یک پیشنهاد برای شهرداری ساری؛ ایجاد لاین دوچرخه در خیابان ایده‌آل

حرف آنلاین: دوچرخه‌سواری با اینکه ورزش است اما با تسهیل شرایط تردد و ایجاد ایستگاه‌ دوچرخه‌های اجاره‌ای در کاهش ترافیک موثر است ضمن اینکه این شیوه از دوچرخه‌سواری در بسیاری از شهرهای جهان، معمول است‌، اما از سوی مسئولان ما، دوچرخه‌سواری محدود به مساله‌ای نمادین در سه‌شنبه‌ها شده است، سه‌شنبه‌های بدون خودرویی که شاید فقط نامی از آن باقی مانده است.

دوچرخه‌سواری می‌تواند درمانی بر درد ترافیک این روزهای شهرهای مختلف استان باشد. حتما این جمله را شنیده‌اید که گفته شده «دوچرخه‌سواری باعث مرگ آرام اقتصاد جهانی است» چون دوچرخه‌سوار تسهیلاتی دریافت نمی‌کند که خودرو بخرد و در اثر ورزش، بیمار نمی‌شود تا نیاز به دکتر و دارو داشته باشد و مواردی از این دست.

مازندران به‌عنوان استان گردشگری، می‌تواند با سرمایه‌گذاری در این بخش هم فرهنگ دوچرخه‌سواری را نهادینه کرده و درآمدی هم کسب کند، در این میان نقش شهرداری‌ها بسیار پررنگ است اما در عمل اتفاقی برای ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری در این استان پهناور رخ نداده است.

اگر به ساری نگاه کنیم علی حجازی شهردار وقت شهرداری ساری در ۱۴شهریور ماه سال ۱۳۹۰ وعده داده بود مسیر دوچرخ سواری در ساری ایجاد می‌شود، او گفته بود تحقق مسیر دوچرخه سواری نیازمند کمک دستگاه‌هایی مانند تربیت‌بدنی و اداره کل راه و ترابری است، گویا قرار بوده طرحی هم از سوی اداره راه و ترابری برای اجرای طرح دوچرخه‌سواری ارائه شود.

شهریور سال گذشته هم تعدادی از دوچرخه‌سواران، کارزاری راه‌اندازی کرده و در آن از جواد طالبی شهردار ساری درخواست کرده بودند لاین دوچرخه در مرکز استان ایجاد شود که البته در حد کارزار باقی ماند.

امروز که شهردار ساری در حال آماده‌سازی خیابان ایده‌آل است ایده خوبی خواهد بود اگر مسیر دوچرخه‌سواری را در خیابان ایده‌آل جای‌گذاری کند تا فرهنگ دوچرخه‌سواری نهادینه شده و مرکز مازندران و ساروی‌ها بتوانند از این خدمت بهره‌مند شوند ضمن اینکه این طرح می‌تواند الگویی برای دیگر شهرها باشد.

جالب است بدانید در گرانی‌های اخیر، قیمت دوچرخه نوسان چندانی نداشته است.