۰ میلیون برای آنهایی که بخواهند روستا را تخلیه کنند پرداخت می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران اظهار کرد: ۱۰ واحد تخریب کامل داشتیم که به آنها ۱۰ میلیون تومان وام داده شد و ۸۲ واحد فرسوده که باید تخریب شود، ۵۰۰ واحد مسکونی برای جابه‌جایی آنها مبلغ ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

این مسؤول افزود: به اندازه کافی وام در اختیار داریم و مراتب اعطای وام را در مدت زمان زیر ۷۲ ساعت انجام می‌دهیم.

خانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۱۰۰ روستا در حاشیه شهر نیاز به بازنگری دارند، خاطرنشان کرد: با توجه به برگشت گروهی از شهرنشینان به روستا لذا ضرورت دارد بازنگری طرح هادی زودتر انجام شود و توجه به این موضوع در استان ضرورت دارد.

وی بیان کرد: بازنگری افق طرح در استان مازندران با توجه به اینکه روستاهای استان سالانه ۲۰ درصد تغییرات را دارند که یکی از مهم‌ترین علت آن نزدیک بودن شهر به روستا و یک روستا به روستاهای دیگر در استان مازندران است که هر۱۰سال بازنگری طرح ها در بنیاد مسکن انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران در پایان گفت: در صورت مشاهده تخلف و ساخت‌وساز در خارج از بافت هادی طبق رای دادگاه در چهار چوب قانون اعمال برخورد می‌شود.