مازندران چشم انتظار معجزه دانش بنیان

ساری –خبرنگار حرف| یکی از بزرگترین دغدغه های هر جامعه، وجود و برنامه ریزی نخبگان و فعالان آن جامعه برای توسعه است. مخترعان، مبتکران، نوآوران و صاحبان اندیشه همواره توانسته اند و می توانند نقطه اتکایی برای رفع مشکلات و مسائل پیش رو باشند. در مازندران ۷۶ شرکت تایید شده دانش بنیان فعالیت دارند و […]

ساری –خبرنگار حرف| یکی از بزرگترین دغدغه های هر جامعه، وجود و برنامه ریزی نخبگان و فعالان آن جامعه برای توسعه است. مخترعان، مبتکران، نوآوران و صاحبان اندیشه همواره توانسته اند و می توانند نقطه اتکایی برای رفع مشکلات و مسائل پیش رو باشند.

در مازندران ۷۶ شرکت تایید شده دانش بنیان فعالیت دارند و به لحاظ تعداد شرکت های دانش بنیان این استان مقام هشتم و از نظر فروش محصولات مقام ششم را در کشور داراست. در استان مازندران اگرچه از نیروهای مستعد و استعدادهای فراوان بهره گرفته ایم اما این دانش تاکنون نتوانسته، در راستای رفع مشکلات منطقه موثر واقع شود. اختراعات و ابتکارات استعدادهای مازنی هنوز آن گونه که باید در چرخه رفع مشکلات استان وارد نشده است و این مورد اشاره استاندار مازندران در نشست ستاری با فعالان دانش بنیان استان نیز بود. نقطه مشترک در دست یافتن به اقتصاد دانش بنیان، افزایش تحریم ها و هزینه سنگین واردات بر اقتصاد کشور است از این رو توجه به این بخش از اقتصاد می تواند در کنار حفظ سرمایه های استان و کشور، بخش مهمی از نیازهای کشور را مرتفع سازد.

شرکت های دانش بنیان چرا باید باشند؟

سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور در سفر یک روزه به مازندران در نشست کارگروه رونق تولید و اقتصاد دانش بنیان مازندران در ساری در این باره توضیح داده است، وی با بیان اینکه توسعه در اقتصاد دانش بنیان یک امر درون زاست، می گوید: توسعه دانش بنیان تنها بدست خود ما محقق می شود و نمی توان از بیرون دانش را به داخل آورد. این که فرهنگ نفتی به اصول و چارچوب های خلاقیت انسان و اقتصاد نفتی به اصول توسعه نیز ضربه خواهد زد و کشور را نمی توان با نفت چرخاند. توسعه با اقتصاد نفتی امکان پذیر نخواهد بود و باید همه بپذیریم که نگاه به درآمد نفتی راه به جایی نمی برد. خرج کردن پول های نفتی برای توسعه و هدایت تسهیلات نفتی به بخش تولید را قدم گذاردن در مسیر بیراهه است و از این رو باید به سمت اقتصادی مبتنی بر علم و دانش حرکت کنیم.

ستاری به وضعیت دانشگاه ها و سرمایه گذاری در حوزه علم و دانش نیز اشاره کرده و می افزاید: امروز حرکت دانشگاه ها از علم به سوی تولید ثروت و شرکت های سرمایه گذاری است و دانایی بر دانش ترجیح دارد از این رو تلاش کردیم یک اکوسیستم زیست بوم در حوزه های دانش بنیان ایجاد کنیم. امروز هیچ کشوری برای تکنولوژی به سراغ کشورهای نفتی نمی رود، اقتصاد دانش بنیان و تکنولوژی همان حوزه ای است که ما را با کشورهای منطقه نفت خیز خاورمیانه متفاوت می کند.

در مازندران…

معاون رئیس جمهور همچنین به ظرفیت های مازندران دراین حوزه اشاره کرده و معتقد است: مازندران پتانسیل وسیع و استعدادهای والای انسانی دارد، در چنین سرزمینی است که نوآوری شکوفا می شود. حرکت پارک علم و فناوری استان مازندران به سمت بخش خصوصی نیز باید صورت گیرد و این مسئله اتفاق نمی افتد مگر خواست نیروهای علمی و اقتصادی درون استان باشد.

وی حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در زمینه های صادراتی و بخش مجوزها و هموارسازی راه فعالیت شرکت های دانش بنیان استان را نوید داده و گفته است: استان مازندران باید به جوانان خود اهمیت بدهد و کارآفرینی تبدیل به یک ارزش شود.

در انتظار معجزه دانش‎بنیانی‌های مازندران

احمد حسین زادگان نیز در این نشست ابتدا به تداوم تحریم های ناجوانمردانه دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره و اظهارکرد: این تحریم ها می تواند فرصتی برای پایان وابستگی نفتی ایران باشد و حتی برای قطع این وابستگی لازم است.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه مطمئنا تحریم ها منجر به سختی ها و مضایقی برای کشور خواهد شد، گفت: تحریم تنها راهی است که از وابستگی به اقتصاد نفتی نجات پیدا کنیم  و البته نجات از وابستگی نفتی راهی جز توجه به شرکت های فناورانه و دانش بنیان و تمرکز و تلاش این واحدها ندارد.

وی به اراِئه تسهیلات کم بهره به شرکت های دانش بنیان و حمایت های مالی و فنی از این واحدها در استان تاکید کرد و به بخش مغفول و بدون چاره استان در بخش کشاورزی و پسماند اشاره ای کرده و گفته است:با وجود اینکه بخش قابل توجهی از اقتصاد استان بر پایه کشاورزی است،‌ شرکت های دانش بنیان روی این اقتصاد متمرکز نشده اند در حالیکه با ورود مجدانه این واحدها در بخش کشاورزی می توان توسعه مازندران در این صنعت و تبدیل شدن به قطب کشاورزی را شاهد بود.

حسین زادگان با تاکید بر اینکه فعالیت های علمی و پژوهشی باید منجر به ارزش افزوده و خروجی محصول شود، گفت: استان مازندران همچنان با وجود برخورداری از واحدهای فناور از مشکلاتی چون پسماند رنج می برد که این مساله نیز باید یکی از اولویت های مهم شرکت های دانش بنیان استان باشد.

استاندار خواستار حمایت بیش از پیش معاونت علمی و فناوری از مراکز نوآوری، تکمیل و تجهیز مراکز مازندران، کارخانه علمی، فناوری و نوآوری، پشتیبانی از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان شد.