گزارش حرف از نمایشگاه الکامپ و فن بازار استان؛ توسعه فناورانه؛ نیازِ مازندران، امید نخبگان

گروه اقتصادی | یازدهمین نمایشگاه الکامپ و پنجمین نمایشگاه فن بازار استان مازندران با حضور ۱۷۸ واحد و شرکت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مازندران در شهرستان قائمشهر از سه شنبه هفته گذشته به مدت چهار روز آغاز به کار کرد. همچنین این دوره از نمایشگاه الکامپ در فضایی به وسعت حدود سه […]

گروه اقتصادی | یازدهمین نمایشگاه الکامپ و پنجمین نمایشگاه فن بازار استان مازندران با حضور ۱۷۸ واحد و شرکت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مازندران در شهرستان قائمشهر از سه شنبه هفته گذشته به مدت چهار روز آغاز به کار کرد.

همچنین این دوره از نمایشگاه الکامپ در فضایی به وسعت حدود سه هزار و ۳۰۰ مربع است و با برپایی تعداد ۱۰۶ غرفه در معرض بازدیدکنندگان قرار خواهند گرفت.

در مجموع حوزه الکامپ با ۵۰ واحد و در بخش فن بازار شامل شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها، مراکز دانشگاهی و فناوری های نوین نیز مجموعاً ۱۲۸ واحد در این نمایشگاه حضور پیدا  کرده اند.

این نمایشگاه در بخش های مختلف از جمله پژوهش ها و دستاوردهای حوزه آی تی و آی سی تی برای خدمات عمومی و دستگاه های دولتی و خصوصی، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و دستاوردهای حوزه سخت افزار و نرم افزار برگزار شد.

تقریبا تمامی واحد های فناورانه حاضر در یازدهمین نمایشگاه بین المللی از شرکت های دانش بنیان ، شرکت های حاضر در مراکز رشد و شرکت های خدماتی الکترونیک هستند.

علاوه بر این چندین غرفه از یازدهمین نمایشگاه الکامپ نیز به شرکت های غیر بومی حوزه الکترونیک و کامپیوتر اختصاص یافنه است که از استان های تهران ، اصفهان و خراسان رضوی در این نمایشگاه حاضر شدند.

علاوه بر این نماینده دانشگاه ها، دستگاه های اجرایی ، بانک ها و شرکت های دولتی برای بررسی آخرین دستاوردهای فناورانه شرکت های مازندرانی در حوزه خدمات و تولید در نمایشگاه الکامپ مازندران حاضر هستند.

مسئولان برگزار کننده یازدهمین نمایشگاه الکامپ در مازندران برگزاری این نمایشگاه را گامی برای معرفی آخرین دستاوردهای حوزه ای تی و ای سی تی و همچنین فراهم شدن زمینه بازاریابی مناسب و تبلیغات برای آخرین دستاوردهای فناورانه استان برشمردند.

همچنین قرار است در کنار این نمایشگاه کارگاه های آموزش تخصصی سخت افزار و نرم افزار و همچنین فناوری ارتباطات برگزار شود.

به نوشته ایرنا؛ یازدهمین دوره از نمایشگاه الکامپ در مازندران قرار بود با حضور دکتر محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شود که در آخرین لحظه سفر ایشان به استان لغو شد.

توسعه فناورانه راهکار خروج نخبگان از مازندران

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید از این نمایشگاه بر ضرورت توجه ویژه به فعالیت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: پژوهش های دانش بینان و دانشگاه های پژوهش دانش بنیان در حوزه های ای سی تی و فناورانه پلی برای عبور از مشکلات است تا ایجاد ارتباط بین ظرفیت در استان ها انجام شود.

وی از استان مازندران با ظرفیت های بالقوه و بالفعل فراوان از جمله جایگاهش در زمینه تولیدات کشاورزی، آبزیان و غیره به عنوان استانی با قابلیت انجام پژوهش های دانش بنیان، تولید علم و عرصه تعاملات فناورانه یاد کرد و توضیح داد: این استان هم اکنون در بسیاری از زمینه های تولیدی از جمله بخش کشاورزی رتبه اول کشور را دارد در عین حال که ظرفیت های زیادی از این استان هنوز به فعلیت نرسیده است.

یزدانیان یکی از چالش های مهم استان ها از جمله مازندران را مهاجرت نخبگان به دلیل بیکاری برشمرد و افزود: فعالیت دانش بنیان و دانشگاه های پژوهش بنیان در حوزه های آی سی تی و فناورانه پلی برای عبور از اینگونه مشکلات و غلبه بر آن است.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به بازدیدش از غرفه های نمایشگاه الکامپ مازندران، گفت: استان مازندران در زمینه پژوهشی بویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرفیت بالایی دارد و محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه شده است به لحاظ دانشی چیزی کمتر از تراز جهانی نیست و ما می توانیم با محصولات جهانی به رقابت بپردازیم.

شرکت های دانش بنیان روی اولویت های استان تمرکز و کار کنند

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در بازدید از نمایشگاه الکامپ با اشاره به این که دولت از فعالیت های دانش بنیان و شرکت های استارتاپی حمایت می کند، گفت: دولت در قالب صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم و پارک علم و فناوری ورود کرده تا بتواند به جوانان صاحب ایده، اندیشه و خلاقیت برای اجرای ایده هایشان کمک کند. ‎

احمد حسین زادگان، مقام عالی دولت در استان در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه فن بازار و یازدهمین نمایشگاه الکامپ مازندران با اشاره به این که دولت از فعالیت های دانش بنیان و شرکت های استارتاپی حمایت می کند، گفت: دولت در قالب صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم و پارک علم و فناوری ورود کرده تا بتواند به جوانان صاحب ایده، اندیشه و خلاقیت برای اجرای ایده هایشان کمک کند.

حسین زادگان، اضافه کرد: اخیرا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز برای حمایت از شرکت های دانش بنیان ورود کرده است.

استاندار با بیان این که این کمک ها هم در قالب فکری و معنوی و هم حمایت های مادی ارایه می شود، افزود: صندوق نوآوری تسهیلات کم بهره و معاونت علمی و فناری هم تسهیلات و هم کمک های بلاعوض به ایده هایی که امکان اقتصادی شدن داشته باشد و از قابلیت تجاری سازی برخوردار باشد ارایه می نمایند.

وی با اشاره به این که این شرکت ها بهتر است روی اولویت های استان تمرکز و کار کنند، عنوان کرد: مازندران ظرفیت ها و قابلیت هایی در حوزه کشاورزی، تجارت با کشورهای همسایه، تجارت بین الملل و کشورهای cis دارد و در پسماند، آب و هوا و اقلیم و … نیز جای کار و فعالیت دانشی دارد و انتظار می رود این شرکت ها و نیروهای انسانی خلاق برای توسعه مازندران تلاش کنند.

حسین زادگان با اشاره به این که این ظرفیت و توانایی در شرکت های استان در حوزه های یاد شده وجود دارد که بصورت ملی و بین المللی فعالیت کنند، اظهار داشت: امروز همه دستگاه ها و بخش های دولتی و غیردولتی، اصناف و وزارتخانه های مرتبط با تعامل و همکاری از این گونه فعالیت ها پشتیبانی می کنند.