یحیی شاهنظری نمدمال رامسری دارنده نشان یونسکو درگذشت

استاد یحیی شاهنظری نمدمال رامسری دارنده نشان یونسکو در سن ۸۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش حرف آنلاین،  یحیی شاهنظری نمدمال رامسری متولد سال ۱۳۱۵ شمسی در روستای جواهرده رامسر بود.

وی از ۱۰ سالگی نمدمالی را شروع کرده بود و  نشان بین‌المللی مهر اصالت یونسکو را نیز در سال ۹۱  دریافت کرده بود.

این هنرمند صادرکننده نمد با ۷۲ سال سابقه و تجربه پنج نسل نمدمالی صادرکننده نمد به کشور آمریکا، آلمان، سودان، استرالیا و آفریقایی و همچنین قاره اقیانوسیه است.

کارهای دستی‌اش متقاضیان بی‌شماری داشت و تاکنون در بیش از ۵۰ نمایشگاه داخلی و خارجی به نمایش گذاشت به طوری که سابقه حضور در ۱۷ نمایشگاه بین المللی و ۲۴ نمایشگاه داخلی و سوغات شمال را در سابقه هنری خود دارد.

 

روش ساخت نمد توسط یحیی شاهنظری

یحیی شاه‌نظری برای ساخت نمد، پشم گوسفند را می‌شست و آن را با دستگاه و کمان آماده نمد می‌کرد. پرده بزرگ در کارگاه پهن کرده و روی پرده نقشه‌ها و پشم حلاجی شده را روی آن نقش می‌ریخت و به اندازه کافی به نمد آب گرم می‌زده. با چوب و پرده پیچیده و می‌بست و با ریسمان غلتک می‌زد.

پس از باز کردن وقتی که قالب آن بیرون می‌آمد آن را می‌برید و سپس بر روی تخته چوبی مالش می‌داد تا نمد محکم و سپس یک بار مالش آن را آویزان می‌کرد تا خشک شود.

در مرحله دوم به نمدها دو ساعت دیگر زمان می‌داد تا خشک شوند و سپس روی تخته مالش می‌داد البته بسته به جنس و ارزش آن روی نمد کار می‌شود.

وی پشم حلاجی شده را با پنبه مخلوط می‌کرد و پس از تمام شدن و ریختن پشم، روزانه با آب گرم و جارو آب پاشی می‌کرد و به دور چوب پرده می‌پیچید و با ریسمان محکم می‌بست تا محکم شده و خراب نشود.

بعد از بیرون آوردن از پرده، روی تخته چوبی دو نفره مالش می‌داد و سپس در نور آفتاب آویزان می‌کرد، هنگامی که خشک می‌شد دوباره روی تخته چوبی مالش می‌داد.

آثار برجای گذاشته شده از این هنرمند شامل کلاه و تن‌پوش چوپانی، خورجین، زیرانداز و بقچه نمدی است و تاکنون این هنر را به ۱۸ نفر آموزش داده است.