گل نرگس جویبار ؛ نماد کشاورزی گردشگری مازندران

جشنواره گل نرگس جویبار به عنوان نمادی از بخش کشاورزی گردشگری معرفی شده است و با توجه به اینکه این جشنواره در داخل مزرعه برگزار می‌شود ، در کنار این جشنواره صنایع مرتبط با بخش کشاورزی نیز عرضه می شود.

به گزارش حرف آنلاین ؛ بیشترین سطح کشت گل نرگس جویبار در روستای کردکلا انجام می‌شود و جشنواره گل نرگس به عنوان نمادی از بخش کشاورزی شهرستان جویبار معرفی و با توجه به اینکه این جشنواره در داخل مزرعه برگزار می‌شود ، در کنار این جشنواره صنایع مرتبط با بخش کشاورزی نیز عرضه می شود.

گل نرگس از دسته گیاهان پیازی و جزو زیباترین و خوشبوترین گل های موجود در طبیعت بوده که بویش از فاصله ها، انسان را سرمست می کند و این گل زیبا با عطر و بوی فریبنده ، گل خاطره ها و یادها است.

گل های نرگس در انواع و رنگ های مختلفی وجود دارند که معمولا سفید و زرد و یا دو رنگ هستند.

این گل جایگاه خاصی در ادبیات، افسانه ها و قصه های ایران زمین دارد.

نرگس نباتی است دائمی با پیازهای کشیده گلابی شکل که پیازها دارای ورقه های فلسی و مطبق هستند و دارای مواد سمی از نوع آلکالوئیدها می باشند .

عطر نرگس شاداب کننده است و برای مخاط و سینوس ها مفید است و از سرماخوردگی جلوگیری می کند.

گل نرگس از آسان ترین گیاهانی است که می توان آن را به شکوفه واداشت هرچند نگهداری و کاشت آن نیاز به حوصله و مهارت دارد.

این عطر می تواند همراه خون وارد سلول های مغزی شود و روی کارکرد مغز اثر مثبت بگذارد و گل نرگس در کشورهای غرب اروپا، از شرق اسپانیا و پرتغال گرفته تا به آلمان و انگلستان به صورت خودرو می روید و در کشور ولز این گل به عنوان گل ملی شناخته شده است.

جشنواره گل نرگس در جویبار مازندران

بشترین سطح کشت گل نرگس در شهرستان جویبار است و هر ساله جشنواره گل نرگس در این شهرستان برگزار می‌شود،گلی که با نام مادر حضرت مهدی (عج) مزین شده است.

این جشنواره هر ساله به مدت یک هفته در روستای کردکلای جویبار برگزار می‌شود.

با توجه به بالا بودن سطوح کشت گل نرگس جویبار ، وجود جاذبه‌های گردشگری و کشاورزی در روستای کردکلا، جشنواره گل نرگس در این روستا برگزار می‌شود و سالانه هزاران نفر به این جشنواره می روند.

۵ هکتار از اراضی شهرستان جویبار به کشت گل نرگس اختصاص دارد و به طور میانگین ۱۶ میلیون شاخه گل نرگس در این شهرستان برداشت می‌شود.

تعداد نرگس‌کاران شهرستان جویبار ۱۷۰ نفر است و کشت گل نرگس به خصوص در اراضی کم بازده توصیه می‌شود.

زمان کشت گل نرگس جویبار از اواخر مردادماه تا شهریورماه بوده و برداشت این گل از اواسط آذرماه تا پایان دی ماه می باشد و نرگس‌های برداشت شده در بازار سطح استان و تهران عرضه می‌شوند.

کمیت و کیفیت خوب گل نرگس تولیدی در مازندران به ویژه جویبار جذابیت این محصول را برای صادرات افزایش می دهد و صادراتی شدن گل نرگس مازندران نیازمند توجه بیشتر کشاورزان به این محصول در مراحل کشت ، فرآوری و بازاریابی است.

گل نرگس چندین برابر شالی درآمدزایی دارد و با اصلاح الگوی کشت می‌توان کشاورزان منطقه را تشویق کرد تا به کشت این گل درکنار دیگر محصولات کشاورزی بپردازند.

تاریخچه این گل نشان می‌دهد که گل نرگس از دیر باز در بین مردم سراسر جهان و کشورمان محبوب است و می‌تواند بازارهای داخلی و خارجی خوبی را برای این محصول پیش بینی کرد.

گل نرگس ازجمله گل‌های محبوب در میان مردم است که به صورت شاخه بریده بیشتر عرضه می‌شود.

گلی که بیشتر در دسترس مردم است، نرگس پنج پر و نرگس شهلا که به نرگس شیرازی نیز معروف است، بوده و دارای شیپوری زرد رنگ همراه با گلبرگ‌های مترگل نرگس است و اغلب به صورت دسته‌ای آن را خریداری می‌کنند، البته در سال‌های اخیر برخی از باغداران مازندرانی نیز تمایل به خرید پیاز این گیاه برای پرورش آن در سطح اراضی حاصلخیز کرده‌اند.

گل نرگس جزو خانواده گیاهان آماریلیس یا مارچوبه است که با گل‌هایی مثل نسرین یا آماریلیس، گل مریم، خورشیدی و آکاو هم‌خانواده است و این گیاه پیازی همراه با گل‌های یخ، کاملیا و یاسمن زمستانی به چهار گل مقاوم به سرمای شدید مشهور است.

نرگس گیاهی است که نیاز بسیار کمی به آب دارد و بارش‌های طبیعی باران در منطقه نیاز آبی؛ این گیاه را کاملاً تأمین می‌کند و قابل کشت در اراضی دیم است و با توجه به خشکسالی و کاهش آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر کشت این گیاه به حفظ منابع آبی مازندران نیز کمک زیادی می‌کند.

۶۰ گونه گل نرگس با ۶ رنگ در جهان کشت می‌شود که در کشور ایران چهار گونه آن را می‌توان در دشت‌ها و کوهپایه‌های زاگرس واستان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، فارس، کهکیلویه و مازندران مشاهده کرد.

عطر گل نرگس عطری است جذاب که به آنتی بیوتیک ضد افسردگی معروف است و در کشور ایران تولید می‌شود، این عطر دارای گروه بویایی گلی است که برای رایحه درمانی و تقویت اعصاب نیز توصیه می‌شود.

قابل ذکر است ؛ شهرستان جویبار با ۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت ، کانون کشت گل نرگس در مازندران است و بر اساس برآوردهای رسمی ۷۰ درصد سطح زیر کشت این گل در جویبار واقع است. قائمشهر و ساری هم دو شهرستان دیگر مازندران هستند که کاشت گل نرگس در آنجا رواج دارد.

همچنین مازندران رتبه سوم تولید گل نرگس را در کشور در اختیار دارد. استان های تهران ، گیلان ، گلستان و خراسان بازارهای گل نرگس مازندران هستند و کشت گل نرگس در مازندران از ماه تیر آغاز می شود و تا اواسط مرداد ادامه می یابد ولی برداشت آن به شرایط آب و هوائی پائیز و زمستان بستگی دارد و گاهی تا اواخر اسفند هم به درازا می کشد.

سالانه بیش از ۲۰۰ تن پیاز گل نرگس در مازندران تولید و روانه بازار می شود و بر اساس آمارهای جهاد کشاورزی ، کشاورزان نرگس کار علاوه بر فروش شاخه گل ، از راه فروش پیاز گل هم سالانه درآمد کسب می کنند.

به گزارش حرف آنلاین ؛ گل نرگسی که در مازندران کشت می شود به علت رطوبت بالا از نوع درشت است و ماندگاری بیشتری در مقایسه با سایر ارقام دارد و ۵ هکتار از زمین های کشاورزی جویبار به کشت نرگس اختصاص یافت که بیشترین حجم کاشت این محصول در مازندران است.