گلوگاهِ بی رفت و آمد!

  ساری- یاسر معافی: شهرستان گلوگاه به عنوان شرقی ترین شهرستان مازندران از دیرباز با پسوند محرومیت همراه بوده است و به دلیل بیکاری، فقر، عدم وجود كارخانجات و صنايع توليدي مختلف، عدم بهره‌وری تولید صنعتی و کشاورزی، عدم استقبال سرمایه‌گذاران از سرمايه گذاری  در بخش توليد و اشتغال زايي  از شهرستانهاي کمتر توسعه يافته […]

 

ساری- یاسر معافی: شهرستان گلوگاه به عنوان شرقی ترین شهرستان مازندران از دیرباز با پسوند محرومیت همراه بوده است و به دلیل بیکاری، فقر، عدم وجود كارخانجات و صنايع توليدي مختلف، عدم بهره‌وری تولید صنعتی و کشاورزی، عدم استقبال سرمایه‌گذاران از سرمايه گذاری  در بخش توليد و اشتغال زايي  از شهرستانهاي کمتر توسعه يافته استان مازندران بشمار می رود.این شهرستان با وجود قرار گرفتن در مسير بارگاه امام هشتم و همچنين ورودي و داشتن مرز با دو استان گلستان و سمنان با مشكلات فراواني در حوزه اقتصادی و کشاورزی دست و پنجه نرم مي كند.از طرفی نزدیکی دریا و جنگل، موقعیت جغرافیایی استثنایی برای این منطقه به وجود آورده که از این ظرفیت استفاده مناسبی نشده است.  جنگل گلوگاه با وجود چشمه‎های فراوان، بستر مناسبی را برای گردشگران فراهم آورده، اما به خوبی استفاده نمی شود. نبود بازارچه صنایع دستی و فروش محصولات یکی دیگر از مواردی است که جای خالی آن، در این شهرستان احساس می‎شود زیرا صنعت گردشگری می‎تواند جایگزین مناسبی برای کارخانجاتی باشد که موجب آلودگی و تخریب محیط زیست می شود. شهرستان گلوگاه آخرین شهرستان شرقی مازندران است، به همان میزانی که غرب مازندران مورد توجه سرمایه گذاران در بخش های مختلف است اما این شهرستان در محرومیت از توجه و تمرکز سرمایه گذار است.شهرستان گلوگاه دارای دو بخش، 4 دهستان و 26 روستا دارای زمین های حاصل خیز و اراضی ارزان قیمت برای سرمایه گذاری حوزه صنعتی است.نکته قابل تامل عدم رغبت یا ناآشنایی سرمایه گذاران به ظرفیت های اقتصادی شهرستان گلوگاه است که بارها توسط مسئولان شهرستانی به مسئولان استانی اطلاع داده شده تا نظر سرمایه گذاران را به این منطقه جلب کنند. یقینا اگر شهرستانی واحدهای فعال صنعتی و تولیدی نداشته باشد دچار محرومیت در حوزه های اشتغال و فضای کسب و کار خواهد بود که این مهم در شهرستان گلوگاه کاملا مشهود است. ظرفیت های موجود در این شهرستان به دلیل فاصله زیاد با شهرستان های صنعتی در استان های همجوار موجب شده تا گلوگاه مانند جزیره ای دست نخورده و نا آشنا باقی بماند. نکته دیگر نیز محرومیت اراضی این شهرستان از آب کشاورزی مکفی است، نبود سد بتنی و یا خاکی که بتواند مشکل آب کشاورزی اراضی گلوگاه را تامین کند یکی دیگر از مشکلات عمده این منطقه است. هر سال کشاورزان شهرستان گلوگاه با کم آبی و بی آبی مزارع مواجه می شوند که مستلزم توجه جدی به این مطالبه دارد.

* شهرستان گلوگاه بسیار محروم است

این مهم سبب شده تا امام جمعه گلوگاه در چندین خطبه نماز جمعه و در دیدار های جداگانه با مسؤولان از وضعیت اقتصادی اظهار گله مندی کند . حجت‌الاسلام سیدابراهیم میراحمدی گفت: شهرستان گلوگاه بسیار محروم است، در هیچ شهرستانی از مازندران به این اندازه محرومیت دیده نمی‌شود، با آمدن دولت جدید باید برای جذب سرمایه‌گذار و از ارتباطات در جهت پیشرفت شهرستان تلاش کنیم. میراحمدی درباره مکان بقعه بی‌بی‌ زینب خورشیدکلا گفت: در این مکان که کنار جاده سراسری قرار گرفته تصادفات زیادی رخ می‌دهد، باید تکلیف این قسمت از جاده تا چند هفته آینده مشخص شود تا شاهد حوادث کمتری باشیم، از مسؤولان استانی و شهرستانی تقاضا می‌کنیم پیگیر این موضوع باشند.

* شهرک صنعتی گلوگاه آمده سرمایه سرمایه گذاران

فرماندار گلوگاه در گفت و گو با حرف گفت: یکی از عمده ترین مشکلات این شهرستان ، آمار بالای بیکاران آن است که استقرار و راه اندازی چندین واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی گلوگاه ، این مشکل را تا حدود زیادی از بین خواهد برد .محمدرضا تباکی افزود : شهرک صنعتی گلوگاه دارای ظرفیت های فراوان و کم نظیری است که معرفی این قابلیت ها به سرمایه گذاران منجر به علاقه مندی آنان برای حضور در این شهرک صنعتی می شود .

وی ادامه داد: نزدیکی به جاده سراسری و فاصله اندک با بندر امیرآباد از جمله این قابلیت ها است که اگر بتوانیم زمینه اتصال آن به ریل سراسری را نیز فراهم کنیم ، شاهد رونق بسیار بیشتر آن خواهیم بود .

این مسؤول ادامه داد: تمام دستگاه های عضو کارگروه رفع موانع تولید و اشتغال باید با تعامل و همکاری در برگزاری جلسات مدون و تبیین و تدوین راهکارها و سازوکارهای مناسب در ترغیب بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در بخشهای مختلف تلاش کنند. شناسایی واحدهای تولیدی و اولویت سنجی آنها جهت اعمال حمایتهای مورد نیاز خصوصا جهت معرفی و هدایت به سامانه های حمایتی دولت از مهمترین اهداف این  کارگروه است.

فرماندار گلوگاه اظهار کرد: شهرک صنعتی گلوگاه که شامل 32  هکتار می باشد بخش اعظم آن واگذار شده و بعضی از واحد ها مشغول به تولید هستند ولی بعضی از زمین ها با توجه به اینکه واگذار هم شده هیچ اقدامی در آن صورت نگرفته است مشکلاتی در همین زمینه وجود دارد که میتوان با هماهنگی و تلاش با دیگر دستگاه ها این مشکلات را مرتفع نمود.

فرماندار گلوگاه با اشاره به کشاورز بودن شهروندان منطقه گفت: بیشترین قشر از مردم شهرستان کشاورز هستند و تنها امید ما به این شهرک صنعتی می باشد که باید برای راه اندازی بیشتر واحدها و رفع مشکلات آن اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه واحد های تولیدی و اقتصادی با ظرفیت بالا برای اشتغال زایی در این شهرستان کم داریم، تصریح کرد: با توجه به اینکه ظرفیت خوبی در شهرک صنعتی وجود دارد اما وضعیت بیکاری جوانان این شهرستان را رنج می دهد .

تباکی ادامه داد: سرمایه گذاران محروم بودن این شهرستان را دلیل بر نیامدن به این منطقه برای سرمایه گذاری عنوان می‌کنند این در حالی است تا کنون مکاتبات زیادی را با مدیران مازندران و استانداری برای دعوت سرمایه گذاران به این منطقه انجام داده ایم اما هنوز اقدام اساسی صورت نگرفته است.

*وضعیت بحرانی آب کشاورزی

این مسؤول وضعیت آب کشاورزی در شرق مازندران و در این شهرستان را بحرانی اعلام کرد و افزود: وضعیت آب کشاورزی به خط قرمز رسیده است. با توجه به احداث کانال سد گلورد که تنها شهر های نکا و بهشهر را پوشش داده ولی تا کنون یک متر هم در سرزمین گلوگاه نیامد که در این زمینه قول هایی داده شد که هنوز عملیاتی نشد.

فرماندار گلوگاه اظهار کرد: با توجه به بحرانی بودن آب کشاورزی در این منطقه کشاورزان تنها می توانند یک کشت را انجام دهند که هزار هکتار زمین کشاورزی در این شهرستان بایر مانده است.

تباکی با اعلام اینکه در حال حاضر از لحاظ وضعیت بهداشت و شبکه سلامت راضی هستیم و مشکلی نداریم، تصریح کرد: برای بهبود وضعیت مجوز فاز دوم بیمارستان ثامن الائمه گرفته شد و در هفته دولت امسال شروع می شود. ساخت کلینیک تخصصی در این شهرستان شروع شده و تا پایان امسال به بهره برداری می رسد .

این مسؤول با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری ظرفیت خوبی در ساحل، دریا و جنگل بکر و انبوه داریم، افزود: مشکل آب آشامیدنی در شهر گلوگاه نداریم ولی در برخی روستاها با مشکل مواجه هستیم.

فرماندار گلوگاه با تأکید دوباره بر اینکه زمین های خوبی در شهرک های صنعتی داریم که آماده سرمایه گذاری هستند و از سرمایه گذاران حمایت در بخش تسهیلات وامی و زمین ارزان می‌کنیم گفت: بیش از 15 هکتار زمین در شهرک صنعتی این شهرستان در اختیار داریم که آماده سرمایه گذاری هستند و در بیرون از شهرک حدود 200 هکتار زمین با قیمت ارزان برای سرمایه گذاری داریم.